شهر همدان امروز کربلایی شد و همدانی‌ها حماسه دیگری را با حضور شهدای گمنام دوران دفاع مقدس رقم زدند.
کد خبر: ۷۵۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸ 12 August 2015
شهر همدان امروز کربلایی شد و همدانی‌ها حماسه دیگری را با حضور شهدای گمنام دوران دفاع مقدس رقم زدند.

به گزارش  تسنیم؛ مردم دارالمومنین همدان بار دیگر حماسه ای را با حضور شهدای گمنامشان خلق کردند، وعده دیدار مردم با شهدا و آغاز تشییع پیکرهای مطهر تا محل خاکسپاری از میدان شریعتی بود.

وقتی به جمعیت نگاه می کردی از تمام سنین و تمام اقشار جامعه برای وداع با فرزندانی آمدند که قریب به ۳۰ سال پیش در صحنه های نبرد طعم شهادت را نوشیده بودند و برای اجرای مأموریتی دیگر مفقود مانده بودند، می دانستند که پیکرهای مطهر ۷ شهید گمنام است.

مادران و پدران بسیاری آمده بودند تا برای شهیدانی که گمنام اند و مشخص نیست پدران و مادرانشان در کدام بخش از این کشور چشم انتظار بازگشت فرزندانشان هستند، مادری و پدری کنند.

مسیر میدان شریعتی تا محل خاکسپاری حدود ۲ کیلومتر مسافت داشت که مردم در تمام مسیر پیکرهای مطهر شهدا را بر روی دستانشان تا محل تدفین تشییع کردند، در بین مسیر مداحی و شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل در بین جمعیت سر داده می شد چرا که مردم ما فراموش نکرده اند که در پشت صحنه جنگ نا برابری که توسط دشمن بعثی آغاز شد چه کسانی حضور داشتند و از صدام حمایت تسلیحاتی و مادی می‌کردند.

خیابان مهدیه همدان مملو از جمعیت بود به گونه ای که تشییع تقریبا یک ساعت تا محل خاکسپاری به طول انجامید، امام جمعه، بسیجیان، استاندار و معاونانش، فرماندهان نظامی و انتظامی استان و اعضای شورای شهر و شهردار همدان از جمله کسانی بودند که در طول مراسم همراه مردم در تشییع شهدا حضور داشتند.

ساخت جایگاه تدفین شهدا بر عهده شهرداری منطقه یک همدان و برگزاری مراسم نیز توسط شهرداری همدان انجام گرفت، در بین ایستگاه های صلواتی برای پذیرایی از مردم مومن پیش بینی شده بود، ضمن اینکه در خیابان مهدیه چندین بنر با موضوع شهدا و در بین دو خیابان نیز تصاویر شهدا قرار داده شده بود.

دختران و مادران با شاخه های گل در تمام مسیر حضور داشتند، به تعداد جمعیت رفته رفته اضافه می شد در نزدیکی محل خاکسپاری شهدا چندین ایستگاه صلواتی و نمایشگاه عکس با موضوع شهدا برپا شده بود، مراسم خاکسپاری آغاز شد، معدی روحی مداح جوان همدانی که چندین بار در محضر مقام معظم رهبری به مداحی پرداخته بود مجری گری برنامه را برعهده داشت.

در این مراسم معنوی، مادر شهیدان زارعی نیز بر پیکر این شهیدان حاضر شد، در این محل کاروانی همراه با پیکرهای مطهر ۴ شهید گمنام به محل خاکسپاری در سایر نقاط همدان اعزام و ۳ شهید گمنام ۱۹، ۲۰ و ۲۱ ساله در پارک مردم همدان قرار گرفتند.

روحی در ابتدا به مداحی پرداخت و سپس نماز با شکوهی با حضور تمام مردم بر پیکرهای مطهر شهدای گمنام و به امامت امام جمعه همدان برپا شد سپس امام جمعه همدان به سخنرانی پرداخت:

نماینده ولی فقیه در همدان ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای دفاع مقدس و تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: امروز شاهد مراسم باشکوهی برای تشییع گل های پرپر امت بودیم که با هیچ زباین نمی شود از حضور مردم مومن همدان قدردانی کرد.

آیت الله غیاث الدین طهه محمدی بیان کرد: در هیچ جای دنیا چنین اجتماعی با این اتحاد و انسجام سابقه ندارد چرا که این اجتماع و احساسات پاک برگرفته از مکتب عاشورا و ایثار و شهادت است.

وی افزود: این اجتماع که به خاطر حضور شهدا برپا شده به ما می فهمانند که هرگز نباید دچار لغزش شد، این سوال پیش می آید که چرا سایر ملت ها شهید ندارند در جوا بباید گفت چون آنها شهیدی چون امام جعفر صادق ندارند و انشاء‌الله همه ما و شما بتوانیم راه این شهدا را ادامه بدهیم.

محمدی گفت: هر روز در دنیا هزاران نفر کشته می شوند ولی افتخار شهادت نصیب آنها نمی شود و یقینا شهدا در روز قیامت شما مردم مومن و متعهد را شفاعت می کنند.

پس از سخنان نماینده ولی فقیه در استان، حجت‌‎الاسلام والمسلمین ناصر نقوی آیین تلقین را به جا آورد.

در ادامه این مراسم روضه خوانی با شکوهی با صوت مداح اهل بیت عصمت و طهارت مجتبی روشن روان برگزار شد.

۳ شهید گرانقدر در سنین ۱۹ ، ۲۰ و ۲۱ سالگی در ۳ سال متفاوت ۶۲، ۶۵ و ۶۷ به مقام شهادت نائل آمدند که شهید ۱۹ ساله در عملیات محرم، شهید ۲۰ ساله در عملیات آفندی و شهید ۲۱ ساله در تک دشمن در سال ۶۷ در منطقه زبیدات تفحص شده است، مراسم شام غریبان این ۳ شهید گرانقدر همزمان با نماز مغرب و عشاء در محل مزار شهدا در پارک مردم همدان برگزار می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار