مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد با بیان اینکه خواهرخواندگی تخت فولاد را با وادی‌السلام برقرار می‌کنیم، گفت: به‌مناسبت بیست‌وششم خردادماه، سالروز ثبت ملی تخت فولاد رویداد‌های مختلفی در شهر‌های تهران و اصفهان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۰۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶ 13 June 2023

ابراهیم عمرانی افزود: سرزمین تخت فولاد پهنه ۷۵ هکتاری است که در سال ۱۳۷۵ به ثبت ملی رسید و مجموعه فرهنگی، تاریخی و مذهبی تخت فولاد متولی اداره این سرزمین کهن است.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۶۳ دفن متوفی در این سرزمین ممنوع و باغ رضوان اصفهان به عنوان محل دفن اموات جایگزین شد، افزود: بر این اساس نخستین وظیفه مجموعه تخت فولاد در مدیریت شهری حفظ داشته‌ها و هویت این سرزمین تاریخی است.
مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد با اشاره به اینکه نخستین رویکرد جایگاه تاریخی مجموعه تخت فولاد و اینکه به عنوان دومین قبرستان بزرگ جهان تشیع از لحاظ وسعت شناخته می‌شود گفت: دومین محور که این مجموعه را برای مدیریت شهری مهم کرده است وجود ظرفیت‌ها و جذابیت‌های گردشگری و سومین رویکرد بافت جغرافیایی تخت فولاد شهر اصفهان است.
عمرانی افزود: چهارمین محور که باعث مهم بودن مجموعه تخت فولاد برای مدیریت شهری شده است، وجود مشاهیر، علما و اساتید در این سرزمین است؛ برخی شخصیت‌های ملی و فراملی در مجموعه تخت فولاد آرمیده‌اند که صاحب‌نام هستند.

وی ادامه داد: تعدادی طرح و برنامه برای معرفی هرچه بیشتر تخت فولاد در دستور کار قرار گرفته که از جمله آنها نصب ۱۱۲ تابلو راهنمایی مسیر در معابر بصورت دو زبانه، ۹ تابلوی هدایت مسیر شهری، ۶۰۰ نشانه برای راهنمایی گردشگران و تولید نقشه‌های موضوع محور است.

مدیر تخت فولاد با اشاره به ارتباط مستمر با مرکز اصفهان‌شناسی برای بها دادن به شاخص‌های فرهنگی و تاریخی تصریح کرد: تورهای گردشگری معنوی بر مبنای سه پروژه مطالعاتی از گذشته آغاز شده است و از طرف دیگر برای برجسته‌سازی و نمایان شدن هرچه بیشتر قبور مشاهیر و احیای تعدادی از بُقعه‌ها و سنگ‌ها نیز اقداماتی صورت گرفته است تا عموم بهتر از آن بهره‌مند شوند.
مدیر تخت فولاد اصفهان اضافه کرد: در چند ماه اخیر ثبت میراث ناملموس تخت فولاد، احداث منبع تأمین آب جدید و بارگذاری حدود ۲ هزار سند، اجرای برنامه‌های گردشگری مجازی وتهیه ۱۲ هزار و ۶۰۰ عکس مجازی از آن، بخش دیگری از اقدامات برای احیای این اثر را شامل می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار