گپ‌وگفتی با بانوان و دختران کارآفرین روستایی که سهمی در اشتغالزایی و اقتصاد خانوار برعهده دارند. در این گزارش بانوان و دختران روستایی می‌توانند از باور‌های تأثیرگذار کارآفرینانی همچون خانم سلطانی که کارآفرین نمونه کشوری شد الگو بگیرند.
کد خبر: ۶۱۳۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ 31 May 2018
گپ‌وگفتی با بانوان و دختران کارآفرین روستایی که سهمی در اشتغالزایی و اقتصاد خانوار برعهده دارند. در این گزارش بانوان و دختران روستایی می‌توانند از باور‌های تأثیرگذار کارآفرینانی همچون خانم سلطانی که کارآفرین نمونه کشوری شد الگو بگیرند.

به گزارش تسنیم، روستای قراکند از توابع دهستان بقراطی بخش سردرود شهرستان رزن واقع شده است و در ۳۵ کیلومتری این شهرستان قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۰ نفر (۱۴۹ خانوار) بوده است.

اهالی این روستا همانند اکثر روستا‌های شهرستان به شغل کشاورزی و دام‌پروری مشغول به فعالیت هستند و بیشتر محصولاتی، چون گندم و جوی آبی و دیم تولید می‌کنند بانوان و دختران روستا نیز به نحوی دیگر در اقتصاد خانواده نقش داشته و درآمدزایی می‌کنند به همین سبب این گزارش با هدف بررسی نقش دختران و زنان این روستا در اقتصاد و اشتغالزایی تهیه شده است.

وارد روستای قراکند شده و آدرس تولیدی خانم سلطانی را از اهالی می‌گیرم این بانوی رزنی کارآفرین نمونه کشوری شده است.

خانم سلطانی در روستای قراکند از توابع بخش سردرود از سال ۸۲ با هدف ایجاد اشتغال برای اهالی این روستا شروع به کار کرده است.

این تولیدی در یک کارگاه کوچک در منزل خانم سلطانی در حال فعالیت است و تعدادی از دختران روستایی که تحصیل کرده هم هستند در این تولیدی مشغول به کارند. این دختران با دستان خود کیف‌های چرم عروسک و کیف‌های بازاری می‌دوزند.

مدیر این تولیدی در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به اینکه این کارگاه از سال ۸۲ شروع به کار کرده است اظهار داشت: کارگاه را با حمایت جهاد کشاورزی و اداره صنعت با ۱۵ نفر خانم راه‌اندازی کردم.

بتول سلطانی افزود: از کار با چرم هیچ اطلاعاتی نداشتم، ولی کم‌کم با آموزش‌های انجام‌شده کار را شروع کردم و بعد از گذشت چند سال فعالیت به عنوان کارآفرین نمونه کشوری انتخاب شدم.

واردات کالا‌های چینی چرخ تولیدکننده رزنی را خاموش کرده است

سلطانی عنوان کرد: من در حوزه کارآفرینی برای درآمد خود فکر نمی‌کنم و فقط تمام تلاشم برای ایجاد اشتغال تعداد بیشتری از افراد در روستای خود است.

این کارآفرین نمونه با اشاره به چرخ‌های خالی که در کارگاه خود داشت گفت: با افزایش کالا‌های چینی و گرانی محصولات تولید چرم کاهش پیدا کرده است.

سلطانی گفت: متأسفانه واردات کالا‌های بی‌کیفیت چینی همچون محصولات چرمی، کیف و عروسک موجب شده تا توان رقابت ما در مقابل محصولات بی‌کیفیت چینی کم شود.

وی گفت: در حوزه چرم دوزی ۶ نفر مشغول به کار هستند و محصولات تولیدی را در نمایشگاه‌ها عرضه می‌کنیم و هم بازار بهتری داریم ضمن اینکه این کالا‌ها راحت‌تر به فروش می‌رسد و از این‌رو در کنار تولید چرم به تولید عروسک و کیف‌های بازاری، بانوان روستای خود و چند روستای اطراف را مشغول به کار کردیم.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۵ نفر به طور مستقیم و ۱۰ نفر هم به شکل غیرمستقیم در این کارگاه مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه تولیدات عروسک و کیف را برای فروش به تهران ارسال می‌شود گفت: محصولات چرمی نیز بیشتر موردتوجه ادارات و ارگان‌ها دولتی و ... دولتی است.

در هر دوره یک و نیم کیلو زعفران برداشت می‌کنیم

سلطانی کشت زعفران را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: برداشت زعفران هم فصلی است و برای پاک کردن خشک کردن و بسته‌بندی از خانم‌های روستا کمک می‌گیرم.

وی تصریح کرد: در ۲ هزار متر از اراضی روستا زعفران بیش از یک و نیم کیلو زعفران برداشت کرده ام و کیفیت زعفران تولیدشده با زعفران تولیدشده در استان خراسان رقابت می‌کند و هم اکنون در حال برنامه‌ریزی ایجاد یک هکتار زعفران دیگر در این روستا هستم.

این کارآفرین نمونه افزود: محصول زعفران را هم بیشتر در تهران، مشهد، اصفهان و بندرعباس به فروش می‌رسد.

وی گفت: در کنار تولید محصولات چرمی، بحث آموزش تولید محصولات را برای کارآموزان دنبال می‌کنم و به طور کلی ۳۲ نفر در حوزه‌ها مختلف مشغول به کار هستند.

خانم قنبری از بانوان روستای قراکند است او می‌گوید: ابتدا در کنار خانم سلطانی دوره آموزشی چرم دوزی را فرا گرفتم.

قنبری افزود: هم‌اکنون برای خود کارگاه کوچکی ایجاد کرده‌ام و محصولات چرمی هم، چون کیف جیبی، کیف مدارک، کمربند و... تولید می‌کنم.

وی اظهار داشت: محصولات چرمی تولیدی را در سطح شهرستان به فروش می‌رسانم.

خانم قنبری افزود: میانگین درآمدم در این کارگاه ماهیانه بیش از ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است.

خانم رضایی از دیگر بانوانی است که در کنار خانم سلطانی در بحث تولید کیف و عروسک مشغول به کار است.

او می‌گوید نزدیک به ۵ سال در این کارگاه کار می‌کنم و در کنار اینکه متأهل هستم و دو فرزند دارم توانستم در درآمدی برای خانواده خود ایجاد کنم.

وی افزود:همین که در روستای خود و در کنار خانواده خود مشغول به کار هستم از شغل خود راضی هستم.

یقیناً حمایت از چنین کارآفرینانی می‌تواند در افزایش تولیدات کشور و همچنین ایجاد اشتغال پایدار مؤثر باشد. پس اگر می‌خواهیم کار آفرینانی، چون خانم سلطانی در جامعه زیاد داشته باشیم نیاز است تا مسئولین در
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار