مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده‌رود گفت: ذخیره این سد به ۱۹۲ میلیون مترمکعب رسیده است، به این معنا که هم‌اکنون ۸۴ درصد از آن خالیست.
کد خبر: ۱۰۶۶۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳ 11 September 2022

سید مُجتبی موسوی نایینی افزود: ذخیره سد زاینده‌رود در سال گذشته در چنین روزهایی ۲۴۶ میلیون مترمکعب و در بلندمدت ۷۷۷ میلیون مترمکعب بود که مقایسه این اعداد نشان می‌دهد ذخیره کنونی سد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد و نسبت به بلندمدت ۷۵ درصد کاهش دارد.

وی اضافه کرد: ورودی آب به سد زاینده رود هم‌اکنون ۱۰.۳ مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن ۲۴ مترمکعب بر ثانیه است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده‌رود ادامه داد: ورودی آب به سد از ابتدای سال آبی(مهر۱۴۰۰) تا ۱۹ شهریور امسال در مجموع ۹۶۱ میلیون مترمکعب بود در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۷۴۱ میلیون مترمکعب و در بلندمدت(۵۱ ساله) یک میلیارد و ۳۴۷ میلیون مترمکعب ورودی داشت.

موسوی با بیان اینکه ورودی سد از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش دارد، گفت: ورودی سال آبی کنونی نسبت به مدت مشابه بلندمدت ۲۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: حجم آب خروجی از این سد مخزنی از ابتدای سال آبی تاکنون ۹۹۴ میلیون مترمکعب بوده است در حالی که این رقم در سال گذشته به ۶۵۴ میلیون مترمکعب و در بلندمدت به یک میلیارد و ۳۰۸ میلیون مترمکعب می‌رسید.

مدیر بهره‌برداری از سد زاینده‌رود با اشاره به اینکه خروجی از مخزن سد امسال نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: خروجی این سد در مقایسه با مدت مشابه بلندمدت ۲۴ درصد کمتر است.

موسوی اظهار داشت: با توجه به خروجی ۲۴ مترمکعب در ثانیه برای آب آشامیدنی و سایر مصارف، نیروگاه برقابی این سد همچنان در مدار تولید قرار دارد.

وی با اشاره به وضعیت مخزن سد زاینده‌رود، بر ضرورت مدیریت مصرف در همه بخش‌ها اعم از آشامیدنی و بهداشت، کشاورزی و صنعت تاکید کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار