کد خبر: ۲۰۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷ 10 April 2015
زمینیان این روزها میزبان قدوم حضرت زهرای مرضیه (س) یگانه دختر پیامبر اسلام (ص) هستند؛ بزرگ بانوی جهان اسلام و اسوه ی عدالت خواهی که به یمن میلاد خجسته اش، سالروز ولادتش را «روز زن» نامیدند تا همگان به ارزش وجودی زنان پی ببرند و آنان را گرامی بدارند.
حضرت فاطمه (س) بانوی بزرگ اسلام در بیستم جمادی الثانی پنجم بعثت در مکه چشم به جهان گشود و این عالم را غرق در شادی و سرور کرد. ایشان فرزند گرامی حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه (س) بود. در مکتب پدر گرامیشان و در دامان پرمهر مادر ارجمندش، رشد و پرورش یافت و با نیکوترین فضلیت های انسانی آشنا شد.
زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه، مرضیه از دیگر نام های بانوی آب و آیینه محسوب می شود و ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابیها از کنیه های ایشان است.
دوره ی کودکی آن حضرت با آغاز رسالت پیامبر اسلام(ص) همراه بود. در آن هنگامه، حضرت فاطمه(س) با ایمان، بخشندگی و اسلام ناب محمدی آشنا شد و شاهد عزم راستین پدر گرانقدر و مادر والامقام خویش در راه پایان بخشیدن به دوران جاهلیت و نشان دادن راه نجات بخش اسلام بود.
پس از درگذشت حضرت خدیجه (س)، یگانه دختر پیامبر اکرم(ص) یار و یاور پدر بزرگوار خویش شد و این گونه ام ابیها به معنای «مادر ِ پدر» لقب گرفت که نشان از عمق علاقه و توجه حضرت زهرا(س) به پیامبر اسلام(ص) داشت.
سراسر زندگانی حضرت فاطمه(س) سرشار از حس انسان دوستی و مکارم اخلاقی است. با نگاهی به حدیث ها و روایت ها می توان با گوشه ای از شخصیت برجسته و والای آن حضرت آشنا شد.
ازدواج حضرت صدیقه کبرا(س) با حضرت علی(ع) از با شکوه ترین پیوندها است زیرا 2 تن از وارسته ترین بندگان ایزد منان به یکدیگر پیوستند تا در کنار هم مسلمانان را به طرف سعادت حقیقی رهنمون سازند.
حضرت فاطمه(س) مادر چهار تن از بزرگان دین اسلام به نام های امام حسن(ع)، امام حسین(ع)،حضرت زینب(س) و ام کلثوم(س) بودند که با یاری امیر مومنان(ع) آنان را با بهترین صفات انسانی آشنا ساختند تا بتوانند مردم روزگار خویش را به خوبی راهبری و هدایت کنند.
وفات پیامبر اکرم(ص) مصیبت بزرگی برای امت اسلام به شمار می رفت و حضرت فاطمه زهرا(س) همواره سوگوار درگذشت پدر بزرگوار خویش بودند. در این دوره سختی های زیادی بر آن حضرت و امیر مومنان(ع) و خاندان پیامبر(ص) وارد آمد که زهرای مرضیه (س) همیشه در راه حل این مشکلات گام برداشت تا اهل بیت(ع) بتوانند وظیفه ی انسانی خویش را انجام دهند.
مدت کوتاهی پس از وفات پیامبر اسلام(ص)، حضرت زهرا(س) پس از تحمل سختی های بسیار به شهادت رسید و امام علی(ع) بنا بر سفارش آن حضرت پیکر مطهر ایشان را به صورت پنهانی به خاک سپرد. اکنون سده هاست که مسلمانان در حسرت زیارت آرامگاه یگانه دختر پیامبر اکرم(ص)به سر می برند و آرزوی دیدار مزار آن بانوی بزرگ را در دل خویش نهان دارند.
درباره ی تاریخ شهادت آن حضرت چند روایت نقل شده که سوم جمادی الثانی یازدهم هجری صحیح تر از دیگر روایت هاست.
ولادت حضرت فاطمه(س) به نام روز زن نامگذاری شده است که می تواند بهترین دلیل و فرصت برای آشنایی با روش زندگی آن حضرت و خاندان پیامبر اسلام(ص) و همچنین درک مفاهیم دین روشنی بخش و هدایت گر اسلام به جوانان و به ویژه بانوان باشد.
فاطمه زهرا فقیه خراسانی پژوهشگر علوم دینی طی گفتگویی با اشاره به مقام و منزلت حضرت زهرا(س) بیان کرد: حضرت فاطمه(س) از جایگاه والایی در میان مسلمانان بهره مند است که این موضوع به ویژه در گفتار ائمه معصومین(ع) آشکارا مشاهده می شود. آن چنان که امام صادق(ع) می فرمایند: «ما حجت خدا بر مردم هستیم و مادرمان فاطمه، حجت خدا بر ماست.» این سخن جایگاه و شان والای آن حضرت را نزد ائمه(ع) نشان می دهد. امام زمان(عج) نیز درباره ی دختر گرامی رسول خدا می فرماید:«برای من دختر رسول خدا اسوه و الگوی نیکویی است
وی در ادامه افزود: در دوران جاهلیت که نگاه دیگری به زن وجود داشت، پیامبر با بوسه زدن بر دستان دخترش و احترام فراوان به وی راه تازه ای را به روی انسان آن روزگار گشود و در کنار آن شخصیت والای حضرت فاطمه(س) سبب شد جایگاه زن و خانواده در مرتبه ی دیگری قرار گیرد. حضرت فاطمه(س) به دلیل پرورش یافتن در کنار پیامبر اکرم(ص) از سرچشمه ی اخلاق، علم و معرفت سیراب شد و به وسیله ی مادر گرامی خویش حضرت خدیجه(س) بخشندگی را به نیکی فرا گرفت و این گونه به عنوان انسانی نمونه، با تقوا و دارای اخلاق نیکو، سرمشق و الگویی مناسب برای مردم و به ویژه زنان مسلمان شد.
این کارشناس امور دینی تصریح کرد: حضرت زهرا(س) پس از ازدواج با امام علی(ع) به فرمان خداوند، به عنوان همسری پرتلاش و مادری فداکار، فرزندانی را پرورش داد که نمونه ی دوران شدند. فرزندان ایشان در کودکی همواره در کنار پدربزرگ خود بودند و در چنین مکتب بی همتایی رشد و پرورش یافته اند. پس از وفات پیامبر اکرم(ص) مشکلات بیش از گذشته خود را به آن حضرت نشان داد. وی که در طول دوران زندگی خویش با این سختی ها بیگانه نبود، در کنار حضرت علی(ع) در دفاع از حقانیت اسلام ناب کوشید و سرانجام پس از تحمل رنج های فراوان به شهادت رسید.
و
ی با اشاره به نامگذاری روز زن تاکید کرد: امام خمینی(ره) سالروز میلاد حضرت زهرا(س) را به نام روز زن نامگذاری کردند و این بهترین روز برای بزرگداشت و تکریم بانوان محسوب می شود. حضرت فاطمه(س) انسان بی همتا و کاملی به شمار می رود که الگویی مناسب برای دختران، زنان و مادران است زیرا ایشان نمادهای ارزشمند انسانی را با هم در شخصیت خود دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار