کد خبر: ۱۸۷۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰ 24 February 2016


معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه 600 هزار نفر در جهان بر اثر مسمومیت غذایی جانشان تهدید می‌شود که از این میان 420 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، محمود نبوی ظهر امروز در اولین کنگره بین‌المللی انتریک پاتوژن که در موسسه تحقیقات سرم‌سازی رازی مستقر در کرج برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس آمار موجود سالانه 600 هزار نفر در جهان بر اثر مسمومیت غذایی جانشان تهدید می‌شود که از این میان 420 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: این تعداد بیمار مسموم غذایی را بیشتر کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌دهند و اغلب این حوادث در کشورهای در حال رشد و جهان سوم رخ می دهد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان در ادامه سخنان خود با تأکید بر موفقیت سیستم درمانی کشور در پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر گفت: سیستم درمانی کشور در پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر بسیار خوب عمل کرده است و توانسته در کنترل بسیاری از بیماری‌ها از جمله وبا و حصبه به موفقیت‌های جهانی دست پیدا کند.

نبوی با اشاره به آمار مبتلایان حصبه و وبا در پیش از دهه 70 در کشور افزود: تا قبل از دهه هفتاد آمار مبتلایان به این دو بیماری سالانه حدود 20 تا 30 هزار نفر تخمین زده شده است که با تلاش محققان و اقدامات پیشگیرانه امروز آمار این بیماری‌ها به کمتر از 400 مورد در سال رسیده است.

وی یکی از تهدیدات امروز کشور را مربوط به بیماری‌های تنفسی عنوان کرد و بیان داشت: اکنون بیماری‌های منتقل از طریق آب نداریم، اما سیستم فاضلاب در کشور ناقص اجرا شده است که بیماری‌های اپیدمی از طریق سیستم فاضلاب به وجود می‌آید.

این مسئول آبیاری سبزی و صیفی با فاضلاب را از جمله عوامل اپیدمی‌ها در کشور عنوان کرد و بیان داشت: اگر سبزی و صیفی به خوبی شست‌وشو نشود بیماری‌های اپیدمی به وجود می‌آید.

وی در ادامه سخنان خود به برنامه‌ریزی‌های اساسی در خصوص قوی‌تر کردن سیستم مراقبت تأکید کرد و گفت: امروز کشورهای فقیر جهان با این مشکل درگیر هستند اما در کشور ما سوء‌تغذیه مفرط وجود ندارد و نسبی است.

نبوی مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه را در کشور یکی از مشکلات عنوان کرد و افزود: برخی افراد لبنیات پاستوریزه مصرف نمی‌کنند و همین امر مشکلاتی را برای آنها ایجاد می‌کند.

به گزارش فارس، کنگره انتریک پاتوژن یا عفونت‌های دستگاه گوارش از امروز به مدت سه روز در موسسه سرم‌سازی رازی واقع در کرج برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار