معاون پژوهش و برنامه‌ریزی امور بنیاد نخبگان کشور با بیان اینکه فضای مناسب برای تقاضای علم و فناوری در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: وظیفه بنیاد نخبگان ایجاد نیاز به تقاضا است.
کد خبر: ۳۲۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴ 08 May 2015
معاون پژوهش و برنامه‌ریزی امور بنیاد نخبگان کشور ضرورت توجه به خردورزی و تلاش در راستای رسیدن به توسعه اقتصاد را لازم دانست. 

به گزارش فارس،درمراسم تودیع و معارفه رئیسان سابق و جدید بنیاد نخبگان استان همدان، غلامحسین مجذوبی به عنوان رئیس بنیاد معرفی و از زحمات خسرو پیری تقدیر شد. 

در این مراسم معاون پژوهش و برنامه‌ریزی امور بنیاد ملی نخبگان با اهمیت به نقش بنیاد نخبگان، اظهار کرد: اقتصاد دانش‌بنیان امروزه به یک گفتمان جدی در بنیاد نخبگان تبدیل شده و رهبر معظم انقلاب نیز در تحقق اقتصاد مقاومتی، نقش اقتصاد دانش‌بنیان را مهم عنوان کرده‌اند. 

غلامعلی منتظر با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان اقتصاد مقاومتی نیست، خاطرنشان کرد: برخی دیدگاه‌های غلط ممکن است بر طبل خواسته‌های ملی بکوبد، چراکه اقتصاد دانش‌بنیان قرار نیست جای اقتصاد نفتی را بگیرد و اقتصاد دانش‌بنیان با اقتصاد مقاومتی متفاوت است. 

وی با اشاره به اینکه سهم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور آمریکا 17 درصد است، گفت: اقتصاد مقاومتی به دنبال بحران موجود طی چهار سال گذشته به شدت در این کشور اجرایی شده است. 

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی امور بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: برخلاف تصورات که فکر می‌کنند اقتصاد دانش‌بنیان معادل اقتصاد های‌تک است این موضوع الزاماً نیست اما می‌تواند بخشی از آن باشد. 

وی با اشاره به اینکه جایگاه محصول پسته در ایران تنها نقش صنعتی دارد اما در کشور آمریکا نقش این محصول دانش‌بنیان است، بیان کرد: هم اکنون توان تولید و صادرات پسته کشور آمریکا با پسته تولیدی در ایران برابری دارد. 

منتظر با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان به دنبال این است که چگونه باید درست از نفت استفاده کرد تا بهره‌وری بیشتری حاصل شود در ادامه به دو مقوله مهم به نام رهبری دانش و گستردگی اقتصاد اشاره کرد و گفت: در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان نباید تصور بر این باشد که علم درون آن است بلکه علم راهبری و هدایت را نشان می‌دهد. 

وی با تأکید بر اهمیت خردورزی و تلاش برای رسیدن به توسعه اقتصاد در کشور، اضافه کرد: باید در اهمیت به این موضوع به دنبال تجمیع نهادهای متفکر در یک جا بود.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی امور بنیاد نخبگان کشور با بیان اینکه در استان‌ها مشکلات را می‌شناسیم اما متأسفانه راه‌حل‌های خوبی برای رفع آنها پیدا نکرده‌ایم، افزود: دانشگاه محل بحث‌های بسیاری است که باید تبیین شود و سیاستمداران از آن استفاده کنند. 

وی با اشاره به وضعیت مطلوب دانش‌آموختگان در استان همدان یادآور شد: با وجود حضور پنج درصد جمعیت استان در دانشگاه‌ها و 20 درصد در آموزش و پرورش، یک چهارم جمعیت استان درگیر علم هستند. 

منتظر با تأکید بر اینکه وظیفه اصلی بنیاد نخبگان چتری برای نخبگان علوم مختلف است، گفت: تشکیل شورای علمی نخبگان با هدف ایجاد چتری برای نهادهای علمی تحت پوشش دستگاه‌های حاکمیتی بوده است. 

وی با بیان اینکه فضای مناسب برای تقاضای علم و فناوری در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: وظیفه بنیاد نخبگان ایجاد نیاز به تقاضا است. 

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی امور بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه توسعه منطقه‌ای را می‌توان از خود منطقه ایجاد کرد، افزود: هر کشور و منطقه‌ای امتیاز خاصی دارد که نخبگان آن منطقه آن را بهتر ‌می‌شناسند. 

وی با تأکید بر اینکه کوچک بودن بنیاد نخبگان مهم نیست اما بنیاد‌ها باید چالاک و چابک باشند، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین طرح مورد بررسی بنیاد نخبگان در آموزش و پرورش است که در قالب طرح ملی شهاب و شناسایی استعدادهای برتر پیگیری می‌شود. 

وی افزود: امروز در آموزش و پرورش تمام افرادی که می‌توانند برای آینده این کشور خردورزی کنند، مشغول به تحصیل هستند. 

منتظر با بیان اینکه امیدواریم بنیاد نخبگان استان به عنوان هسته تدبیر استان شناخته شود، گفت: نگاه ما در بنیاد نخبگان نگاه زیربنایی بوده و خوشبختانه در مدیریت جدید بنیاد نخبگان استان همدان هم افزایی دیده می‌شود. 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار