محوطه تاریخی قلعه «وشاق» نطنز در جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی – فرهنگی و غیر منقول ثبت شد.
کد خبر: ۹۳۷۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱ 04 February 2021
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنزبا بیان اینکه این محوطه یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های فرقه اسماعیلیه در فلات مرکزی ایران است گفت: آثار تاریخی این قلعه تاریخی به‌صورت دیواره سنگی ممتد بر فراز یال کوه به‌طول چند کیلومتر به‌صورت منقطع از ابتدای دره سمت روستای "اوره" آغاز و تا قله ادامه دارد.
حسین یزدانمهر افزود: آثار برج‌های دیده‌بانی و سازه‌های سنگی به‌صورت پلان اتاق، اصطبل، آب انبار، آسیاب و کمین‌گاه‌ها در نقاط مختلف این دره قابل رویت است.

وی گفت: کارشناسان واحد فنی و ثبت این اداره با همکاری هیئت کوهنوردی و هلال‌احمر این شهرستان به قله صعود کرده و مستندنگاری و برداشت پلان‌های معماری، بررسی و طراحی سفالینه‌ها و همچنین تهیه توپوگرافی و تعیین محدوده عرصه و حریم این اثر تاریخی را انجام دادند و و پرونده ثبت آن تهیه و به‌منظور ثبت در فهرست آثار ملی کشور به شورای ثبت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و در نهایت به شورای ثبت وزارتخانه ارسال شد.

کوه "وشاق" که قلعه و محوطه تاریخی وشاق در دامنه و قله آن قرار دارد، از ارتفاعات شمالی رشته کوه کرکس و از شگفت‌انگیزترین و زیباترین موقعیت‌های طبیعی شهرستان نطنز است.
این کوه از سمت شمال و غرب به کوشک و شکارگاه صفوی عباس‌آباد و از شرق نیز بر روستای "اوره" و شهر نطنز از سمت جنوب به کوه "خدا" یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی مشرف است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار