کد خبر: ۲۶۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 22 April 2015
مسئول ستاد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی بر لزوم استانداردسازی گیاهان دارویی تولید شده درکشور تاکید کرد.
داراب یزدانی، اظهار کرد: امروز شاهد انقراض برخی از گونه‌های گیاهان دارویی  وحشی درکشور هستیم .
وی خاطر نشان کرد: بهره‌برداری بی‌رویه  از گیاهان دارویی وحشی به دلیل گران قیمت‌تر بودن این گیاهان، باعث شده پراکندگی آنها در طبیعت کم شود .
یزدانی ادامه داد:کشورهای دیگر ازگیاهان دارویی وحشی به دلیل داشتن ماده موثره بالا استقبال می‌کنند و به خوبی این نوع گیاهان را خریداری می‌کنند .
این پژوهشگر افزود: وقتی گیاهی به عنوان گونه دارویی شناخته می‌شود، برداشت آن از طبیعت در مدت کوتاهی افزایش می‌یابد؛ چرا که گیاهان دارویی وحشی به خاطر شرایط خاص پرورشی عملکرد بهتری دارند و بهتر به فروش می‌رسند .
وی ادامه داد: با افزایش برداشت، میزان این گیاهان درطبیعت کم می‌شود که همین امر باعث بالاتر رفتن قیمت آنها می‌شود .
مسئول ستاد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ابراز کرد: این برداشت تا جایی ادامه پیدا می‌کند که این گیاهان به مرز انقراض می‌رسند و ادامه حیاتشان با تهدید مواجه می‌شود .
این مسئول ادامه داد: در این مرحله برخی شرکت‌ها اقدام به جمع‌آوری نمونه‌هایی از این گیاهان از طبیعت نموده و فرایند اهلی‌سازی آنها را آغاز می‌کنند .
یزدانی تصریح کرد: بدون شک گیاهان اهلی شده، خاصیت و عملکرد بالای نمونه‌های وحشی را ندارند؛ چراکه شرایط رشد و نگهداریشان با شرایط گونه‌های وحشی متفاوت  و با دخالت انسان است .
مسوول ستاد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی یادآورشد: باید به سمتی پیش برویم که گیاهان وحشی موجود درطبیعت را درشرایط استاندارد اهلی کنیم تا خطر انقراض آنها از بین برود .
یزدانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات موجود درمسیر تولید گیاهان دارویی درکشور اشاره کرد و گفت: کشاورزانی که دراین حوزه فعالیت می‌کنند غالبا اطلاعات دقیق و علمی در خصوص چگونگی پرورش این گیاهان ندارند و همین امر باعث می‌شود پس از تولید شاهد وجود باقی مانده برخی سموم دراین گیاهان باشیم .
به گزارش ایسنا وی ابراز کرد: باقی مانده سموم درگیاهان دارویی فرایند فروش این گیاهان را مشکل می‌سازد و باعث می‌شود بسیاری از این تولیدات به کشاورز عودت داده شوند .
وی افزود: متاسفانه مرکز مشخصی درکشور وجود ندارد که بتواند ترکیبات این گیاهان را مورد آنالیز قرار دهد که این مساله صادرات گیاهان دارویی را هم با موانع جدی مواجه ساخته است .
مسئول ستاد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی درپایان گفت: باید نگاهمان را به گیاهان خودرویی که درطبیعت می‌بینیم، عوض کنیم و بی‌تفاوت ازکنارشان رد نشویم؛ چراکه گیاهی که امروز به عنوان گیاه دارویی شناخته نمی‌شود ممکن است ترکیبات دارویی آن فردا شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار