مدیرکل نظارت و ارزیابی مواد غذایی سازمان غذا و دارو از ارزیابی 100 نمونه آب معدنی در سال جاری خبر داد و گفت: چهار محصول لبنی نیز طی چند ماه اخیر در کشور از چرخه عرضه خارج شدند.
کد خبر: ۱۲۹۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰ 16 November 2015

مدیر کل نظارت و ارزیابی مواد غذایی سازمان غذا و دارو از ارزیابی 100 نمونه آب معدنی در سال جاری خبر داد و گفت: چهار محصول لبنی نیز طی چند ماه اخیر در کشور از چرخه عرضه خارج شدند.

به گزارش فارس، هدایت حسینی درنشست خبری به مناسبت برگزاری همایش کشوری برچسب‌گذاری مواد غذایی ونشانگرهای رنگی تغذیه‌ای در همدان، با اشاره به افزایش بیماری‌های غیر واگیر در کشور،اظهارکرد: کاهش حرکات فیزیکی و مصرف غذاهای ناسالم از جمله عوامل این بیماری است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال کاهش این معضل با تشویق مردم به مصرف غذاهای سالم، ورزش و افزایش تحرکات هستند، گفت: موضوع برچسب‌گذاری بر روی مواد غذایی از سال گذشته آغاز شده که از رهگذر این طرح به دنبال کاهش مصرف برخی فاکتورها از جمله نمک، شکر، چربی و اسید چرب ترانس هستیم.

مدیرکل نظارت و ارزیابی مواد غذایی سازمان غذا و دارو گفت:با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت بر روی تعداد قابل توجهی از محصولات غذایی تولیدی کارخانه‌ها، چراغ راهنمایی مواد غذایی نصب شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس برآورد صورت گرفته 10 تا 12 درصد از مواد غذایی در کشور دارای نشانگرهای تغذیه‌ای شده‌اند، افزود: طی یک سال اخیر اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و امیدواریم در 6 ماه باقی مانده نیز سرعت کار بالا رود.

حسینی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده مواد معدنی که گفته می‌شود نوعی ملاحظات در این زمینه وجود دارد، بسته شد؟ اظهار کرد: برنامه کشوری کنترل مواد غذایی در سطح عرضه به خصوص مواد غذایی همچون آب معدنی که مصرف بالایی دارند به صورت مستمر ادامه دارد.

وی از ارزیابی 100 نمونه آب معدنی در سال جاری خبر داد و گفت: مواردی که با برنامه بهداشت منطبق نبوده متوقف شدند و برخی نیز بار دیگر با رعایت نکات بهداشتی و استانداردها به چرخه عرضه برگشته‌اند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی مواد غذایی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در خصوص رعایت بهداشت با شخصی یا نهادی تعارف نداریم، خاطرنشان کرد: موضوعی که با سلامت مردم در ارتباط باشد را به طور جد پیگیر خواهیم بود و با متخلفان نیز برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه مصرف محصولات لبنی مورد تأکید وزارت بهداشت است، افزود: تشدید نظارت بر روی چنین موادی از دو سال پیش آغاز شده و مواردی که منطبق با دستورالعمل‌ها نبوده نیز از سطح عرضه خارج شده است.

حسینی از خروج محصول لبنی از چرخه عرضه طی چند ماه اخیر در کشور خبر داد و گفت: پایش ها همواره ادامه دارد و درج نشانگرهای تغذیه‌ای نیز بر روی این محصولات مورد توجه است.

وی با بیان اینکه محصولات غذایی دارای نشانگرهای تغذیه‌ای خواهند بود که پروانه ساخت از وزارت بهداشت داشته باشند، تصریح کرد: اگر محصولی مشمول گرفتن پروانه نباشد چراغ راهنمایی بر روی آن درج نخواهد شد.

مدیر کل نظارت و ارزیابی مواد غذایی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه درج نشانگرهای تغذیه‌ای بر روی سلامتی بسیار موثر است، گفت: بر اساس این طرح سعی کردیم محصولاتی که 11 درصد شکر داشتند را به حداکثر 9 درصد برسانیم.

وی اضافه کرد: پنج درصد از شکر آبمیوه‌ها را بر اساس دستورالعمل طرح کم کرده‌ایم و به جای آن یک درصد محتوای آب میوه را به آن اضافه کردیم.

حسینی با بیان اینکه آگاه‌سازی مردم در مصرف غذاهای سالم به مدت زمان طولانی نیاز دارد و آنچه مهم است باید اطلاعات مردم تبدیل به رفتار شود، در ادامه گفت: مواد غذایی خالص نظیر عرقیات سنتی مشمول درج نشانگرهای تغذیه‌ای نیستند و محصولاتی دارای این نشان خواهند بود که از وزارت بهداشت پروانه ساخت دریافت کنند.

وی از وجود بیش از 3 هزار استاندارد غذایی در کشور خبر داد و افزود: داشتن استاندارد برای مواد غذایی لازم است و در این مورد بسیار سختگیر هستیم.

مدیرکل نظارت و ارزیابی مواد غذایی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا وزارت بهداشت در مقابله با تبلیغات ماهواره‌ای مصرف قرص‌های لاغری و چاقی برنامه خاصی را ندارد، گفت: نگاه وزارت بهداشت به این مسئله این است که افراد می‌توانند با افزایش تحرک و متعادل سازی به مقابله با این معضل بپردازند ودر این زمینه مصرف هیچ گونه دارویی توصیه نمی‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار