معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: کانون قدرت جهانی در دهه های آینده به سمت و سویی می رود که جمعیتی بیشتر و با کیفیت تر دارند.
کد خبر: ۳۷۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲ 23 May 2015

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: کانون قدرت جهانی در دهه های آینده به سمت و سویی می رود که جمعیتی بیشتر و با کیفیت تر دارند.

به گزارش مهر، حسین عرفانی در آیین گشایش نمایشگاه پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت استان همدان به طرح نظام تحول سلامت اشاره کرد و افزود: در راستای تحول نظام سلامت قدم های بزرگی در دولت تدبیر و امید برای رفاه اجتماعی مردم در زمینه سلامت برداشته شد.  

وی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت از ۱۵ اردیبهشت سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهارداشت: برخی فکر می کردند که این طرح با چالش های بزرگی رو به رو شود و به اهداف خود نرسد اما با حمایت های مقام معظم رهبری، دولت، مجلس و کلیات نظام و حاکمیت و در نهایت استقبال و حمایت مردم اجرای این طرح منجر به رضایت مندی مردم شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: اجرای طرح تحول نظام سلامت نشان داد که در شرایط تحریم و در شرایطی که دولت یازدهم مظلوم ترین دولت پس انقلاب اسلامی است می توان قدم های بزرگی در جهت رفاه اجتماعی مردم برداشت.

حسین عرفانی با تاکید براینکه در زمینه بهداشت باید گام های بزرگی در ایجاد فرهنگ برداشته شود، ابراز داشت: ایجاد فرهنگ نیاز به ایجاد باورها و نگرش ها دارد که با گذشت زمان محقق می شود و در این زمینه به دنبال آنیم که رفتارهای بهداشتی در جامعه را شاهد باشیم که سلامت مردم را حفظ و ارتقا دهد.

وی عنوان کرد: لازمه رسیدن به این هدف مهم نهادینه کردن فرهنگ سلامت در جامعه و ارتقا سواد سلامت و توان مندی مردم است.

عرفانی با اشاره به اینکه سال گذشته شعار هفته سلامت «یک عمر سلامت با خود مراقبتی» بود گفت: اگر فرهنگ خود مراقبتی در جامعه به عینیت و رفتار تبدیل شود ۶۵ تا ۸۵ درصد از نیازهای سلامت را خود مردم پاسخ خواهند داد.

وی افزود: اگر خود مراقبتی در جامعه نهادینه شود در بعد کیفیت، حاکیمت می تواندگام های بزرگ و شگرفی بردارد.

این مسئول با بیان اینکه یکی از مولفه های بسیار مهم و مرتبط با سلامت در هر کشوری جمعیت آن کشور است، اظهارداشت: بزرگترین سرمایه هر جامعه نیروی انسانی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با تاکید بر اینکه مدیریت نیروی انسانی در ساختار هرم سنی و جنسی از اهمیت بسزایی برخوردار است، ابرازداشت: سیاست های جمعیتی کشور توسط مقام معظم رهبری و در چارچوب سیاست های کلی سلامت ابلاغ شده که باید در جهت اجرای این سیاست ها تمام توان خود را بسیج کنیم.

حسین عرفانی در ادامه با بیان اینکه کانون قدرت جهانی در دهه های آینده به سمت و سویی می رود که جمعیت بیشتر و با کیفیت تری دارد، عنوان کرد: در زمینه جمعیت شناسی، جوانی جمعیت بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه جوانی جمعیت یک فرصت است، گفت: باید از این فرصت در راستای توسعه کشور استفاده شود و اگر از این فرصت استفاده نشود به تهدید تبدیل می شود.

عرفانی با بیان اینکه ایران در یکی دو دهه گذشته یکی از سه کشور دنیا بود که جوان ترین جمعیت را به خود اختصاص داد، افزود: در اوایل دهه ۶۰ نرخ باروری ایران به شش و هشت دهم درصد و رشد جمعیت به سه و ۹ دهم درصد رسید که باعث شد تعداد بسیاری از آحاد بشری کشور به دنیا بیایند و امروز در سنین جوانی و باروری قرار بگیرند.

وی با تاکید براینکه به جوانی جمعیت باید توجه شود، اظهارداشت: جامعه ای که جوانانش در تامین اهدافش مشارکت کنند جامعه ای خواهد بود که به اهداف و ایده آل هایش خواهد رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه دو نوع بلوغ یکی اجتماعی و دیگری جسمی وجود دارد، عنوان کرد: بین بلوغ جسمی و اجتماعی فاصله ۱۵ تا ۲۰ ساله وجود دارد لذا هدف از برگزاری نمایشگاه پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت کاهش حداقلی این فاصله و زودتر محقق شدن بلوغ فکری و اجتماعی در جوانان است.

حسین عرفانی در ادامه با تاکید براینکه ما به دنبال افرایش جمعیت به هر قیمتی نیستیم، یاداورشد: در بحث رشد جمعیت باید به حد جایگزینی جمعیت برسیم تا در نسل های آینده جمعیت به سوی سالمندی و پیری برود و جایگزینی در بحث توسعه یافتگی و ساختارهای اجتماعی اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: به دنبال افزایش جمعیت از روش های منطقی هستیم که اگر کاهش ۱۰ درصدی سن ازدواج، کاهش ۱۰ درصد نرخ طلاق و درمان ۱۰ درصد ناباروری های را در کشور شاهد باشیم این مهم اتفاق خواهد افتاد و نرخ باروری کل در کشور از یک و ۹ دهم درصد به دو و ۶۵ صدم درصد ارتقا می یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با تاکید براینکه مسائل و معضلات مربوط به جوانان باید به درستی مدیریت شود، یادآورشد: اگر در بحث آموزش، پرورش، تربیت و غیره درست قدم برداریم جوانان می توانند در جهت توسعه کشور خوب قدم بردارند.

حسین عرفانی با اشاره به اینکه بحث برپایی نمایشگاه پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت از سوی دفتر سلامت و جمعیت و خانواده وزارت بهداشت به استان ها ابلاغ شده است، گفت: در این نمایشگاه ۱۲ غرفه با موضوعات آموزش و ارتقا سلامت، غرفه سلامت جوانان و مدارس، غرفه گروه سلامت خانواده و جمعیت و ارائه مشاوره حین ازدواج و باروری سالم، غرفه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر و واگیردار و غیره دایر شده است.

وی غرفه ارائه خدمات مشاوره ای مراکز مشاوره فرماندهی انتظامی استان، غرفه اداره کل بهزیستی استان، غرفه ایران جوان بمان و غرفه بهداشت حرفه ای را از دیگر غرفه های فعال در این نمایشگاه عنوان کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان یادآورشد: نمایشگاه پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت به منظور آگاه سازی نسل جوان در زمینه ازدواج آگاه و بهنگام و فرزند آوری به موقع برپا شده و از ۳۱ اردیبهشت تا نهم خرداد ماه پذیرای بازدید کنندگان است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار