این روزها احداث مجتمع‌ های تجاری بدون پارکینگ رواج گسترده‌ای یافته،سرمایه ‌گذاران باساخت این مجتمع‌ هاسودخودرا تضمین می‌کنند ولی در عوض مسئولیت تأمین پارکینگ رابه دوش شهرداری وشهروندان می ‌اندازند.
کد خبر: ۱۸۶۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰ 23 February 2016

برابر ضوابط طرح تفصیلی، مجتمع‌های تجاری ملزم به تأمین پارکینگ به ‌تناسب تعداد و متراژ واحدهای تجاری هستند، اما مجتمع ‌های تجاری ساخته‌ شده‌ی همدان ازجمله مجتمع تجاری آرین، برج ‌های سعیدیه و جهان ‌نما بدون پارکینگ فعالیت می‌کنند.

به گزارش تابناک همدان؛ این در حالی است که این مجتمع ‌ها در سطح شهر احداث ‌شده‌اند و نبود پارکینگ مشکلات ترافیکی گسترده‌ای را برای شهروندان ایجاد کرده است، زیرا این افراد مجبورهستند خودروهای شخصی خود را در خیابان ‌ها پارک کنند.

سرمایه ‌گذاران همدانی و شهرداری در طول یک دهه اخیر حاضر به تأمین پارکینگ در مجتمع ‌های تجاری نبوده‌اند، جای تأسف است که دود این نوع مشکلات فقط به چشم شهروندان عادی رفته و هزینه ‌های ناشی از کسری پارکینگ یا عدم تأمین پارکینگ این مجتمع‌ها را شهروندان باید بپردازند.

متأسفانه این مشکل طی سال‌های گذشته نه تنها کمتر نشده بلکه راهکاری نیز برای رفع آن اتخاذ نشده است.

افزون بر این نبود پارکینگ بار ترافیکی گسترده‌ای را بر دوش شهر گذاشته و مشکل ‌آفرین شده است.

این مشکل در خیابان بوعلی، جهاد و سعیدیه به علت اینکه احداث مجتمع‌های تجاری در این خیابان‌ها رونق بیشتری دارد حادتر است زیرا از یک‌ سو عرض این خیابان که البته خیابان اصلی شهر همدان هم هست کم است.

مجتمع الماس واقع در خیابان بوعلی با حذف پارکینگ و تبدیل آن به واحدهای تجاری، همچنین عدم تأمین پارکینگ از دیگر مجتمع‌هایی است که تاکنون به ایجاد پارکینگ بی‌توجه بوده است.

مردم عادی باید هزینه های احداث پارکینگ عمومی را بپردازد یا به‌بیان‌دیگر، با احداث مجتمع‌ های تجاری بدون پارکینگ، سرمایه‌ گذاران سود خود را تضمین می‌کنند ولی در عوض مسئولیت تأمین پارکینگ را به دوش شهرداری و شهروندان می‌اندازند.

سازندگان مجتمع‌ های تجاری حین صدور پروانه ساختمانی، مدعی تأمین پارکینگ به‌ قدر کفایت می‌شوند، ولی در عمل پس از گود برداری و اجرای اسکلت با تبدیل پارکینگ به تجاری، برخلاف مجوز ساختمانی اقدام به پیش ‌فروش واحدهای تجاری کنند.

اگر مدیریت شهری در دوره‌های قبل از آغاز به ‌کار این مجتمع‌ها که نقاط حساس و پرترافیک شهری قرار دارند، جلوگیری کرده بود، شاید دیگر مشکل پارکینگ حل می‌شد.

در هر حال اهمال شهرداری در برخورد با تخلفات ساختمانی و عدم اقدام به‌ موقع، موجب تداوم رویه غلط کنونی در امر ساخت ‌وساز مجتمع‌های تجاری شده است.

با آنکه شورا می‌گوید نظارت‌ها در این حوزه افزایش پیداکرده است، اما همچنان ساخت مجتمع ‌های بزرگ تجاری در مناطقی که نباید ساخته شوند، ادامه دارد.

مرکز شهر یا مراکز تاریخی محل مناسبی برای ساخت مجتمع‌ های تجاری نیستند؛ زیرا مسیرهای عبور و مرور در این مناطق کم است و فقط باید به حمل ‌ونقل عمومی و خدمات شهری محدود شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
مردم مشکلات زیادی در این خصوص دارند که باید حل بشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار