محمدرضا شیری گفت: متاسفانه یکی از بدترین اتفاقات ممکن نیز این نکته است که بسیاری از دستگاه‌ها و نهاد‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز در زمینه اقتصادی برنامه‌های عادی و بر روی روال گذشته خود را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح کرده و برای آن گزارش‌های مفصل ارائه می‌دهند که خلاف واقع است.
کد خبر: ۳۱۹۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹ 29 October 2016
دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا از ظهور تشکل‌ها و مجموعه‌های جدید و یکبار مصرف در دانشگاه ها انتقاد کرد و گفت: مسؤولان نسخه دسته صدم اقتصاد بازار آزاد را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی اجرا می‌کنند.
 
به گزارش فارس؛ محمدرضا شیری درسخنان پیش از خطبه نماز جمعه با تقسیم‌بندی سخنان خود به سه بخش استانی و بومی، وضعیت فعلی دانشگاه‌ها و برخی از مسائل کلان کشوری پرداخت و با اشاره به مسائل استانی اظهار داشت: یکی از مسایل مهمی که در دهه‌های گذشته در استان همدان به شدت به چشم می‌خورد عدم وجود مدیران بومی و آشنا با استان است.
 
وی یکی از نکات مثبت یک مدیر بومی را شناخت کافی و مورد قبول از ظرفیت‌ها، نیاز‌ها و کمبودهای استان دانست و گفت: این نکته زمانی حائز اهمیت می‌شود که خیل عظیمی از مدیران دولتی موجود در استان، از همدانی‌ها نبوده و متأسفانه از مشاوران همدانی نیز بی‌بهره مانده‌اند.
 
* بی‌توجهی به مدیران بومی در سایه بی‌مهری و یا حتی دعواهای کودکانه بین احزاب
 
دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: ما نمی‌خواهیم منکر فعالیت‌ها و زحمات بسیاری از مدیران و مسؤولان باشیم اما متأسفانه با مشاهده خروجی بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌های دستگاه‌های دولتی در استان، می‌بینیم که نه تنها بسیاری از مشکلات عمده و اساسی مردم حل نشده بلکه گرهی به گره‌ها اضافه شده و آش همان آش است و کاسه همان کاسه!
 
وی افزود: بسیاری از مدیران قابل و توانمند بومی هستند که شایستگی پذیرش مسؤولیت‌های مختلف استانی را دارند اما در سایه بی‌توجهی و بی‌مهری و یا حتی دعواهای کودکانه بین احزاب و گروه‌ها نادیده گرفته می‌شوند.
 
شیری با بیان اینکه از مسؤولان و دولت‌نشینان می‌خواهیم برای خدا هم که شده همدان را به همدانی‌ها بسپارند! اضافه کرد: یکی دیگر از مسایل مهمی که در استان‌ ما بیش از سایر استان‌ها به چشم می‌خورد عدم وجود شفافیت از سوی مدیران و مسؤولان استانی است.
 
وی تأکید کرد: متأسفانه برخی از مسؤولان ارشد استان، در دوستی و ارتباط با افرادی که حقوق‌های نجومی دریافت کرده‌اند و دست‌اندازی آنها به بیت‌المال بر همگان واضح و مشخص است افتخار می‌کنند و حاضر نیستند اعلام کنند که به چه میزان از بیت‌المال مسلمین حقوق و مزایا دریافت می‌کنند؟
 
* عدم ارائه گزارش از صرف هزینه‌های دقیق مربوط به شورای شهر
 
دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه هزینه‌های مربوط به شورای شهر هرگز برای مردم مشخص نمی‌شود، تصریح کرد: برای مردم گزارش داده نمی‌شود هزینه‌های دقیق مربوط به شورای شهر صرف چه کارها و چه فعالیت‌هایی می‌شود؟
 
وی ادمه داد: به عنوان مثال روز‌های گذشته در خبر‌ها آمده که در سال 94 مبلغی در حدود 3.5 میلیارد ریال هزینه صرف تجهیز سالن جلسات شورای شهر شده است! چنانچه این خبر صحت داشته باشد می‌بینیم یک سال از صرف این هزینه هنگفت و جفای بزرگ در حق مردم همدان گذشته است و متأسفانه هیچ یک از نمایندگان شورای شهر خود را ملزم به پاسخگویی در برابر مردم ندیده‌اند!
 
شیری گفت: متأسفانه حتی نمایندگان مجلس نیز حاضر به شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی خود نیستند و در برابر مردم اعلام نمی‌کنند هزینه‌های هنگفت انتخاباتی ستادهایشان را از کجا و از چه طریقی کسب کرده اند؟
 
وی افزود: این خلأ قانونی نیز وجود دارد که مسؤولان و مدیران را ملزم به ارائه گزارش برای مردم نمی‌کند و از طرفی همین نکته باعث می‌شود فساد‌های مالی متعدد به وجود آید!
 
 دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا اظهار داشت: نمایندگان مجلس باید در قانونگذاری در زمینه شفافیت مالی ورود پیدا کنند و با جعل قوانین مناسب مسؤولان را ملزم به شفافیت مالی کنند!
 
* آمارسازی برای سرپوش نهادن بر سوء تدبیرها و ناکارآمدی‌ها
 
وی افزود: البته باید ذکر کرد که با «دستمال کثیف هم نمی‌شود شیشه را پاک کرد»، اخیراً یکی از نمایندگان راه یافته به مجلس که هزینه‌های هنگفتش در شهر مشهور و زبانزد خاص و عام بود صحبت از قانون شفاف‌سازی هزینه‌های انتخابات کرده که مشخص است عاقبت چنین قانونی چه می‌شود؟!
 
شیری با بیان اینکه مساله اقتصاد و اشتغال یکی دیگر از مشکلات است، گفت: این مقوله، از اوضاع مساعد و مناسبی برخوردار نبوده و تدابیر لازم نیز برای آن اندیشیده نمی‌شود هر چند برخی در داخل استان و برخی دیگر افراد معلوم الحالی که در حکم پدر معنوی برای مسؤولان استانی محسوب می‌شوند سعی دارند با ارایه آمارهای اعجاب آور مسأله اشتغال را وارونه جلوه دهند و با بازی با آمار و ارقام سوء تدبیرها و اقدامات ناکارآمد خود را بپوشانند!
 
وی با اشاره به اینکه این آمار دادن‌ها دامن مفاهیم والایی چون اقتصاد مقاومتی را نیز گرفته است، تصریح کرد: مسؤولان همدان تا می‌توانند در این زمینه اقدام به انتشار آمار و ارقام می‌کنند به گونه‌ای که در اظهار نظری شگرف یکی از مسؤولان ارشد استان گفته بود که همدان الگوی اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور است!
 
دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا گفت: متأسفانه این نوع اظهارنظرها که بیشتر برای سرپوش نهادن بر سوء تدبیرها و ناکارآمدی‌هاست زیرا مردم استان همچنان با مشکلات اقتصادی و معیشتی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.
 
وی اظهار داشت: از نوع فعالیت‌های این آقایان می توان حدس زد حتی یک بار هم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبری ابلاغ شده را مطالعه نکرده‌اند و متأسفانه غالبا نمی دانند این سیاست‌ها چند بند هستند و چه محتوایی دارند!
 
* کجاست گوش شنوا در استان؟!
 
شیری در ادامه اظهار داشت: بخش عمده‌ای از مشکلات اجتماعی و فرهنگی که گریبانگیر جوانانمان شده، حاصل نبود اشتغال و فعالیت مناسب اقتصادی است اما بی‌تعارف بگوییم که: کجاست گوش شنوا؟
 
وی تصریح کرد: بیش از 900 روز است در هشت نوبت از استاندار برای حضور در دانشگاه و پاسخ به سؤوالات در زمینه‌های مختلف می‌گذرد اما بازهم بی تعارف بگوییم؛ کجاست گوش شنوا؟!
 
دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا اظهار داشت: باسابقه‌ترین تشکل دانشجویی استان یعنی جامعه اسلامی دانشجویان بیشترین تلاش برای مطالبه عدالت از مسؤولان را داشته اشت؛ اما یا با زبان تهدید پاسخ شنیده‌اند یا با زبان شکایت!
 
وی در ادامه با بیان اینکه مسوولان به کشاورزی استان بی‌توجه و یا کم توجه بوده‌اند در حالی که این بخش می تواند مشکلات معیشتی و اشتغال بخش عمده‌ای از مردم استان را برطرف کند؛ اظهار داشت: توجه به مساله کشاورزی در گرو سه بخش مهم و زیرساختی «آبیاری ، مکانیزاسیون و مسایل علمی» می‌تواند به افزایش بهره‌وری منجر شده و کشاورزی استان را از بحران نجات دهد!
 
* ظهور تشکل‌ها و مجموعه‌های جدید و یکبار مصرف در دانشگاه‌ها
 
شیری گفت: تحلیل ما دانشجویان این است چنانچه در رابطه با مسأله کشاورزی سه مسأله اساسی ذکر شده یعنی سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساختی و کشاورزی مدرن، توجه به آموزش‌های مورد نیاز و اساسی کشاورزی و کشاورزان و کنترل عرضه و تقاضای بازار از طریق حذف واسطه‌های غیر ضروری می‌تواند باعث تحول عظیمی در بخش کشاورزی استان شود.
 
وی اظهار کرد: یکی از نکاتی که در رابطه با دانشگاه‌های امروز به چشم می‌خورد توجه به این هشدار از سوی رهبر معظم انقلاب است که فرمودند؛ اجازه ندهید دانشگاه‌ها جولانگاه احزاب سیاسی شود!
 
دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا از ظهور تشکل‌ها و مجموعه‌های جدید و یکبار مصرفی که برای فعالیت‌های حزبی و سیاسی و از آن بدتر فعالیت‌های انتخاباتی پا به عرصه دانشگاه نهاده‌اند، انتقاد کرد و گفت: این نکته جای تأسف بیشتر دارد که مسؤولان دانشگاهی نیز با این قشر در هماهنگی کامل بوده و نه تنها مجوز هرگونه فعالیت را می‌دهند بلکه به صورت کامل از آنها هم حمایت می‌کنند.
 
شیری اظهار کرد: یکی از عمده فعالیت‌های این تشکل‌ها و مجموعه‌ها دعوت از چهره‌های معلوم الحالی است که نه تنها مبانی نظام را تحت هیچ شرایطی قبول ندارند بلکه سعی در وارونه جلوه دادن حقایق و تضعیف مبانی نظام را دارند.
 
وی اظهار داشت: در چند روز گذشته یکی از دانشگاه‌های استان همدان میزبان فردی بود که علاوه بر به مسخره کردن شورای نگهبان، سعی در تحریف شخصیت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا داشت!
 
*مسأله هسته‌ای بهانه بود
 
دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: ذکر این نکته نیز ضروری است که یکی از راه‌های این مجموعه‌های تازه از راه رسیده برای جذب بدنه دانشجویان برگزاری کنسرت‌ها و کارناوال‌های رقص و شادی به صورت مختلط است!
 
وی گفت: این مجموعه‌ها از سوی کسانی هدایت می‌شوند که می‌خواهند با درگیر کردن دانشجویان مومن و انقلابی در مسایل حاشیه‌ای از پرداختن به مباحث اصلی و بنیادی در دانشگاه‌ها جلوگیری کنند و بر روی ناکارآمدی برخی مسؤولان و مدیران در زمینه‌های مهمی همچون برجام و مذاکرات هسته‌ای و عدم توان ایشان در حل مشکلات معیشتی مردم سرپوش بگذارند!
 
شیری با بیان اینکه انقلاب اسلامی در پیچ تاریخی قرار گرفته و چالش‌های جدیدی فراروی آن است، اظهار داشت: چالش‌هایی که به ‌بهانه‌ی مسأله‌ هسته‌ای آغاز شده؛ به مسئله‌ی هسته‌ای ختم نخواهد شد.
 
وی با بیان اینکه اساساً مسأله هسته‌ای از همان ابتدا، هم برای آمریکا، هم برای بزک‌کنندگان داخلی چهره آمریکا؛ بهانه بود تا آرزوی سی‌ و چند ساله‌شان برای همقدمی با آمریکا محقق شود، افزود: آنها دنبال استحاله نظام و ساخت جمهوری اسلامی تقلبی هستند که نقطه آغازین آن را تغییر در ماهیت انقلاب اسلامی نظیر همان بلایی که بر سر اندولوس آوردند، قرار داده‌اند!
 
دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه کنار گذاشتن تکیه بر ظرفیت‌های درونی کشور و گره زدن پیشرفت به سرمایه گذاری خارجی یکی از اهداف اینهاست، تأکید کرد: این در حالی بوده که تنها راه علاج مشکلات کشور استحکام ساخت درونی نظام و توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های درونی است.
 
وی افزود: سوال اساسی ما این است چرا کشوری که توانایی ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای پیشرفته و توانایی ساخت موشک‌های پیشرفته را دارد باید در صنایع خرد و کوچک دچار مشکل شود؟
 
شیری گفت: آنها نمی‌خواهند منافع عده‌ای که با واردات بی‌رویه به نان و نوایی رسیده‌اند و کشور را در معرض وابستگی اقتصادی قرار داده‌اند به مخاطره بیفتد؛ بنابراین جلوی پای تولیدکنندگان داخلی سنگ‌های بسیار بزرگ و مشکلات عمده می‌اندازند اما به اندازه سر سوزنی مشکلی برای واردکنندگان و دلالان وجود ندارد!
 
* خطر «روحانیت منهای اسلام»
 
وی اظهار داشت: البته وزیری که به تنهایی در هیأت مدیره‌ بیش از 20 شرکت بازرگانی عضویت دارد خود به خوبی می‌تواند معرف اوضاع اقتصاد و صنعت باشد که شما خود بخوانید حدیث مفصل از این مجمل!
 
دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا مشکل بعدی را خطری به نام لیبرال ها و لیبرالیسم دانست و تأکید کرد: امام راحل خطر «اسلام منهای روحانیت» در دوران بنی‌صدر را به خوبی دریافت کردند و بنی صدر را کنار گذاشتند!
 
وی با بیان اینکه اگر امروز بنیانگذار کبیر انقلاب زنده بودند خطری بدتر و به مراتب خطرناکتر به نام «روحانیت منهای اسلام» را مشاهده می‌فرمودند، گفت: اینها کسانی هستند که در لباس روحانیت مسؤولیت می‌گیرند اما در عمل لیبرالیزم را پیاده می‌کنند.
 
شیری با بیان اینکه امام راحل در نامه‌ای که پس از برکناری قائم مقامشان دادند خطاب به شخص برکنار شده فرمودند: تو پس از من کشور را به لیبرال‌ها می‌دهی! تصریح کرد: متأسفانه امروز وزیری با وقاحت تمام مصاحبه می‌کند و به صورت تمام قد و علنی از لیبرالیزم دفاع می‌کند و به صورت علنی راه علاج مشکلات کشور را خصوصی سازی نهاد‌های حساس و تأثیرگذار می‌داند!
 
وی افزود: این‌ها لیبرال‌تر از لیبرال‌ها، اراده‌شان را بر خصوصی‌سازی آموزش‌ و پرورش و آموزش عالی قرار داده اند، اکنون نیز اگرچه مصوبه مربوطه در شورای نگهبان رد شد، اما همچنان نگرانیم سیطره‌ نگاه سرمایه‌سالارانه بر نظام تصمیم‌سازی کشور، این مسأله را تداوم ببخشد.
 
*مسؤولان نسخه دسته صدم اقتصاد بازار آزاد را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی اجرا می‌کنند
 

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا مشکل بعدی را قرارداد‌هایی دانست که تحت عناوین مختلف روز به روز ابعاد اسف بارتری از آن ها برای مردم آشکار می‌شود و در ادامه آن گفت: تحلیل ما این است که برجام، IPC ، خصوصی سازی آموزش و پرورش، بین‌المللی شدن آموزش عالی، ورود ایران به WTO، اجرای FATF و برنامه ششم توسعه، همچون تلاش‌ها برای برجام موشکی و حقوق بشر و منطقه، همگی قطعات یک پازل هستند که خروجی آن، بر باد رفتن استقلال کشور است!
 
وی با بیان اینکه جدیداً پا را فراتر نهاده و علنی مصاحبه می‌کنند که «استقلال کشور با رشد اقتصادی منافی هم هستند» و یا اینکه «در دهکده‌ جهانی دیگر از استقلال سخن گفتن، بی‌معناست»! مشکل بعدی را عدم پرداخت مناسب و صحیح به مسأله اقتصاد مقاومتی دانست.
 
شیری اظهار داشت: متأسفانه عده‌ای برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی زمامدار امور شده‌اند که نه تنها اندک اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارند، بلکه نسخه دسته صدم و منسوخ شده اقتصاد بازار آزاد را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی اجرا می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه آنها همه‌ این اتفاقات را اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نام می‌گذارند، افزود: متاسفانه یکی از بدترین اتفاقات ممکن نیز این نکته است که بسیاری از دستگاه‌ها و نهاد‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز در زمینه اقتصادی برنامه‌های عادی و بر روی روال گذشته خود را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح کرده و برای آن گزارش‌های مفصل ارائه می‌دهند که خلاف واقع است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار