مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه علامه امینی در راه جمع‌آوری مستندات کتاب الغدیر اعلام کرد: علامه شیخ عبدالحسین امینی، ۴۰ سال از عمر شریف خود را صرف تهیه اسناد و مدارکی کرد که مبنای نگارش کتاب بزرگ «الغدیر» شد.
کد خبر: ۴۵۳۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ 05 July 2017
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم دانشکده ملایر با اشاره به کتاب «الغدیر» علامه امینی که شاهکاری در تفکر تشیع است گفت: این کتاب یکی از برجسته‌ترین آثار شیعی اسلامی است، اثر بی‌بدیل و شاهکار ادبی علمی است که با این اثر هم شیعه را زنده کرد هم در میان سایر ملل و مذاهب موجب احیای اسلام شد.
 
 
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام حسین مقدس به مناسبت سالروز درگذشت علامه امینی دانشمند نامدار تشیع، با بیان خلاصه‌ای از زندگینامه ایشان تصریح کرد: علامه عبدالحسین امینی، فرزند شیخ احمد امینی در سال ۱۲۸۱هجری شمسی در روستای سردها از توابع شهرستان سراب و در خانواده‌ای سرشناس دیده به جهان گشود. 
 
جد وی امین‌الشرع از روحانیان به نام تبریز بود. شیخ احمد امینی از فقها و فضلا و مجتهدین مسلم زمان خویش و در زهد و تقوی زبانزد خاص و عام بود. به قدری سلیم‌النفس که کسی او را در طول عمرش- جز در مسائل مذهبی- خشمگین ندیده بود. چنان به آداب اخلاقی مقید بود که اطرافیان را به اعجاب وامی‌داشت. جدّ بزرگوار ایشان نیز ازجایگاه خاصی بین مردم برخوردار بود. وی فردی عالم و متقی بود و حیات خویش را صرف کسب علوم دینی کرد.
 
وی ادامه داد: علامه امینی می‌فرمودند «۱۲ سال پس از فوت مرحوم جدم(نجف‌قلی) وقتی که او را از قبرش بیرون آوردیم تا به نجف اشرف منتقل کنیم با نهایت تعجب و شگفتی دیدیم کوچکترین تغییری در جنازه این مرد بزرگوار بوجود نیامده و حتی مویی از محاسن شریفش نریخته است.» امین‌الشرع پس از انتقال به نجف اشرف در جوار مولای متقیان امیرمومنان- در وادی‌السلام- به خاک سپرده شد.
 
مقدس با بیان اینکه علامه امینی توجهی ویژه به رعایت آداب دین اسلام داشت، تصریح کرد: از ویژگی‌های برجسته علامه امینی می‌توان به مواردی همچون توجه زیاد به زیارات به ویژه زیارت عاشورا و جامعه کبیره امین‌الله را بیان کرد. برخی نیز نوشتند ایشان در ماه‌های مبارک رمضان حدود ۱۵ بار ختم قران داشتند؛ ۱۴ بار به نیت اهل‌بیت و یک بار به نیت والدین خود قرائت می‌کردند.
 
وی با تأکید بر اینکه کتاب «الغدیر» علامه امینی شاهکاری در تفکر تشیع است، عنوان کرد: کتاب الغدیر که یکی از برجسته‌ترین آثار شیعی اسلامی است، اثر بی‌بدیل و شاهکار ادبی علمی است که محصول مطالعات فراوان و خستگی‌ناپذیر مرحوم علامه امینی است که با این اثر هم شیعه را زنده کرد هم در میان سایر ملل و مذاهب موجب احیای اسلام شد.
 
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه علامه امینی در راه جمع‌آوری مستندات کتاب الغدیر اعلام کرد: علامه شیخ عبدالحسین امینی، ۴۰ سال از عمر شریف خود را صرف تهیه اسناد و مدارکی کرد که مبنای نگارش کتاب بزرگ «الغدیر» شد.
 
وی یکی از دلایل اهمیت الغدیر را نجات تفکر تشیع از تفرقه دانست و افزود: این کتاب، در شرایطی که جهان اسلام با سیل تفکرات تفرقه‌افکنانه استعمار برای ایجاد درگیری میان مسلمانان روبرو بود، توانست حقیقت شیعه را به سایر مسلمانان ارائه کند.
 
وی ادامه داد: بررسی تفضیلی مسأله ولایت شیعه از منظر تاریخی، تفسیری، روایی، فقهی، ادبی، کلامی و اصولی و همچنین مطالعه حدود بیش از ۲۰ هزار کتاب و رساله در راستای تحقیق بیشتر پیرامون غدیر و به ویژه سفرهای طولانی‌مدت به کشورها و شهرهای مختلف از جمله سوریه، مصر، هند و لبنان با توجه به امکانات آن زمان از برجسته‌ترین ویژگی‌های تحقیقی این اثر است.
 
این مدرس دانشگاه ویژگی‌های این اثر شریف را که اهل فن را به تحسین واداشته است، برشمرد و گفت: این اثر ویژه عامل وحدت و پیوستگی میان دنیای اسلام است. می‌دانیم وحدت در صورتی ممکن است که توأم با معرفت و آگاهی باشد و این اثر به خوبی می‌تواند حلقه‌های اشتراک در میان شیعه و سنی را تبیین کند. همچنین عامل معرفی شیعه است چرا که در عصری که برخی گمان می‌کردند شیعه کتابی برای معرفی خود ندارد، این کتاب می‌تواند به خوبی اندیشه‌های شیعه را معرفی کند.
 
وی رعایت بی‌طرفی و امانتداری را از جمله ویژگی‌های منحصربه فرد این کتاب دانست و افزود: رعایت امانتداری علامه امینی به گونه‌ای است که از خود منابع اهل سنت مطالبی را نقل کرده و سپس به بررسی آنها می‌پردازد و در این راستا از حلقه انصاف و حفظ امانت خارج نمی‌شود و با حفظ بی‌طرفی به منابع اهل سنت استناد می‌کند.
 
مقدس با بیان اینکه این کتاب جای اعجاب فراوانی برای شیعه و سنی دارد، خاطرنشان کرد: این اثر موجب تعجب شیعه و سنّی می‌شود به نحوی‌که شیعه متعجب است که چقدر منابع فراوانی برای اثبات حقانیت خود دارد و سنّی متعجب که چرا سنّی است همچنین این اثر بی‌بدیل در حقیقت محل تلاقی دانش‌های متعدد و دائره‌المعارف بزرگی است که توانسته از جنبه‌های مختلف به بررسی حقانیت شیعه بپردازد.
 
این مدرس حوزه با بیان اینکه این اثر و همچنین شخصیت علامه امینی از آغاز مورد توجه علمای شیعه و سنی به ویژه اندیشمندان الازهر مصر و رجال سیاسی مذهبی واقع شد، گفت: آیت‌الله العظمی خویی ‌ثواب زیارت علامه امینی را ازدرس خواندن بالاتر می‌دانست و علامه سیدشرف‌الدین، از علمای بزرگ شیعه لبنان می‌گفت «گفتار ما در مقام قدردانی از ادای حق بزرگی که علامه امینی بر گردن مسلمانان پیدا کرده، عاجز و کتاب الغدیر از حد ستایش بالاتر است.»
 
 وی با بیان اینه دکتر عبدالرحمان کیالی، از نویسندگان حلب این کتاب و شخص علامه را بسیار تمجید کرده و گفته است «کتاب الغدیر با دربرداشتن سنت پیغمبر(ص) و تاریخ و علم و ادب و اخلاق و حقایق و اقوال، مسأله خلافت را کاملا روشن کرده است بنابراین بر هر مسلمانی لازم است که مطالب این کتاب را در صفحات دل خود ثبت کند و بداند مورخان در رساندن حقیقت چقدر کوتاهی کردند و از بیان حقیقت فاصله گرفتند. 
 
ما امید داریم در آینده در پرتو روشنایی الغدیر گام برداریم تا رشد و عزت و قوت اسلامی خود را باز یابیم.» عبدالفتاح عبدالمقصود، نویسنده مصری نیز امینی را آن غواص و شناوری می‌داند که موکل و متکفل شده به پرده برداشتن گوهرهای گرانقدر از دریا و جهانی است وسیع که در آن هوش و حافظه خوانندگان کتابش گم می‌شود.
 
مقدس در پایان خاطرنشان کرد: علامه امینی با پشتکار عجیب و زحمات توان‌فرسا در نگارش کتاب الغدیر حقایقی را که مرور زمان آنها را از دیدگان ربوده بود، به جهان علم و دانش، بازگردانید.
 
علامه امینی، مجاهد خستگی‌ناپذیر در عرصه علم و دیانت پس از عمری با برکت در حالیکه حدود۷۰سال از عمرشریفش می‌گذشت در عصر روز جمعه دوازدهم تیر ۱۳۴۹ هجری شمسی مصادف با ۲۸ ربیع‌الثانی۱۳۹۰ قمری به لقاء معبودشان شتافتند و پیکر مطهر ایشان در شهرهای بغداد، کاظمین، کربلا و نجف تشییع شده سپس در کنابخانه امیرالمومنین(ع)به خاک سپرده شد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار