استقبال گردشگران از یک اثر طبیعی افزایش یافته است
در افسانه هاي محلي آمده، غاري که در دامنه هاي شمالي آبشار وجود دارد با غار معروف يخ مراد در فاصله اي بسيار دور و در ارتفاعات گچسر و آزادبر در ارتباط هستند و گم شدن اتفاقي يک خروس محلي در آزادبر و پيدا شدن آن در اين محل را دلیلی بر این امر می دانند.
کد خبر: ۲۴۶۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۹ 19 April 2015
آبشار سپهسالار کرج  واقع در حاشیه چالوس و در موقعیت جغرافیایی استان البرز واقع است.
آبشار سپهسالار در كيلومتر ۴۵ جاده كرج - چالوس بعد از پل خواب در منطقه آسارا قرار دارد.
در مسير رودخانه منتهي به روستاي سپهسالار آبشارهاي كوچك و بزرگ متعددي وجود دارد كه پس از طي مسير يك الي یک و نیم ساعته قابل دسترسي است.
دره شمالي جنوبي رودخانه سپهسالار در جنوب قله هفت‌خان و در حاشيه شرقي البرز غربي است. اين دره از مناطق ييلاقي جاده پر پيچ و خم چالوس محسوب مي‌شود.
دره سپهسالار در ابتدا اندكي فراخ و هر چه به آبشار نزديكتر مي‌شويم تنگ‌تر مي‌شود.
در نهايت مسيري صخره‌اي است كه در زير شيب‌هاي تند به جناح جنوبي قله هفت‌خان منتهي مي‌شود.
آبشار سپهسالار و امامزاده سپهسالار (ع) از ديدني‌ترين نقاط اين جاده است. چمنزارها و باغ‌هاي كوچك و بزرگ نيز در سرتاسر اين دره وجود دارد. از دره سپهسالار تا آبشار در حدود يك ساعت و نيم كوهپيمايي در كنار رودخانه وجود دارد.
آسارا منطقه اي کوهستاني و آبادي هاي آن در دره هاي پرشيب و ناهموار واقع شده  است. به دليل کمبود زمين هاي کشاورزي ، مسکوني و سردي و برف گير بودن دره ها و همچنين سختي زندگي به خصوص در فصل سرد سال ، مناطق داراي سکونت دائم بسيار محدود است و از چند روستاي کوچک تجاوز نمي کند .
در ميان روستاهاي موجود در اين دهستان ، سه روستاي شهرستانک، تکيه سپهسالار و آسارا داراي آثار تاريخي،  فرهنگي  تپه شنستون ، قلعه دزدبند، کاخ شهرستانک، امامزاده سپهسالار ، قلعه ري زمين ، غارهاي ري زمين و سيراچال است.
آبشار زيباي قلهک و يا دربند در دو کيلومتري شمال روستا و در ميان دره اي زيبا و پر ثمر قرار گرفته است و زيبايي هاي طبيعت اين منطقه به حساب مي آيد.
رودخانه سپهسالار در دره اي در جنوب قله هفت خان واقع است. دره سپهسالار در ابتدا اندکي فراخ و هرچه به آبشار نزديک تر مي شويم، دره تنگ تر مي شود.
در نهايت مسيري صخره اي وجود دارد که در زير شيب هاي تند به جناح جنوبي قله هفت خان منتهي مي شود. همچنين در افسانه هاي محلي آمده است که غاري که در دامنه هاي شمالي آبشار وجود دارد با غار معروف يخ مراد در فاصله اي بسيار دور و در ارتفاعات گچسر و آزادبر در ارتباط است.
گم شدن اتفاقي يک خروس محلي در آزادبر و پيدا شدن آن در اين محل نيز برهان اهالي است.
در همین رابطه مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز از استقبال چشمگیر تورگردانان و کوهنوردان برای حضور در آبشار سپهسالار جاده چالوس خبرداد.
ابوالفضل عبیدی اظهار داشت: با آغاز فصل کوهنوردی و صخره نوردی در ارتفاعات سپهسالار شاهد حضور بی سابقه گروه های مختلف ورزشکار و طبیعت گردان در این منطقه هستیم.
وی تصریح کرد: هر ساله پس از پایان تعطیلات بیشترین گردشگر در اواسط اردیبهشت ماه وارد استان البرز می شد تا از بازشدن لاله ها در گچسر دیدن کنند درحالی که امسال با گرم شدن سریع آب و هوا مسافران آبشار سپهسالار را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اند.
عبیدی علت دیگر این استقبال را معرفی مناسب این منطقه عنوان کرد و افزود: تهیه بورشور، کتابچه، نقشه گردشگری، نصب تابلوهای راهنما و معرفی صحیح جاذبه های طبیعی و تاریخی استان البرز در شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی باعث رونق گرفتن این مناطق شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز در ادامه با اشاره به اینکه آبشار سپهسالار و قله هفت خان یکی از بی نظیرترین مناطق صعود برای کوهنوردان و صخره نوردان آماتور است گفت: در مسير رودخانه منتهی به روستای سپهسالار آبشارهای متعددی وجود دارد و دره شمالی رودخانه سپهسالار در جنوب قله هفت‌خان و در حاشيه شرقي البرز غربي است، دره سپهسالار در ابتدا اندكي فراخ و هر چه به آبشار نزديكتر مي‌شويم تنگ‌تر می ‌شود که در نهايت مسيری صخره‌ای است كه در زير شيب‌های تند به جناح جنوبی قله هفت‌خان منتهي مي‌شود.
عبیدی یادآور شد: آبشار سپهسالار از ديدنی‌ترين نقاط جاده چالوس است چرا که علاوه بر کوه، صخره و رودخانه دارای چمنزارها و باغ‌های كوچك و بزرگ بسیاری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار