معاون اول رئیس جمهوری به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار البرز صبح امروز از آزمایشگاه ها و اتاق های تحقیقاتی یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بازید داشت و در جریان آخرین دستاوردهای محققان علمی کشورمان قرار گرفت.
کد خبر: ۲۹۵۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷ 13 September 2016
جهانگیری در جریان این بازدید اشاره به فعالیت محققان علمی و متخصص در حوزه زمین شناسی این سازمان را پایگاه اصلی داده های علمی و دستاوردهای پژوهشی اعلام کرد.
وی با اشاره به تجهیز این مرکز پژوهشی به امکانات روز و پیشرفته گفت: نکته حایز اهمیت آن است که بسیاری از این امکانات در دوران تحریم علیه کشورمان تأمین و تجهیز شده است.
معاون اول رییس جمهور تحقیقات بیشتر در احیاء تالاب ها و دریاچه ها را نیز در اولویت کار این مرکز زمین شناسی قرار داد و گفت: پیشنهاد لایحه ای ویژه بمنظور تعریف جایگاه حقوقی از دستاوردهای سازمان زمین شناسی در حوزه های متعدد ضروری بنظر می رسد.
جهانگیری با اشاره به استعدادهای بالقوه ایران بالاخص منطقه سیستان و بلوچستان و کرمان در کانون های معدنی، تصریح کرد: معادن زیادی در کشور وجود دارد که تا کنون مورد بهره برداری لازم قرار نگرفته است، لذا برای توسعه این صنعت، باید تصمیمات جدی اتخاذ کرد چرا که بسیاری از شرکت ها خارج از کشور نیز  تمایل به سرمایه گذاری در این بخش دارند.
وی نگاه عمقی به اکتشافات را نیز مهم خواند و تصریح کرد: تا کنون بیشتر برداشت ها زمین شناسی از روی زمین بوده و اکتشاف به معنای واقعی صورت نگرفته است، بنابراین باید در این بخش اقدام بیشتری صورت گیرد.
جهانگیری با تأکید بر راه اندازی شرکت های اکتشافی در کشور این مراکز را بورس معادن دانست و گفت: خرید و فرورش بسیاری از پروانه های بهره برداری معادن در این مراکز می تواند چرخه جدیدی برای اقتصاد کشور باشد.
وی بهره برداری از ذخایر تیتان را نیز در زمره ذخایر معدنی قابل توجهی دانست که تا کنون مغفول مانده بوده است.
معاون رئیس جمهور گفت: بیشتر فولاد سازان کشور از صنایع معدنی و سنگ آهن بهره می برند و برخی از مواد صنعتی را می توان از مواد معدنی ساخت که در بسیاری موارد همچنان ناشناخته مانده است.
توجه به مسئله  اقتصاد مقاومتی و افزایش ارزش افزوده در برنامه ششم توسعه از دیگر محورهای مورد تأکید در سخنان صبح امروز معاون اول رئیس جمهور در استان البرز بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت:
واگذاری پروانه بهره برداری معادن به متقاضیان

بر اساس این گزارش، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از واگذاری پروانه بهره برداری معادن به متقاضیان جدید خبر داد و گفت: پیش تر پروانه اکتشاف و بهره برداری از معادن بصورت محدود صادر می شد اما بزودی واگذاری مجوزها به  متقاضیان جدید انجام خواهد شد.
کارسی ها منابع جایگزین آب در آینده نزدیک
نعمت زاده با اشاره به محدودیت منابع آبی موجود و آغاز مطالعات اولیه در 5 استان کشور برای جبران منابع آبی نیز گفت: با اطلاعات دقیق از یافته های پژوهشگران می توان به بهره برداری از منابع کارسی رسید.
یافته های مرکز ژئو فیزیک هوایی البرز کیمیاست
وزیر صنعت با اشاره به اینکه سازمان زمین شناسی کاربردی کشور که در استان البرز واقع شده است سیر مطالعات و تحقیقاتی در حوزه ژئو فیزیک هوایی را بسیار اررشمند خواند و گفت: این اطلاعات به اندازه کل تاریخ کشور غنی و ارزشمند است و پرواز های صورت گرفته حاکی از اطلاعات قابل اهمیتی است چرا که در این سازمان آزمایشگاه های پایه ای وجود دارد که مشابه آن در منطقه موجود نیست.
دکتر شهبازی نیز در بازدید از سایت پژوهش های کاربردی زمین شناسی اعضای کابینه دولت، به تشریح وضعیت تغییرات اقلیم و ریزگردها در کشور پرداخت و گفت: ایران به عنوات کشور سوم از نظر بیشترین میزان مخاطرات طبیعی در دنیا شناخته می شود.
وی افزود: از 43 مورد مخاطره طبیعی 32 مورد در ایران گزارش شده است،از طرفی تعداد،بزرگی و اثر این مخاطرات رو به افزایش است و از آنجایی که اساس افزایش شدت و تعداد مخاطرات طبیعی رخ داده پیرامون ما تغییرات اقلیمی است که در سیستم جهانی قابل رصد و اندازه گیری می باشد.
دکتر شهبازی تصریح کرد:آگاهی ما از الگوها می تواندبه درک بهتر و راه های کاهش اثر این مخاطرات به ما کمک کند که این امر به پایش تغییرات الگوهای میانگین آب و هوایی میسر است.
در ادامه بازید اعضای کابینه دولت از مرکز زمین شناسی کشور در البرز،دکتربلورچی نیز گزارشی از وضعیت لرزه خیزی ایران ارائه داد.
بر اساس این گزارش،ایران به عنوان یکی از کشورهای زلزله خیز شناخته شده است که بیشترین قربانیان را هم در رابطه با زلزله دارد.
بنا به اظهارات دکتر بلورچی،30 درصد زلزله های با کشته بیش از یکصد هزار نفر طی 100 سال اخیر در ایران اتفاق افتاده است. بطور میانگین بیش از 60 مورد زلزله با بزرگای کمتر از 4 ریشتر در ایران گزارش می شود.
در 15 سال اخیر لرزش های مختلفی با ریشترهای کم و زیاد ایران را لرزانده است.
دکتر زمین شناسی کشورمان می گوید:از زلزله بم که با بزرگای 6.5 ریشتر در سال 1382 رخ داد و حدود 30هزار نفر کشته داشت تا زلزله مردادماه سال91 آذربایجان شرقی با بزرگای6.4 که شهرستان اهر،ورزقان و هریس را لرزاند 306 نفر کشته شدند.
در بازدید صبح امروز دکتر جهانگیری و وزیر صنعت که با همراهی استاندار انجام شد،وضعیت احیا و استحصال مواد معدنی دریاچه ارومیه نیز مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر لک در تببین وضعیت استحصال مواد معدنی در این دریاچه گفت: در حال حاضر دریاچه های آب شور منبع اصلی تامین 70 کانی در صنایع شیمیایی دنیا هستندکه در بیش از 16 کشور پیشرو با سخت ترین استانداردهای زیست محیطی تولید می شوند،بنحوی که بیش از 80 درصد پتاسیم،بیش از 85 درصد نمک،حداقل 47 درصد لیتیوم دنیا از این نوع دریاچه ها تامین می گردد.
سایت پژوهش های اکتشاف کاربردی مقصد دیگر بازید معاون رئیس جمهوری در مرکز زمین شناسی کشور بود.
طی دهه های اخیر با سرمایه گذاری هایی که انجام شده ذخایر معدنی فراوانی یافت شده اما در 10 سال گذشته نرخ کشف کانسار جدید علیرغم افزایش سرمایه گذاری های اکتشافی کاهش یافته است.
براساس اعلام مهندس برنا،اغلب شرکت های اکتشافی و معدنی دنیا با مشکل شناسایی کانسارهای جایگزین برای جمعیت جهانی مواجه اند در این شرایط  شناخت و بکار گیری روش های نوین در اکتشاف به منظور یافتن کانسارهای عمقی از مهمترین امور تلقی می شود.
در ادامه دکتر حسنی پاک نیز استراتژی اکتشاف مواد معدنی را بر اساس اطلس موجود تشریح کرد و وضعیت عملکرد استفاده از این منابع غنی زیر زمینی بر مبنای راهبردهای اقتصاد مقاومتی را مورد واکاوی قرار گرفت.
موزه گوهرشناسی و سنگهای قیمیتی ایران محور دیگر این بازید را به خود اختصاص می داد.بنابه اظهارات مهندس باقری،گردش مالی این صنعت در جهان 600 تا 900 میلیارد دلار برآورد می شود،از طرفی پتانسیل های بالایی در ایران برای این گروه مواد معدنی وجود دارد.
براساس مطالعات اخیر، تعداد آثار معدنی در استان های مختلف به بیش از 200 مورد رسیده است که نوید بخش خوبی برای آینده این صنعت در ایران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار