کارشناس نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شهروندان از خرید کالاهای تبلیغ شده در فضای مجازی و ماهواره ها خودداری کنند.
کد خبر: ۶۴۹۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷ 22 July 2015
 کارشناس نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شهروندان از خرید کالاهای تبلیغ شده در فضای مجازی و ماهواره ها خودداری کنند.

 به گزارش ایرنا؛ آزاده آذر پیرا افزود: داروخانه های سطح شهر و یا بیمارستانی تنها منبع مطمئن تامین داروهای سالم و با کیفیت و دیگر کالاهای سلامت مانند مکمل های رژیمی و اقلام آرایشی بهداشتی است.

وی با اشاره به اینکه کالاهای سلامت به ویژه مکمل های ورزشی، بدنسازی و رژیمی لاغری که در فضاهای مجازی، ماهواره ای و اینترنتی به طور گسترده و فریبنده تبلیغ می شوند افزود: منشا تولید این محصولات نامعلوم است و بسته بندی آنها ممکن است گویای شرکت تولید کننده واقعی نباشد.

وی اظهار کرد: حتی در صورت تولید توسط شرکت صاحب نام و برند، شرایط نگهداری و حمل و نقل آن قبل از مصرف مشخص نیست که کیفیت فرآورده همچنان حفظ شده باشد و اغلب از طریق پیک موتوری به مصرف کننده تحویل می شود.

آذر پیرا با تاکید بر اینکه ارزانی هیچ کالایی بی حکمت نیست ادامه داد: اقلام آرایشی بهداشتی را از دست فروشیها و بساط کنار خیابان نخرید چرا که تضمینی برای مواد اولیه ساخت فرآورده و بدون عوارض بودن آنها بعد از استفاده وجود ندارد.

وی افزود: با مصرف این اقلام بی کیفیت و سمی که گاهی باعث بروز عوارض جبران ناپذیری هم می شود کسی پاسخگوی مشکلات و عواقب ناشی از مصرف آنها نیست.

وی به مکملهای ورزشی عرضه شده در باشگاه بدنسازی اشاره کرد و گفت: قبل از مصرف مکمل ها، آنها را به مسوول فنی داروساز نزدیکترین داروخانه مجاور باشگاه و یا محل سکونت خود نشان دهید و از سلامت فرآورده، شرایط مصرف و از عوارض احتمالی آن که نیاز به قطع مصرف و یا پیگیری بالینی درمانی دارد اطمینان پیدا کنید.

وی عنوان کرد: هیچگاه فریب بسته بندیهای شیک، محکم و با عنوان برند یک شرکت تولیدی معروف را نخورید.

وی بیان کرد: کالاهای مجاز باید ضمن داشتن هولوگرام به زبان فارسی با ذکر نام شرکت سازنده و شماره سری ساخت و تاریخ تولید، انقضا و مواد متشکله آن دارای آرم سازمان غذا و دارو و برچسب اصالت و سلامت محصول باشند.

آذر پیرا افزود: والدین بیش از پیش مراقب نوجوانان و جوانان خود باشند و همیشه آگاهی لازم را از سلامت کالاهای مورد استفاده فرزند خود برای بدنسازی و پرورش اندام، زیبایی و لاغری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد مختص مصرف مواد مخدر نیست تصریح کرد: اغلب داروهای روانگردان که بعضی به عنوان داروهای لاغری مصرف می شود نیز اعتیاد آور و مخرب بودن آنها گاهی بیشتر است و باعث نارسایی های کبدی و کلیوی و حتی مرگ زودرس می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار