استاندار اصفهان گفت:اصفهان از روزگار پیش از اسلام یکی از مراکز علمی ایران بوده و پس از اسلام، در سه دوره تاریخی به عنوان پایتخت سیاسی ـ فرهنگی و بلوغ میراث مدنیت ایرانی ـ اسلامی شناخته می‌شد.
کد خبر: ۱۱۲۸۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲ 29 September 2023

سیدرضا مرتضوی در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بزرگ و بین‌المللی مصطفی (ص) اظهار داشت: میزبانی پنجمین دوره اعطای جایزه‌ مصطفی(ص) در اصفهان فرصت مناسبی است تا تامل بزرگان علم و فناوری جهان اسلام، موجبات اعتلای اسلام و مسلمان جهان را بیش از پیش فراهم کند.

وی افزود: ظهور اسلام و بعثت پیامبر اکرم(ص) در عصر جاهلیت، شب تاریک بشریت را روشن و اعراب جاهلی را به مجاهدینی شب‌زنده‌دار تبدیل کرد که کمر همت به کسب رضایت خداوند بسته بودند و در راستای جامعه‌ای توحیدی مجاهدت می‌کردند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه اسلام با داشتن برنامه‌ای جامع و جهانی، داعیه‌دار خوشبختی و سعادت حقیقی انسان در زندگی دنیوی و اخروی است،خاطرنشان کرد: اسلام زمینه‌‌ تمدن‌سازی را تولید علم، خردورزی و عقلانیت،گفت‌وگو و مناظره و پرسش‌گری دانسته است؛ این دین الهی با عبور از راهروهای پر پیچ و خم تاریخ هر روز تازه‌تر از پیش نقش خود را در جامعه جهانی نمایان می‌سازد تا جایی که بنا بر سنت الهی در پایان تاریخ، حکومت جهانی عدل را برپا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از محققان ظهور پیامبر اسلام بزرگترین حادثه تاریخ بشریت می‌دانند، بیان کرد: اثر تمدنی اسلام باعث شد که در فاصله یک قرن پس از بعثت پیامبر اکرم(ص) از دریای سن تا آندلوس گسترش یابد و در همه کشورهایی که پرچم اسلام در اهتزاز بود، پیشرفت‌های بزرگی نمایان شد؛ در دوران شکوفایی تمدن اسلامی همه علوم رایج رونق پیدا کردند و جوامع اسلامی علاوه بر علوم و فلسفه، در هنر و فناوری نیز پیش‌رو عصر خود بودند.

مرتضوی با اشاره به سخنی از ویل دورانت درخصوص پزشکان جهان اسلام، گفت: ویل دورانت می‌نویسد که پزشکان مسلمان به مدت 500 سال پرچم‌دار علم طب در جهان اسلام بودند؛ معماری اروپایی، تجدید رونق سفالگری هنری در رم و فرانسه، آهنگری، شیشه‌گری و طلاسازی در رم و فلز بافی و اسلحه‌سازی در اسپانیا از صنعت‌گران مسلمان الهام گرفته شده است.

وی افزود:‌باید زمینه تفکرات و حرکت‌های علمی را در مبانی اصول دین اسلام جست‌وجو کرد و عوامل متعددی باعث شد که تمدن اسلامی به اوج خود رسیده و مسلمانان بتوانند بزرگترین و ژرف‌ترین تحول علمی و فرهنگی در بشریت را به دست آورند که تشویق قرآن به فراگیری علوم، تاکید دین بر تفکر و عقلانیت، تکریم علم و عالم و تکلیف به کسب علم از جمله‌ این عوامل هستند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه تمدن اسلامی در گذر زمان از راه بازرگانی، جنگ‌های صلیبی و ترجمه کتاب‌های دانشمندان مسلمان به لاتین به اروپا راه پیدا کرد، یادآور شد: دنیای اسلام در جهان مسیحیت نفوذهای مختلفی داشته و اروپایی‌ها از جهان اسلام غذا، دارو، اسلحه، ذوق هنری، ابزار و صنعت و فنون دریانوردی را فرا گرفتند؛ دانشمندان و مورخان اتفاق نظر دارند که درخشش تمدن اسلامی در اسپانیا باعث بیداری مردم و مبداء انقلاب علمی و صنعتی در غرب شده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار