سیزدهمین نمایشگاه تخصصی زنجیره تامین معدن، سیمان، فولاد، تونل سازی، راهسازی، ماشین آلات و تجهیزات وابسته فرصتی کم‌نظیر برای فعالین حوزه معدن و سایر علاقه‌مندان است تا با آخرین تحولات و دستاوردها در این زمینه آشنا شوند.
کد خبر: ۱۱۴۷۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱ 01 January 2024

نمایشگاه زنجیره تامین، نمایشگاه دستاوردهای زیرساختی

این نمایشگاه از ۱۳ الی ۱۶ دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برگزار می‌شود و باتوجه به جایگاه اصفهان در این حوزه و سوابق پیشین برگزاری این نمایشگاه در استان، فرصت مطلوبی در اختیار فعالین این صنعت قرار دارد تا ضمن گردهمایی به منظور حل نیازهای داخلی و بین‌المللی خود تدابیری را در نظر بگیرند.

در گذشته اغلب فرایندهای مربوط به معادن توسط نیروی انسانی انجام می‌شد اما به مرور زمان و در نتیجه توسعه علم و فناوری، ورود ماشین‌ها و امروزه فرایندهای مرتبط با هوشمندسازی بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با این حوزه تسهیل شده است. بهره‌برداری بهینه، افزایش زیرساخت‌ها، بهبود و گسترش زنجیره‌های تأمین و توسعه کاربرد ماشین این امکان را فراهم آورد تا معادن بیشتری مورد بهره‌برداری قرار گیرد و روند صنعتی شدن و توسعه شتاب بیشتری در سراسر جهان پیدا کند.
تا قرن بیستم، منابع انرژی ایران تقریباً به طور کامل به چوب و زغال چوب محدود می‌شد. با این حال به مرور و با اتصال هرچه بیشتر ایران به بازارهای جهانی و افزایش میزان صنعتی شدن کشور بر شمار معادن به لحاظ تنوع و تعداد افزاده شد و امروز با آنکه بهره‌برداری منابع در ایران همچنان در حال توسعه است، ایران در شمار کشورهای غنی جهان به لحاظ منابع معدنی رتبه‌بندی می‌شود.
اگرچه مواد معدنی اصلی ترین منابع طبیعی هر کشور را تشکیل می‌دهند و امروزه جایگاه و اهمیت آن برای دستیابی به توسعه صنعتی بر کسی پوشیده نیست، اما در بسیاری از موارد دارا بودن منابع غنی نه تنها سبب پیشرفت کشورها نشده است، بلکه آن‌ها را با پدیده‌ای که در اصطلاح «نفرین منابع» خوانده می‌شود نیز مواجه کرده است. موهبت یا نفرین بودن منابع برای کشورها به شکل چشمگیری با شیوه‌های بهره‌برداری از معادن و کیفیت زیرساخت‌های آن و به ویژه شیوه حکمرانی و سیاست‌گذاری در این حوزه وابسته است. هرچه رویکردهای سیاست‌گذاران میل به تسهیلگری در این زمینه داشته باشد، امکان توسعه از مسیر دارا بودن منابع نیز بیشتر فراهم خواهد شد.
یکی از مهم‌ترین مسیرهای تسهیل ارتباطات در حوزه معادن به منظور بهره‌برداری بهینه از این منابع تلاش در جهت هماهنگ کردن همه نیروهای ذینفع در این صنعت است و رویدادهای معتبر راهکاری به منظور دستیابی به این مهم است.
توجه به این نکته ضروری است که استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان‌های ایران از نظر منابع و ذخایر معدنی به‌شمار می‌رود، این استان از ظرفیت‌های بسیاری در حوزه زمین‌شناسی برخوردار است و به‌واسطه همین مسئله، می‌تواند اشتغال بخش اعظمی از متخصصان و کارشناسان داخلی استان و حتی کشور را تأمین کند. اصفهان به لحاظ دارا بودن معادن فعال و میزان استخراج عناصر و کانی‌ها در ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و موقعیت جغرافیایی استان نیز فرصتی برای مشارکت فعال سایر استان‌ها در نمایشگاه و توسعه ارتباطات صنعتی از سوی دیگر فراهم آورده است. در این نمایشگاه نیز نمایندگانی از استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، البرز، فارس و مشهد حضور دارند. همچنین فرصتی برای اتباطات بین‌المللی نیز فراهم آمده است و نمایندگان خارجی از کشورهای چین، ترکیه، هند، ژاپن، آلمان، آمریکا و ایتالیا نیز حضور خواهند داشت.
فرصت مهم دیگری که در این نمایشگاه برای مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان فراهم است، شرکت در کارگاه‌ها و اتباطات با شخصیت‌ها و شرکت‌های تأثیرگذار در صنعت است. دو پنل تخصصی «فلزات غیرآهنی، بررسی روند اکتشافات، استخراج و وضعیت ذخایر کشور» و «تأمین پایدار سنگ آهن در توسعه صنعت فولاد کشور» در حاشیه این نمایشگاه برگزار خواهد شد. این نمایشگاه روز 13 دی‌ماه با حضور و سخنرانی «دکتر طحانیان» مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان و جمعی از مدیران و شخصیت‌های تأثیرگذار در صنعت افتتاح خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار