نایب‌دبیر حزب اراده ملت ایران شاخه همدان گفت: رسانه، سمن و احزاب توسعه‌گرا سه عنصر جامعه مدنی هستند و می‌توانند شاخص‌های توسعه‌گرا بودن را به مردم ارائه دهند.
کد خبر: ۱۸۱۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵ 17 February 2016

نایب‌دبیر حزب اراده ملت ایران شاخه همدان گفت: رسانه، سمن و احزاب توسعه‌گرا سه عنصر جامعه مدنی هستند و می‌توانند شاخص‌های توسعه‌گرا بودن را به مردم ارائه دهند.

به گزارش فارس، زهره رحیمی در دومین همایش توسعه منطقه‌ای حزب حاما با عنوان نقش مردم و مجلس در توسعه با بیان اینکه در زمان انتخابات برخی از واژه‌ها چون توسعه بر سر زبان‌ها می‌افتد، اظهار کرد: اهمیت توسعه بین مردم باعث می‌شود کاندیداها در بین سخنان خود از توسعه بارها استفاده کنند حتی اگر به آن اعتقاد نیز نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه همه افرادی که از توسعه سخن می‌گویند، توسعه‌گرا نیستند، افزود: نهادهای مدنی همچون رسانه‌ها، اتحادیه صنفی و احزاب گروه‌هایی هستند که می‌توانند افراد توسعه‌گرا و ضد توسعه را مشخص کنند.

نایب‌دبیر حزب اراده ملت ایران شاخه همدان با تأکید بر اینکه اگر در جامعه نهادهای مدنی وجود نداشته باشد، توسعه نیز محقق نخواهد شد، تصریح کرد: در جامعه مدنی سه فضای عمومی غیر دولتی، دولتی و خصوصی وجود دارد که شهروند ایرانی فضای عمومی غیر دولتی را نه لمس کرده و نه شناخته است.

وی با اشاره به اینکه در ایران تمام لذت‌ها، آسایش و رفاه در حوزه خصوصی دنبال می‌شود، ادامه داد: دولت‌هایی که فضاهای عمومی غیر دولتی را سلب کردند، به حوزه خصوصی نیز ورود می‌کنند که در چنین جامعه‌ای توسعه رخ نخواهد داد.

رحیمی با بیان اینکه در جامعه‌ای که حوزه نفوذ دولت بسیار زیاد است، منافع گروه خاصی وجود دارد، خاطر نشان کرد: در این جامعه تضاد بین دولت و مردم پیش می‌آید و به تبع آن توسعه نیز رخ نخواهد داد.

وی با بیان اینکه رسانه، سازمان‌های مردم‌نهاد، احزاب و اتحادیه صنفی سه عنصر مهم جامعه هستند که میزان و کیفیت حضور آنان تعیین‌کننده میزان جامعه مدنی است، اظهار کرد: رسانه یکسونگر، عوام فریب، شایعه‌پراکن، اشاعه‌دهنده خشونت و ... ضد توسعه‌گراست.

این مسئول با تأکید بر اینکه رسانه لزوماً نقش توسعه‌گرا نخواهد داشت، افزود: یک اتحادیه صنفی نیز باید دارای ویژگی‌هایی چون استقلال، ارتباطات درون‎سازمانی و برون‌سازمانی خوب و در حال گسترش، نگاه همه‌جانبه به افراد به عنوان منابع باشد تا از شاخصه‌های جامعه مدنی و توسعه‌گرا به حساب آید.

وی با اشاره به اینکه سازمان مردم‌نهادی ضد توسعه‌ای در ایران و استان همدان وجود دارد، تصریح کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد باید تشکیلاتی بوده، مبنای علمی داشته و به سمت بسیج نیروهای مردمی حرکت کند تا توسعه‌گرا باشد.

رحیمی با بیان اینکه احزاب ضد توسعه نیز وجود دارد، ادامه داد: حزب ضد توسعه فاقد نیروی متخصص و رسانه بوده و رویکرد افراط‌گرایانه دارد که در درازمدت نمی‌تواند توسعه را محقق کند، به عنوان نمونه می‌توان به حزب رستاخیز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه در جامعه ما نهادهای ضد توسعه بسیاری با وجود ماهیت تعریف شده برای آنان دیده می‌شود، خاطر نشان کرد: نقش نهادهای توسعه‌گرا در این حوزه ارائه الگوی مطلوب و پایدار کردن توسعه‌گرایی است.

نایب‌دبیر حاما شاخه همدان با بیان اینکه باید نهادهای توسعه‌گرا در جامعه خود را پیدا کنند، گفت: تعریف غیر سیاسی بودن در سمن‌ها به این معنی است که افراد از سازمان مردم‌نهاد برای رسیدن به قدرت استفاده نکنند بنابراین حضور در نشست و یا یک برنامه به معنای تخلف یک سمن نیست.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار