این روزها تب و تاب قطب سوم گردشگری شدن استان همدان بالا گرفته است اما هنوز مشخص نیست قطب نمای گردشگری استان به کدام طرف می چرخد؟
کد خبر: ۴۶۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۳ 11 June 2015

این روزها تب و تاب قطب سوم گردشگری شدن استان همدان بالا گرفته است اما هنوز مشخص نیست قطب نمای گردشگری استان به کدام طرف می چرخد؟

به گزارش تابناک همدان، استان همدان با یک‌هزار و 750 اثر تاریخی ارزشمند و متنوع و اقلیم بی‌نظیر با 280 روز درجه حرارت 10 تا 25 درجه، 300 روز آفتابی و خط افق کمتر از 10 کیلومتر و ایجاد منظره جذاب و زیبا بهترین نقطه برای گردشگری است.

خبرهای منتشر شده در رسانه ها حاکی از آن است که در دهه هاي اخير، تعيين قطب هاي گردشگري يکي از مهمترين مباحث مطرح شده در صنعت گردشگري بوده است. به طوري که از طريق تقويت اين قطب ها به عنوان مراکز اصلي ارائه دهنده خدمات گردشگري، مي توان خدمات بهتر و مناسبتري را به صورت آسان تر به گردشگران ارائه نمود.

در این میان سوالی به ذهن می رسد آیا می توان همدان را با این همه فضای دیدنی به قطب گردشگری تبدیل کرد؟ حسین افشاری معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار همدان در این زمینه می گوید: با برنامه‌ریزی‌های تعیین شده در نظر داریم طی سه سال آینده استان همدان را به قطب سوم توریستی و گردشگری در کشور تبدیل کنیم!

افشاری با بیان اینکه زیر‌ساخت‌های استان مناسب است، تصریح می کند: تکمیل آزادراه تهران-همدان سبب کاهش فاصله زمانی تا سه ساعت شده که ظرفیت خوبی برای گردشگری استان همدان است.

وی با اشاره به تامین اعتبار 28 میلیارد تومانی برای تکمیل فاز‌های دیگر فرودگاه همدان، ادامه می دهد: وجود فرودگاه زمینه سفر‌های هوایی را نیز برای گردشگران فراهم کرده و پیگیر تکمیل فاز‌های دیگر و ترمینال و برج مراقبت فرودگاه هستیم.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار همدان، فاصله 2.5 ساعتی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با استان زمینه حضور بیشتر گردشگران را در استان فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش پرسنل و راهنمایان استان عنوان می کند: آموزش پرسنل و راهنمایان فعال در مراکز تاریخی و اماکن گردشگری برای راهنمایی کامل و کافی مسافران الزامی است.

این در حالی است که به اعتقاد عضو شورای شهر همداناستان همدان زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر را ندارد!!!

محمد تبریزی سرمایه‌گذاری مناسب را موتور محرکه اقتصاد استان و شهر می داند و می گوید: موفقیت استان و شهر همدان در امر سرمایه‌گذاری و رونق صنعت گردشگری نیازمند مدیریت همسو و هماهنگ است.

تبریزی جذب سرمایه‌گذار برای استان را نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی می داند و از نبود این هماهنگی گلایه می کرده و اذعان دارد: گردشگری نقطه قوت و ظرفیت خوب همدان است که تمام خصوصیات لازم را در این زمینه دارد اما متأسفانه از زمان آغاز فعالیت کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا یک رایزنی و همکاری مناسبی از دستگاه‌های متولی در این زمینه مشاهده نشده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا هم با بیان اینکه فرهنگ و منش هر جامعه‌ای محصول حوادث تاریخی آن جامعه است، عنوان می کند: همدان دارای بناهایی است که سند هویت تاریخی و فرهنگی آن به شمار می رود، اما بسیاری از این بناها در حال تخریب و ریزش هستند که نگاه جدی متولیان امر را می‌طلبد.

علی رضایی بناهای تاریخی را از ظرفیت‌های گردشگری استان برمی شمارد ومی گوید: از این ظرفیت می‌توان در راستای رونق اقتصادی و درآمدزایی بهره گرفت.

در این میان شنیدن صحبت های مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان خالی از لطف نیست. ریحان سروش مقدم می گوید: شهر لالجین باید به عنوان شهر سفال ثبت شود که به همین منظور لوگویی برای ثبت ملی لالجین به عنوان شهر سفال طراحی شده است.

سروش مقدم صنایع دستی را معرف فرهنگ و هویت استان همدان مطرح کرد و افزود: رونق صنایع دستی موجب اشتغالزایی، ایجاد امنیت اقتصادی، قطع وابستگی و غیره می شود.

وی صنایع دستی را از مهمترین بخش های گردشگری استان همدان معرفی می کند و ادامه می دهد: صنایع دستی به عنوان میراث معنوی استان همدان مطرح بوده و رویکرد دولت تدبیر و امید بر تولید صنایع دستی دانش بنیان است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان جایگاه سوغات همدان در جذب گردشگر را مهم می داند و عنوان می کند: سوغات همدان چه از لحاظ خوراکی و چه هنری می تواند هر گردشگری را به سوی خود جذب کند.

اما جا دارد به جنجال های ایجاد زیر‌ساخت‌ گردشگری درهمدان بپردازیم. به گفته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی فراهم کردن زیر‌ساخت‌های گردشگری باید با برنامه‌های جامع منطبق با نیاز گردشگران صورت گیرد.

ابراهیم کارخانه‌ای در مجلس شورای اسلامی می گوید: فراهم کردن زیر‌ساخت‌های گردشگری باید با برنامه‌های جامع منطبق با نیاز گردشگران صورت گیرد و امکانات و تسهیلات عمومی نیز برای گردشگران تدارک دیده شود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی می افزاید: وجود یک‌هزار و 700 اثر باستانی در استان و ثبت آن به عنوان نخستین شهر جهان و پایتخت ایران با سابقه تاریخی بیش از 3 هزار 100 ساله نشان از قدمت تاریخی این کهن‌شهر دارد که گردشگران زیادی را از نقاط مختلف جذب می‌کند.

وی به جایگاه برجسته استان در گردشگری اشاره کرده و بیان می کند: استان همدان بعد از دو شهر تاریخی رم و آتن به عنوان سومین شهر باستانی جهان معرفی شده و در ادبیات گردشگری جهان نیز جایگاه برجسته‌ای دارد، این موضوع، توانمندی‌ها و امتیازات ویژه جایگاه این شهر را در گردشگری برجسته‌تر کرده است.

به اعتقاد وی همدان با وجود اینکه در راه توسعه گردشگری است اما هنوز هم شاهد فعالیت تنها دو هتل در این شهر هستیم که البته این هتل‌ها نیز خدمات خود را با هزینه‌های بالا ارائه می‌دهند و افراد محدودی از این اماکن استفاده می‌کنند و احداث دو هتل دیگر نیز در دست اقدام است.

کارخانه‌ای هدف از توسعه گردشگری در استان را ایجاد نشاط عمومی در جامعه می داند و بیان می کند: اکثر گردشگران اقشار متوسط جامعه هستند که اماکن اقامتی با قیمت مناسب برای این افراد در نظر گرفته نشده و اغلب شاهد نصب چادر در پارک‌ها توسط این افراد هستیم.

به گفته نماینده مردم همدان در مجلس برخی کشور‌ها که ریشه باستانی ندارند با ایجاد الگوی‌های مصنوعی گردشگری توانسته‌اند جایگاه برجسته‌ای را در گردشگری جهان به خود اختصاص دهند اما غار علیصدر با وجود زیبایی طبیعی حتی راه مناسبی ندارد که باید در این خصوص نیز تدابیر لازم اندیشیده و سرمایه‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه نباید تنها به سودآوری گردشگران توجه کنیم، تصریح می کند: فراهم کردن تسهیلات و زیر‌ساخت‌های لازم برای گردشگران داخلی سودآوری نیز به دنبال خواهد داشت چراکه این گردشگران داخلی هستند که با حضور در بازارها و اماکن دیدنی در چرخه اقتصادی استان موثر هستند.

تا کنون یک بسته گردشگری مناسب گردشگران که شامل معرفی اماکن تاریخی و دیدنی استان باشد و نمادی از سوغات‌های استان در آن گنجانده شود به مسافران ارائه نشده است، در حالی که انجام این برای معرفی بهتر استان ضروری است.

کارخانه‌ای به بسته‌بندی مناسب و شکیل صنایع دستی و سوغات استان تاکید دارد و می گوید: می‌توانیم سفال و دیگر سوغات‌های استان را در بهترین شکل با بسته‌بندی مناسب در اختیار گردشگران قرار دهیم.

از این جنجال های رسانه ای برای اما و اگرهای قطب گردشگری شدن استان که بگذریم مطلع شدیم در استان برای توسعه گردشگری و ارائه خدمات بهتر جلسات ستاد اجرایی سفر و میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان تلفیق شده است. امید است که با تلفیق این جلسات اختلاف نظرها کاهش یابد و مسوولان بتوانند مسیر قطب گردشگری شدن را برای استان هموار کنند.

حضور گردشگران خارجی نیز برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای را از سوی میراث فرهنگی می‌طلبد که امیدواریم مسئولان در این خصوص با تدابیر لازم فعالیت‌های قابل توجهی انجام دهند.

وی گفت: وجود غار علیصدر به عنوان بزرگ‌ترین غار آبی شناخته شده در جهان، وجود آرامگاه بوعلی سینا و سایر جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی از جمله موارد مهم در جذب گردشگر به استان هستند.

کارخانه‌ای مشکل اصلی در جذب گردشگر را فراهم نبودن تسهیلات و زیر‌ساخت‌های مناسب عنوان کرد و گفت: باید زیر‌ساخت‌هایی فراهم شود که تسهیلات و امکانات لازم برای گردشگران فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: فراهم کردن زیر‌ساخت‌های گردشگری باید با برنامه‌های جامع منطبق با نیاز گردشگران صورت گیرد و امکانات و تسهیلات عمومی نیز برای گردشگران تدارک دیده شود.

وی ادامه داد: لالجین به عنوان شهر سفال در جهان شناخته شده در حالی که سفال‌های چینی با قیمت کمتر و طراحی‌های منطبق با نیاز مردم وارد بازار شده‌اند و با این کار جای سفال لالجین و بازار را به دست می‌گیرند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با برنامه مدون برای طراحی سفال و ارائه سوغات به بهترین شکل ممکن در جذب مشتری و گردشگر موفق خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: برای توسعه گردشگری و ارائه خدمات بهتر جلسات ستاد اجرایی سفر و میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان تلفیق شده و پیش‌بینی می‌شود پایان هفته جاری با توجه به تعطیلات پیش رو مسافران زیادی در شهر همدان داشته باشیم.

کارخانه ای یادآور شد: پیش‌بینی و اتخاذ راهکار‌هایی برای جذب حداکثری رضایت مسافران را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه جذب رضایتمندی در مسافران و گردشگران بهترین تبلیغ برای توسعه گردشگری است، گفت: در تعطیلات عید فطر تا پایان شهریور ماه نیز برای ارائه خدمات مناسب به مسافران تلاش خواهیم کرد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار