یک روانپزشک و متخصص اعصاب و روان گفت: اختلالات هویت جنسی چندین حالت دارد که در حالت خفیف آن فرد از هویت خود راضی نیست و نمی خواهد جنسیت خود را تغییر دهد که در این صورت با مراجعه به روانپزشک تحت درمان قرار می گیرد.
کد خبر: ۱۱۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹ 10 March 2015
یک روانپزشک و متخصص اعصاب و روان گفت: اختلالات هویت جنسی چندین حالت دارد که در حالت خفیف آن فرد از هویت خود راضی نیست و نمی خواهد جنسیت خود را تغییر دهد که در این صورت با مراجعه به روانپزشک تحت درمان قرار می گیرد.

به گزارش ایسنا؛ دکتر "علی قلعه ایها" اظهار کرد: در اختلال هویت جنسی با دوز بالاتر فرد از هویت خود راضی نبوده و به دنبال تغییر جنسیت است و احساس می کند مردی است که در کالبد زن گیر افتاده و یا بالعکس تصور می کند زنی است که در بدن مرد گیر افتاده است.

وی افزود: این افراد مشکلات عدیده ای دارند و در اکثر موارد افسردگی پیدا می کنند که این افراد باید تحت درمان قرار گیرند و دوره درمان آنها با روان درمانی طی شود و اگر تمامی کارها توسط امور روان درمانی انجام شد و موفق به درمان نشدند با اجازه قوه قضائیه می توانند تغییر جنسیت دهند.

دکتر قلعه ایها تصریح کرد: این بیماری شایع نبوده اما شیوع آن در مردان سه برابر زنان است و در گذشته اختلال هویت جنسی وجود داشته که به علت کتمان خانواده ها بروز داده نمی شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه قانون برای تغییر هویت جنسی قرار داده شده و در شرایطی که افراد تحت درمان قرار می گیرند اما درمان نمی شوند عمل جراحی برای آنها انجام می شود و انجام این عمل بسیار سنگین بوده و در صورتی که فردبیماری زمینه ای داشته باشد احتمال پشیمانی از انجام عمل برای آنها دور از انتظار نیست.

دکتر قلعه ایها یادآورشد: در بهترین شرایط افرادی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند پنج درصد از آنها دچار افکار خودشکی می شوند بنابراین این عمل باید با کمترین خطاها انجام شود تا فرد بعد از عمل احساس پشیمانی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه علتهای مختلفی در بروز این نوع بیماری تاثیرگذارند و همه اظهارات در حد نظریه است، گفت: نظریه ها حاکی از آن است که این بیماری می تواند ژنتیکی باشد و در بدن مادران تغییراتی رخ می دهد که در جنین موجب بروز این اختلال می شود.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: در بدن مادر ممکن است هورمونهایی وجود داشته باشد که این افراد را مستعد این بیماری می کند همچنین وجود استرس در مادر بر روی جنین تاثیر منفی خواهد داشت و بر اساس نظریه های موجود احتمال ایجاد اختلال هویت جنسی را ایجاد می کند.

وی گفت: در صورتیکه فردی دچار اختلال هویت جنسی باشد از دو سالگی به بعد حالات خود را بروز می دهد و بهتر است خانواده ها در اسرع وقت به پزشک معالج مراجعه کنند چرا که اگر این حالت تا دوران بزرگسالی با فرد همراه شود زندگی وی سرشار از ناراحتی و تنفر از خود می شود.

وی تصریح کرد: هنگامی که خانواده ها با شرایطی مانند تمایل کودک به بازیهای جنس مخالف، ادای جنس مخالف را درآوردن و این گونه حالات مواجه شدند باید سریع وی را به پزشک معالج ببرند و وی را تحت درمان قرار دهند.

این روانپزشک یادآور شد: اگر خانواده ها در مراحل اول متوجه این گونه حالات در کودکانشان شوند با مراجعه به پزشک درمان آنها راحت تر خواهد بود اما متاسفانه خانواده ها این موضوع را انکار می کنند در حالیکه بزرگتر شدن فرد با این حالت اوضاع را نه تنها بهتر نمی کند بلکه وی را دچار افسردگی و سایر بیماری می کند.

وی گفت: در برخی نظریه های موجود وجود اختلال هویت جنسی اکتسابی بوده و گاهی آنقدر قدرت مادر در یک خانواده زیاد است که یک پسر احساسات دخترانه در وجودش رشد می کند و وی را دچار اختلال هویت جنسی خواهد کرد.

دکتر قلعه ایها به آگاهی دادن خانواده ها برای جلوگیری از بروز این اختلال و گاهی درمان راحت تر تاکید کرد و گفت: خانواده ها بهتر است با این موضوع کنار بیایند و در صورتی که کودکان آنها با اختلال هویت جنسی مواجه است به دنبال درمان بروند و از انکار کردن آن جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه افرادی که اختلال هویت جنسی دارند، باید قبل از ازدواج تکلیف خود را معلوم کنند، گفت: افرادی که اختلال هویت جنسی دارند باید قبل از ازدواج تحت درمان قرار گیرند و همسر خود را در جریان بیماری خود بگذارند چرا که اگر این افراد تحت عمل جراحی قرار گیرند دیگر توانایی باروری ندارند.

دکتر قلعه ایها یادآور شد: برخی افراد به اشتباه ازدواج می کنندبه این امید که اوضاع آنها بهبود پیدا می کند در حالیکه این گونه افراد تصور می کنند با فردی همانند جنس خود ازدواج کرده اند بنابراین بهتر است قبل از ازدواج درمان آنها کامل شود.

وی با بیان اینکه این بیماری رو به افزایش نیست، گفت: در گذشته این گونه بیماری ها وجود داشته اما با انکار خانواده ها همراه بوده و کمتر در جامعه ابراز می شده است و امروزه راجع به این بیماری بیشتر صحبت می شود و افراد تصور می کنند این بیماری روبه افزایش است در حالیکه این گونه نیست.

وی توصیه کرد: خانواده ها به هیچ وجه نباید مسائل و مشکلات جنسی کودکان خود را انکار کنند و  کودکان خود را هرچه سریعتر تحت درمان قرار دهند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار