کد خبر: ۴۳۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸ 06 June 2015

به گزارش تابناک اصفهان، نوروز 94 با گرانی شدید بسیاری از کالاها آغاز شد که گرانی میوه در این میان متمایز و برجسته تر از سایر کالاها بود. این گرانی های دنباله دار که در هفته های کنونی نیز تداوم داشته، واکنش مقامات ارشد دستگاه های اجرایی را به دنبال داشت تا آنها هم از قیمت بالای میوه در روزهای آغازین سال گله مند باشند. شاید جدی ترین واکنش از سوی مسئولان دولتی در این زمینه از سوی رئیس جمهور به وقوع پیوست تا به نوعی صدای وی هم از مشکلات مردم برای خرید میوه شب عید در بیاید. دکتر روحانی طی نامه ای در تاریخ 25 فروردین ماه به اسحاق جهانگیری معاون اول خود، از افزایش قیمت 70 تا 164 درصدی بعضی از میوه ها در روزهای ابتدای سال گله کرده و از وی خواسته تا از همین برهه از سال تمهیدی بیندیشد تا با تغییر شیوه خرید میوه توسط وزارت جهاد کشاورزی، قیمت میوه برای نوروز 95 وضعیت بهتری را داشته باشد. جهانگیری هم به دنبال نامه رئیس جمهور طی نامه ای به رضا ویسه معاون هماهنگی و نظارت خود، از وی می خواهد که از هم اکنون طی برگزاری جلساتی با مسئولان وزارت صنعت و کشاورزی تا شهریور ماه برای تامین و توزیع میوه در نوروز سال 95 چاره اندیشی کند

.

چه نهادی باید در خصوص گرانی ها پاسخگو باشد؟

در ادامه بد نیست مروری داشته باشیم بر موضوع فوق تا برخی ابعاد آن بهتر مشخص شود.

ماجرا از آن آغاز شد که که با تثبیت نسبی قانون انتزاع وظایف کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی در اقتصاد کشور وظیفه تنظیم بازار میوه سال 94 برای اولین بار به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت که در سالهای قبل این مسئولیت را بر عهده داشت با رسمی شدن این خبر در زمستان سال قبل اولین واکنش ها را نسبت به موضوع ابراز کرد. آنها که خواستار واردات میوه برای تنظیم بازار بودند از وزارتخانه تحت امر محمود حجتی خواستند که اگر قصد دارد برای واردات میوه اقدام کند زودتر این کار را با هماهنگی آنها انجام دهد؛ اما وزیر جهاد کشاورزی قویا اعلام کرد که قصد دارد میوه شب عید مردم را با تولیدات داخلی تامین کند و ممنوعیت واردات میوه که از ماه های قبل توسط این وزارتخانه ابلاغ شده بود همچنان به قوت خود باقی است.

از پاییز سال 93 و با توجه اختلافاتی که بر سر واردات شکر و برنج میان دو وزارتخانه صنعت و کشاورزی وجود داشت، پیش بینی می شد که اصطلاحا آب دو ارگان مهم در تنظیم بازار شب عید سال 94 به هیچ وجه در یک جوی نمی رود. گرانی عجیب مرغ در بهمن ماه و واکنش های تند خسروتاج قائم مقام و سخنگوی وزارت صنعت و نوابی معاون نعمت زاده و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان نسبت به این مسئله، درگیری میان این دو وزارتخانه را به اوج خود رساند.

در این میان، مانند هر سال با ورود به هفته دوم اسفند 93، به تدریج بازار خرید شب عید داغ شد و مردم کم کم به سمت خرید میوه مورد نیاز خود برای سال جدید رفتند، اما با افزایش قیمت عجیب و غریبی رو به رو شدند به طوری که این مقدار افزایش قیمت را در سالهای گذشته کمتر دیده بودند.

گرانی کم سابقه میوه در نوروز 94

اوج گرانی بی سابقه میوه در روزهای پایانی سال 93 و روزهای آغازین سال 94 در بازار برخی شهرهای بزرگ همچون تهران بود، به شکلی که قیمت پرتقال به طور میانگین در نقاط مختلف تهران به 7000 تومان رسید. گزارش ها از بعضی از نقاط تهران نشان می داد که مردم در بعضی از نقاط برای اولین بار پرتقال نوروزی خود را به قیمت 12000 تومان هم خریدند! بازار سیب هم در آستانه سال جدید بسیار متشنج و سردرگم بود به شکلی که قیمت سیب در برخی از نقاط تهران 5500 تومان و در برخی دیگر از نقاط 6800 تومان به دست مردم می رسید. خیار و کیوی هم از میوه های گران نوروز 94 بود به شکلی که مردم خیار مورد نیاز خود برای روزهای آغازین سال جدید را هم به طور میانگین بین 3000 تا 3500 تومان خریدند.


علی ایحال به نظر می رسد گرانی میوه در شب عید نوروز 94 به حدی برای دولت مهم و حیاتی بوده است که واکنش توام با ناراحتی رئیس جمهور را هم در پی داشته و روحانی نارضایتی شدیدی را نسبت به این وضعیت بی سابقه نشان داده است.

وضعیت کنونی بازار میوه ؟

آنچه ذکر شد در حالیست که وضعیت کنونی بازار میوه در کلانشهرهایی همچون اصفهان همچنان نابسامان و بر مدار "گرانی" استوار است؛ به گونه ای که فاغ از نرخ بالای اکثر میوه ها، خوردن میوه های "نوبرانه" مانند زردآلو و گیلاس با قیمت های سر به فلک کشیده، به رویایی دست نیافتنی برای برخی از اقشار مردم تبدیل شده است؛ امری که با توجه به وضعیت کشت این محصولات در داخل کشور بسیار عجیب و نگران کننده به نطر می رسد.

مافیای دلالان....

البته در این بین جدای از بی انصافی برخی از فروشندگان جزء که هزینه هایی همچون زیرچوبی، ناخالص فروشی و ضایعات را در قیمت فروش خود سرشکن می کنند، باید به نفش پر رنگ برخی از واسطه ها نیز اشاره کرد. دلالانی که با توجه به توان مالی بالای خود، ضمن خرید تناژ زیاد میوه های فصلی، با چند برابر کردن قیمت آنها در هنگام عرضه، عرصه را بر مردم تنگ می کنند.

بازار آشفته مایحتاج عمومی

در همین حال باید اذعان داشت که وضعیت بازار و فیمت سایر کالاهای مصرفی و مایحتاج عمومی مردم نیز دست کمی از میوه ندارد که این موضوع باعث نگرانی مردم در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان شده است. البته طبق قانون، حل این چالش و در واقع "تنظیم بازار" بر عهده ی مسئولان اجرایی و در راس آنها دولت است که انتظار می رود سر و سامانی به بازار آشفته کنونی بدهد. در واقع آنچه طی چند ماه اخیر به شدت خودنمایی می کند، ضعف نظارت از سوی نهادهای حاکمیتی همچون ادارات کل صنعت، معدن و تجارت در شهرهای مختلف و به خصوص کلانشهرها است که این امر لزوم عنایت بیش از پیش مسئولان به مشکلات مردم را مشخص می کند؛ مردمی که هنوز وعده های اقتصادی قبل از انتخابات خرداد 94 را از یاد نبرده اند. در این مسیر همراهی و کمک اصناف مربوطه نیز از نکاتی است که باید حتما مورد توجه ویژه قرار گیرد.

در پایان با توجه به مطالب فوق، باید منتظر ماند و دید که مسئولین وزارتخانه های صنعت و جهاد کشاورزی در روزهای آینده چه تمهیدات جدی و عملی برای کنترل بازار به کار می برند و آیا مردم همچنان میوه را "گران" خواهند خورد یا خیر...؟

امیدواریم در آینده ای نزدیک پاسخ این سئوال منفی باشد.

بعد از تحریر: چنانچه بخش اعطمی از این گرانی ها به جیب تولیدکننده می رفت، دلمان اینقدر نمی سوخت...!

سید محمد برکت

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
جانا سخن از زبان ما میگویی........
کاش مسئولین این حرفها را میشنیدن و فکری برا این مردم مظلوم میکردند.
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
سلام. باور کنید یک چهارم قیمت میوه در بازار هم به جیب کشاورز و باغدار نمیرود.
محسن
|
United States
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
سلام.خداوکیلی کسی را میشناسم که به خاطر گرونی غیر هندوانه هیچ میوه دیگه ای نمیتونه بخره. استانداری یا هر جا دیگه که مسئوله یه کاری بکنند.
عماد
|
United States
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
ناراحتی به چه درد مردم میخوره؟؟
از راست میگن جلو قیمتها را بگیرن.
ناشناس
|
Canada
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
میوه کال آلوسبز کیلویی 15هزار که از ناکجاآباد با پیکان وانت میاد اما موز که از کشورای دیگه با هواپیما و کشتی میاد کیلویی4هزار !
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار