سرعت غيرمجاز در صدر تخلفات ‌رانندگی جای گرفت
تابناک: شایع ترین تخلف رانندگی در اصفهان، سرعت بیش از حدمجاز و عدم توجه به سرعت مطمئنه در سطح خیابان‌ها و اتوبان‌های شهر است.
کد خبر: ۲۳۲۵۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳ 19 May 2016
به گزارش تابناک اصفهان، وقتی از تردد حدود 18 میلیون خودرو و 10 میلیون و 700 هزار موتورسیکلت در سطح كشور خبر داده می‌شود، به تبع باید انتظار افزایش تخلفات رانندگی و به دنبال آن حوادث را داشته باشیم، به گونه‌ای كه روزانه تعداد قابل توجهی از مردم با بی‌توجهی به قوانین و ارتكاب تخلفات، در همین حوادث جان خود را از دست داده و یا كارشان به تخت بیمارستان كشیده می‌شود. البته بماند كه برخی از افراد نیز با پشت كردن به قوانین و انجام تخلفات رانندگی، دیگران را در دام حوادث اسیر كرده و خودشان جان سالم به در می‌برند.

آنطور كه سرهنگ رضا رضایی، رییس پلیس راهور استان در گفت‌وگو با اصفهان زیبا اعلام كرده، شایع ترین تخلف رانندگی در اصفهان، سرعت بیش از حدمجاز و عدم توجه به سرعت مطمئنه در سطح خیابان‌ها و اتوبان‌های شهر است. او می‌گوید: متاسفانه این تخلف در صدر تخلفات رانندگان در شهر اصفهان ثبت شده است. به گفته رییس پلیس راهور استان ، اگرچه سرعت غیرمجاز حوادث زیادی را به دنبال دارد اما شدت و تلفات حوادث در این نوع تخلف بیشتر از دیگر تخلفات است، به طوری كه می‌توان اعلام كرد بیشترین تلفات حوادث ما ناشی از بی احتیاطی‌هایی است كه رانندگان به دلیل عدم رعایت حد مطمئنه سرعت،‌  مرتكب می‌شوند. آنطور كه رضایی اعلام می‌كند از اسفندماه سال گذشته و با اجرایی شدن قانون افزایش جرایم رانندگی، ‌نرخ جرائمی همچون عبور از چراغ قرمز، سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه و تجاوز از سرعت‌ مجاز (بیش از 30 کیلومتر بر ساعت) در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها و جاده‌های بین شهری و مناطق‌آزاد تجاری و صنعتی به 200 هزار تومان رسیده است.

    تجاوز به گذرگاه عابرپیاده و پارک دوبله در رتبه دوم و سوم
تخلف دوم بعد از سرعت غیرمجاز كه در بین رانندگان اصفهانی شایع‌ تر است،‌ تجاوز به گذرگاه عابرپیاده است كه رضایی ضمن اعلام آن، به سومین تخلف شایع نیز اشاره و عنوان می‌كند: تخلف سوم نیز توقف به صورت دوبله است كه متاسفانه در خیابان‌های اصفهان به وفور دیده می‌شود و مردم توجه زیادی به این موضوع ندارند. سرهنگ رضایی اگرچه معتقد است نصب دوربین‌های ثبت تخلفات در اصفهان به كمک پلیس آمده است و تا اندازه‌ای توانسته به عنوان یک عامل بازدارنده عمل كند، اما شیوع تخلفات رانندگی در بین مردم كه همچنان در سطح شهر به وفور دیده می‌شود، جای تامل دارد.

   عبور از چراغ قرمز، شایع ترین تخلف موتورسواران
او به سراغ موتورسواران هم می‌رود و شایع ترین تخلف این گروه را عبور از چراغ قرمز اعلام می‌كند، به طوری كه موجب شده راکبان این وسیله نقلیه یک خودکشی آگاهانه انجام دهند. سرهنگ رضایی خطاب به موتورسواران می‌گوید: موتورسواران باید بدانند که عبور از چراغ قرمز جزء  مرگبارترین حالت‌های تصادفات برای این گروه از وسایل نقلیه است، زیرا رانندگان مسیر مجاز برای عبور از چراغ قرمز حتی تندتر نیز می‌رانند و چنانچه راکب موتورسوار از کلاه ایمنی نیز استفاده نکرده باشد، علاوه بر شکستگی‌های اعضای تحتانی بدن، از ناحیه سر نیز دچار آسیب شدید شده که تاثیرات آن تا سالیان سال گریبانگیر آنها و خانواده‌هایشان می‌شود.سرهنگ رضایی با بیان اینكه تخلفات رانندگی به سه شیوه ثبت می‌شود، توضیح می‌دهد: یکی به وسیله دفترچه‌هایی که در دست ماموران است، دیگری به وسیله دستگاه های PDA ثبت شده و شیوه سوم نیز استفاده از دوربین‌های ثبت تخلفات است که بیشترین میزان تخلفات نیز به وسیله همین دوربین‌ها به ثبت رسیده است.

   هفت درصد تخلفات رانندگی عبور از چراغ قرمز است
عبور از چراغ قرمز توسط موتورسواران به حدی چشمگیر شده است كه چندی پیش، سرهنگ علیرضا جهانگیری، رییس پلیس ترافیک شهری راهور نیروی انتظامی نیز اعلام كرد كه 7 درصد تخلفات رانندگی در سال گذشته، به عبور از چراغ قرمز اختصاص داشته و این بی توجهی توسط موتورسواران، متاسفانه صدمات جبران ناپذیری را به جای گذاشته است. این مقام مسوول، جریمه عبور از چراغ قرمز در شهرهای بزرگ  را 100 هزارتومان، سایر شهرها 90 هزار تومان و روستاها را 50 هزار تومان اعلام می‌کند. جهانگیری معتقداست موتور سواران فکر می کنند اگر از چراغ قرمز عبور کنند و تخلف شان ثبت نشود، یكصدهزار تومان به نفعشان است، در صورتی که جانشان را به خاطر نپرداختن این جریمه می دهند.

    سه عامل مهم در وقوع حوادث رانندگی در اصفهان
عدم توجه به جلو، عدم رعایت فاصله طولی و عدم توانایی در كنترل وسیله ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه سه عامل دیگری هستند كه سرهنگ رضایی، رییس پلیس راهنمایی رانندگی استان اصفهان، ضمن اشاره به آنها اعلام می‌كند كه علت وقوع بیشترین حوادث رانندگی در استان اصفهان به این سه مورد اختصاص دارد. رییس پلیس راهنمایی رانندگی استان اصفهان همچنین تلفات عابران پیاده را قابل توجه می‌داند و معتقد است كه در افزایش آمار تلفات عابران پیاده، هم خود افراد و هم رانندگان خودروها مقصر هستند. رضایی می‌گوید: استفاده نكردن عابران پیاده از گذرگاه مخصوص خودشان و عدم توجه رانندگان خودرو به عابران پیاده، دو پارامتر مهمی است كه در افزایش تلفات نقش عمده ای داشته‌اند.

    پیكان افزایش جرایم رانندگی به سمت متخلفان
نرخ جدید جرایم رانندگی، بهمن ماه سال گذشته  با هدف بازدارندگی از ارتكاب تخلفات  و با افزایش چندین برابری،‌ توسط معاون اول رییس جمهوربه پلیس راهور ابلاغ شد و بیست و پنجم اسفندماه نیز این قانون رنگ اجرا به خود گرفت.  با اجرایی شدن این قانون، پیكان افزایش جرایم رانندگی به سمت متخلفان نشانه گرفته شد،  به این امید که با بازدارنده‌تر شدن قوانین، آمارهای تلخ و البته تكان دهنده تلفات حوادث ترافیکی چه درون‌شهری و چه برون شهری کاهش پیدا کند. افزایش نرخ جرایم رانندگی اگرچه سروصدای زیادی به پا كرد و نقدهای زیادی را به دنبال داشت، اما رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در پاسخ به نظرات منفی با این مصوبه اعلام كرد كه افزایش جرایم رانندگی برای برخورد با رانندگان متخلفی است که تعدادشان نسبت به رانندگان قانونمدار قابل مقایسه نیست. سردار تقی مهری برای مردم توضیح داد كه شهروندان قانونمدار نباید نگران افزایش جرایم رانندگی باشند، بلکه هدف اصلی این رویکرد برخورد با رانندگان متخلفی است که زمینه را برای مرگ شهروندان فراهم می‌کنند. 
گزارش: زینب تاج الدین

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار