معاون بهبودتولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان ازتولید180هزارتن شیر خام درنیمه نخست امسال خبرداد.
کد خبر: ۱۲۴۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰ 07 November 2015

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از تولید 180 هزار تن شیر خام در نیمه نخست امسال خبرداد.

به گزارش ایسنا؛"محمد نظرپور" با اشاره به اینکه سالانه 370 هزار تن شیر خام در استان همدان تولید می‌شود، اظهار کرد: 360 هزار تن از شیر خام تولیدی در استان همدان مربوط به دام سنگین است به‌طوری‌که 97 درصد از کل تولید شیر استان را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با تاکیدبراینکه استان همدان در تولید شیر خام رتبه 9 کشور را داراست، ادامه داد: 11 هزار تن از شیر خام تولیدی استان از دام سبک بوده که 3 درصد از کل تولیدات شیر استان را به خود اختصاص می‌دهد.

وی سرانه مصرف شیر در استان را 104 کیلوگرم دانست و بیان کرد: سرانه مصرف شیر خام در استان همدان 1043 کیلوگرم است که با سرانه دنیا فاصله 56 کیلویی دارد به‌طوری‌که سرانه مصرف شیر در دنیا 160 کیلوگرم است.

نظرپور با بیان اینکه 370 هزار رأس گاو اصیل، دورگ و بومی در استان همدان وجود دارد، عنوان کرد: یک میلیون و 400 هزار رأس گوسفند و بره و 300 هزار رأس بز و بزغاله در استان همدان وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی یادآور شد: 240 واحد پرورش گوساله‌پرواری صنعتی با ظرفیت 22 هزار رأس دام‌پروراری در استان همدان فعالیت دارند.

نظرپور تعداد واحدهای پرورش بره‌پروراری صنعتی استان را 76 واحد دانست و افزود: 76 واحد پرورش بره‌پرواری با ظرفیت 30 هزار رأس در استان همدان وجود دارد.

وی سرانه مصرف گوشت قرمز در استان همدان را 11 کیلوگرم عنوان و اظهارکرد: این درحالیست که سرانه مصرف گوشت قرمز در دنیا 18 کیلوگرم است.

وی خاطرنشان کرد: نخستین شهرستان از نظر تعداد گاو و گوساله را همدان، نهاوند و ملایر بوده و نخستین شهرستان از نظر تعداد گوسفند شهرستان کبودراهنگ است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی نژاد غالب گوسفندان استان همدان را نژاد مهربان دانست و گفت: نژاد مهربان نژادی سنگین، گوشتی و مقاوم است که درصد دوقلوزایی در این نژاد بالا است.

نظرپور تاکید کرد: معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی در راستای افزایش تولید گوشت قرمز و شیر خام اجرای برنامه‌های اصلاح نژادی در دام‌های سبک و سنگین را در دستور کار خود دارد.

وی ادامه داد: تلیقح مصنوعی، ثبت مشخصات و رکوردگیری دام‌ها از اقدامات اصلاح نژادی در دام‌های استان است که در حال حاضر تشکل‌های دامداران مسئولیت اجرای آن را دارند.

وی با بیان اینکه 20 درصد از دام‌های استان تحت پوشش خدمات اصلاح نژادی رکوردگیری و ثبت مشخصات هستند، افزود: در راستای اجرای برنامه‌های اصلاح نژادی برای افزایش تولید در دام‌ها تلقی مصنوعی بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی توزیع نهاده‌های دامی را یکی از وظایف تشکل‌ها دانست و عنوان کرد: اتحادیه دامداران این وظیفه را انجام می‌دهند و نسبت به تهیه و توزیع نهاده‌ها از قبیل ذرت، جو، کنجاله و سبوس اقدام می‌کنند.

وی تصریح کرد: در 6 ماهه امسال 6 هزار و 850 سبوس در بین دامداری‌های استان توزیع شده است این درحالیست که در 6 ماهه دوم سال گذشته 5 هزار و 952 تن سبوس توزیع شد.

نظرپور تاکید کرد: سبوس مورد نیاز دامداران در 6 ماهه دوم سال نیز در حال توزیع است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار