در جشن 100 سالگی تئاتر کودک و نوجوان از دو کتاب زندگی جبار باغچه‌بان، بنیانگذار تئاتر کودک و نوجوان در ایران رونمایی شد.
کد خبر: ۳۴۴۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳ 16 December 2016
در جشن 100 سالگی تئاتر کودک و نوجوان از دو کتاب زندگی جبار باغچه‌بان، بنیانگذار تئاتر کودک و نوجوان در ایران رونمایی شد.

به گزارش فارس، به نقل از ستاد خبری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، در آستانه صدمین سال اجرای تئاتر کودک و نوجوان جشنی با حضور هنرمندان این عرصه و برخی مسئولان جشنواره در سینماکانون همدان برگزار شد.

در این مراسم که به یاد زنده‌یاد جبار باغچه‌بان نخستین نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در ایران برگزار شد، در ابتدا نمایشنامه «مجادله دو پهلو» از نوشته‌های باغچه‌بان در توصیف نوروز و شکوفه‌های بهاری به کارگردانی احسان مجیدی توسط هنرمندان عرصه تئاتر کودک و نوجوان برای حاضران در سالن اجرا شد.

بعد از اجرای نمایشنامه‌خوانی، داود کیانیان رئیس بنیاد نمایش کودک ایران، پیام این بنیاد را قرائت کرد و ضمن قدردانی از برگزارکنندگان بزرگداشت بنیانگذار تئاتر کودک و نوجوان ابراز امیدواری کرد تا در جشن صد سالگی تئاتر کودک، تمام سدهای موجود بر سر راه این هنر برداشته شود.

وی تأسیس رشته تئاتر کودک و نوجوان در دانشگاه، انتشار نشریه دائمی تئاتر کودک و نوجوان، پدیدآوردن تاریخ شفاهی این هنر، تحریر دانشنامه تئاتر کودک و نوجوان ایران، افتتاح موزه تئاتر کودک و نوجوان، بازسازی، آماده‌سازی و افتتاح آرامگاه بنیانگذار تئاتر کودک و نوجوان در ایران را از اهداف پیش روی این بنیاد و تئاتر کودک و نوجوان برشمرد.

کیانیان در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک هر روز شاهد اجرای نمایش برای 20 میلیون کودک و نوجوان ایرانی باشیم.

در ادامه این جشن، ترانه‌ای از ثمین باغچه‌بان، فرزند جبار باغچه‌بان همراه با اجرای نمایشی دونفره برای حاضران اجرا شد و سپس به اختصار بخشی از زندگی جبار باغچه‌بان و تلاش‌های او بیان شد.

پخش فیلمی مستند از باغچه‌بان، اجرای ترانه دوم از ثمین، قرائت پیام پروانه باغچه‌بان دختر ایشان به جشن 100 سالگی و رونمایی از دو کتاب زندگی جبار باغچه‌بان از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار