مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان از احداث 6 کتابخانه روستایی در استان همدان توسط بانک پاسارگاد از اردیبهشت امسال تاکنون خبر داد.
کد خبر: ۹۸۲۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۸ 22 September 2015
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان از احداث 6 کتابخانه روستایی در استان همدان توسط بانک پاسارگاد از اردیبهشت امسال تاکنون خبر داد.

به گزارش فارس؛ عاطفه زارعی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی تویسرکان با اشاره به اینکه هدف انجمن کتابخانه‌های عمومی اصلاح زیرساخت‌ها به منظور ارتقای مطالعه و کتابخوانی است، اظهار کرد: همه باید برای برای تحقق این مهم همت کنیم.

وی با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی حوزه کتاب و کتابخوانی در رأس برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی است، افزود: احداث ایستگاه مطالعه را در دست اقدام داریم و دستگاه‌ها اجرایی و خیران ما را در این زمینه یاری کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با تاکید بر اینکه هدف ما تربیت کتابخوان است نه بالا رفتن آمار، تصریح کرد: کودکان، نوجوانان و جوانان ما آینده‌سازان کشور هستند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان به ویژه کودکان از «کتابخانه عترت» به عنوان نخستین کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان در استان در تویسرکان بازدید کنند.

زارعی با بیان اینکه از نظر بنده جمعیت تنها برای کتابخانه‌دار شدن روستا کافی نیست، در ادامه از احداث 6 کتابخانه روستایی در استان توسط بانک پاسارگاد از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون خبر داد.

وی گفت: سه روستا در شهرستان کبودراهنگ و سه روستای شهرستان بهار از نعمت کتابخانه برخوردار شدند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان خاطرنشان کرد: برای هر یک از کتابخانه‌های روستایی ایجاد شده توسط بانک پاسارگاد 150 میلیون تومان هزینه شده است.

*وجود کتابخانه در شهر فرسفج واجب است

فرماندار شهرستان تویسرکان نیز با اشاره به اینکه ماهیت انقلاب ما فرهنگی است، اظهار کرد: بحث فرهنگ در اولویت کار دولت تدبیر و امید قرار دارد.

حبیب مومیوند با اشاره به اینکه بحث کتاب و کتابخوانی نیز در حوزه فرهنگ قرار دارد، افزود: تویسرکان در بحث فرهنگ، کتاب و کتابخوانی دارای قدمت بالایی است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد نخستین کتابخانه عمومی در استان همدان متعلق به تویسرکان است، ادامه داد: هفته دولت امسال نیز نخستین کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان در کتابخانه عترت تویسرکان راه‌اندازی شد.

فرماندار تویسرکان با اشاره به کسب رتبه نخست تویسرکان در مباحث تعداد نسخ کتاب و سطح زیربنا کتابخانه‌ای در استان گفت: اما با وجود این جایگاه ما از برنامه پنجم توسعه عقب هستیم.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های متولی فرهنگی باید با جدیت در بحث کتابخوانی و توسعه آن کمک کنند، تاکید کرد: دستگاه‌های فرهنگی باید در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی حضور داشته باشند.

مومیوند با بیان اینکه ترغیب و تشویق جامعه به مطالعه و کتابخوانی باید به صورت کارشناسانه باشد، تصریح کرد: برنامه‌ریزی فرهنگی باید توسط کارشناسان فرهنگی باشد.

وی با تاکید بر توجه به روستا در زمینه کتاب و کتابخوانی، ظرفیت موجود در روستاهای تویسرکان را خوب ارزیابی کرد و خواستار مبنا قرار دادن جمعیت یک‌هزار نفری برای ایجاد کتابخانه روستایی در روستاها شد.

فرماندار تویسرکان راه‌اندازی کتابخانه در شهر فرسفج را یک امر واجب دانست و تاکید کرد: نبود کتابخانه در شهر فرسفج یک نقطه ضعف است، با جدیت کار کتابخانه پیگیری شود.

*ایجاد چهارمین کتابخانه روستایی در تویسرکان

مدیر کتابخانه‌های عمومی تویسرکان در ادامه تعداد کتابخانه‌های تویسرکان را هشت باب عنوان کرد و گفت: از مجموع کتابخانه‌های تویسرکان پنج باب شهری و سه باب روستایی است.

مهدی کریمی با اشاره به وجود 60 هزار و 702 عنوان کتاب و 73 هزار و 68 نسخه کتاب در کتابخانه‌های تویسرکان گفت: هم‌اکنون کتابخانه‌های تویسرکان به 4 هزار و 872 عضو فعال خدمات ارائه می‌دهند.

وی تعداد کتابدار مشغول به کار در کتابخانه‌های این شهرستان را 14 نفر اعلام کرد و گفت: تعداد نیروی انسانی فعال در کتابخانه‌های تویسرکان به 16 نفر افزایش می‌یابد.

مدیر کتابخانه‌های عمومی تویسرکان تعداد کتاب‌های امانتی از ابتدای سال تاکنون را 24 هزار و 857 کتاب دانست و برگزاری هفت جلسه نقد و کلاس‌های قصه‌گویی را از دیگر اقدامات این نهاد در کتابخانه‌های شهرستان برشمرد.

وی به راه‌اندازی نخستین کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان در کتابخانه عترت تویسرکان و افتتاح کتابخانه روستایی اشترمل در هفته دولت سال جاری اشاره کرد و گفت: چهار روستای بالای یک‌هزار و 500 نفر تویسرکان دارای کتابخانه هستند.

کریمی از احداث ساختمان کتابخانه روستای سید شهاب تویسرکان توسط بانک پاسارگاد خبر داد و بیان کرد: ساختمان کتابخانه روستایی سید شهاب با صرف 120 میلیون تومان ساخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه روستای سید شهاب در حال حاضر با حق انتفاع فعال و به علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی این روستا خدمات ارائه می‌دهد.

مدیر کتابخانه‌های عمومی تویسرکان از ایجاد کتابخانه روستایی در روستای جعفریه خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری این روستا به کتابخانه مجهز شود.

وی ایجاد کتابخانه استاندارد را با توجه به قدمت تویسرکان به لحاظ فرهنک و کتابخوانی یک نیاز دانست و افزود: شهرک قائم با جمعیتی 4 هزار نفری فاقد کتابخانه است.

*برگزاری نخستین نشست کتاب‌خوان در تویسرکان

کارشناس امور فرهنگی کتابخانه‌های عمومی همدان از برنامه سلسله نشست‌ها و به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده خبر داد و اظهار کرد: این نشست‌ها با حضور کتابداران، فرهیختگان، نویسندگان، اهالی رسانه، فعالان حوزه کتاب و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود.

محسن نجفی‌خواه چشم‌انداز طرح کتاب‌خوان را درونی شدن عادت مطالعه و کتابخوانی در بین خانواده دانست و گفت: ایجاد احساس نیاز به مطالعه برای افراد و نیازسنجی ذائقه مطالعاتی عمومی مردم از رویکردهای این طرح است.

وی اهداف طرح را ایجاد عادت مطالعه در بین اقشار مختلف، اشتراک‌گذاری کتا‌ب‌های خوانده شده، معرفی کتاب‌های مفید و کاربری و ارتقا کتابداران و مشاوران کتاب دانست.

کارشناس امور فرهنگی کتابخانه‌های عمومی همدان اجرای نشست کتابخوان برای مدارس، اجرای طرح کتابخوان در کتابخانه‌های شهری و روستایی و آموزش قصه‌گویی و معرفی کتاب برای خانم‌های خانه‌دار را از برنامه‌های آینده این طرح اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: نخستین نشست کتاب‌خوان 20 مهرماه همزمان با بزرگداشت حافظ در تویسرکان برگزار می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار