"دکه ی خبری تابناک همدان" درنظردارد؛ همه روزه مهمترین عناوین اخباراستان راازدیدگاه رسانه های استان به آگاهی مردم برساند؛ لذامخاطبین محترم می توانند مارابانظرات سازنده خودجهت بهبود اطلاع رسانی، همراهی نمایند.
کد خبر: ۱۰۵۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۲ 04 October 2015

تحقق۱۱.۳درصدطرح‌ توانمندسازی

مهر - برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار همدان گفت: ۱۱.۳ درصد پروژه‌های تعیین‌شده در مناطق نیازمند توانمندی سازی همدان اجرایی شده است.

حسین افشاری ظهر درجلسه باز آفرینی شهرستان همدان با بیان اینکه در برنامه ریزی شهری یک برنامه ریزی جامع و همه جانبه وجود دارد که در آیین نامه اجرایی ستاد باز آفرینی محلات، به آن پرداخته شده است، اظهار داشت: در این زمینه برنامه ریزی مهم داخلی و محلی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه باید اولویت ها مشخص شود چراکه پیش بینی برآورد براساس درآمد ها است، عنوان کرد: اولویت بندی برای طرح بازآفرینی مهم است چراکه نقش برنامه ریزی و اولویت بندی منطقه خود را خوب نشان می دهد.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار همدان با بیان اینکه در این جلسات دنبال هر دو راهکار هستیم، ادامه داد: تفاوت ستاد باز آفرینی محلات این است که خدمات انجام شده به مردم را اعلام نمی کند بلکه مباحث فرهگنی، اجتماعی، زیست محیطی و غیره را با هم تلفیق کرده و ماحصل آن با نام آیین نامه اجرایی در اختیار مسئولان قرار می گیرد.

افشاری با بیان اینکه در سال ۸۳ طرح توانمند سازی مناطق پنج گانه شهر همدان تهیه و تصویب شد، ادامه داد: این طرح برای پنج محله حصار امام، مزدقینه، دیزج، منوچهری و خضر تهیه شده و پروژه هایی که در طرح بازآفرینی پیشنهاد شده به چند دسته کالبدی، زیر ساختی، فرهنگی، اجتماعی و غیره تقسیم می شود.

وی با اشاره به اینکه چون طرح های توانمند سازی مانند سند توانمند سازی بافت فرسوده دارای برنامه بلند مدت و کوتاه مدت هستند باید بعد از مدتی مورد بازبینی قرار گیرد، افزود: در مجموع ۱۱ و سه دهم درصد پروژه های تعیین شده در مناطق طرح توانمندی سازی، اجرایی شده است.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار همدان با اشاره به اینکه از ۱۴۱ پروژه در نظر گرفته شده برای مناطق طرح توانمند سازی فقط ۱۲ پروژه محقق شده است، بیان کرد: ۲۱ پروژه نیز با کاربری مغایر محقق شده و برای ۱۰۴ پروژه هیچ اتفاقی نیفتاده است.

حسین افشاری با تاکید بر اینکه باید بررسی شود به چه دلیل نتوانسته ایم به اهداف برسیم، ادامه داد: آبان ماه ستاد ملی کشور برگزار می شود و مقرر است در این ستاد استان همدان فعالیت های خود در خصوص بازآفرینی را ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۱ سال از اجرای طرح بازآفرینی در همدان می گذرد و اکنون پس از ۱۱ سال باید بدانیم چه اقداماتی انجام داده ایم، عنوان کرد: درست است که عنوان جدید باز آفرینی محلات است اما مسبوق به سابقه است و باید به طرح توانمند سازی آسیب شناسی اجمالی داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه با بیان اینکه در دور دوم شورا مسئله باز آفرینی با نام کمیته مناطق محروم شکل گرفت، اظهار داشت: در این راستا در مناطق محروم مسائلی ساماندهی شد.

علی اکبر نظری با بیان اینکه جمعیت بسیاری در حاشیه شهر ساکن هستند که اگر مدیریت نشود به یک تهدید تبدیل می شود، ادامه داد: در سال های اولیه اجرای طرح توانمند سازی حرکت خوبی انجام اما بعد به فراموشی سپرده شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰هزار نفر معادل یک سوم جمعیت همدان در مناطق حاشیه زندگی می کنند، ادامه داد: باید ساکنان مناطق حاشیه نیز از امکانات بهره مند شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه امسال هم طرح تفصیلی و هم طرح جامع شهر همدان در حال بازنگری است، عنوان کرد: باید بازنگری در طرح ها داشته باشیم.

نظری با بیان اینکه پنج منطقه برای اجرای طرح توانمند سازی در نظر گرفته و در شورای شهر الحاقاتی به آن اضافه شد، عنوان کرد: به این مناطق خدمات ارائه می دهیم تا مشکلات آنها نیز رفع شود.


برجام راه‌ نفوذ دشمن به کشوراست

صبح الوند -  نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه برجام راه‌ هایی را برای نفوذ دشمنان در جمهوری اسلامی ایران را فراهم می‌کند.

برجام راه‌ نفوذ دشمن به کشور را باز خواهد کرد/مخالف تصویب برجامم

 ابراهیم کارخانه در همایش بزرگ به "نمایندگان مجلس بگویید" که با حضور رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، رئیس کمیسیون بررسی برجام مجلس و جمع زیادی از مردم دارالمجاهدین همدان برگزار شد، اظهار داشت: در متن برجام بیش از 100 مورد محدودیت مستند علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

وی با اشاره به این مهم که موضوع هسته‌ای یک مسئله ملی است که همه ملت ایران بر آن اتفاق نظر دارند، گفت: متاسفانه برجام راه‌ هایی را برای نفوذ دشمنان در جمهوری اسلامی ایران را فراهم می‌کند.

کارخانه اظهار کرد: بنده مخالف صد در صد تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی هستم.

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب افزود: رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در رابطه با متن منتشر شده مذاکرات فرمودند این متن به دقت مورد بررسی قرار گیرد و مسیر قانونی آن طی گردد و چه تصویب شود و چه نشود در هر حال باید مراقب عهدشکنی و نیز حیله و نیرنگ آمریکایی‌ها بود.

نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب بعد از موضوع برجام بارها بر مسئله نفوذ دشمن به ویژه آمریکای اغواگر و فریب کار به کشور تأکید کرده اند و به مسئولان تذکرات لازم را داده اند.

وی اظهار کرد: تاکید حضرت آقا بر بستن راه نفوذ دشمن به داخل کشور است.

کارخانه در خصوص عقیده شخصی‌ خود در رای به برجام در صحن علنی مجلس افزود: همانطور که در ابتدا نیز گفتم، من مخالفت تصویب برجام در مجلس هستم.


فرصت های سرمایه گذاری درهمدان

همدان پیام -  فهرست اولویت‌های سرمایه‌گذاری حوزه صنعت، معدن و تجارت برای سال 1394 تا 1396 و بر اساس برنامه‌های وزارت متبوع (به شرح جداول زیر) تدوین شده است این فهرست از طریق کانون کارآفرینان استان همدان از پورتال وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های تابعه گرفته شده تا در دسترس سرمایه‌گذاران این بخش در داخل استان قرار بگیرد.

تا هر کدام از این اولویت‌ها در همدان امکان سرمایه‌گذاری دارد اجرایی شود. منظور از اولویت‌گذاری به رشته فعالیت‌های مندرج در فهرست اعلامی، پشتیبانی و حمایت‌های حوزه اختیار این وزارتخانه و پیشنهاد درخواست پشتیبانی از سوی سایر دستگاه‌هاست. بدیهی است سایر خدمات و پشتیبانی‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاران از طریق حوزه‌های مرتبط قابل پیگیری خواهد بود.

سرمایه‌گذاران می‌توانند جهت طی کردن فرایند سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری با مراجعه به سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های کل کشور مراحل کار را طی نمایند.

رعایت موارد ذیل در راستای تقویت و بازدهی بهتر سرمایه‌گذاری‌ها تعیین‌کننده و اثر بخش خواهد بود:

1) توجه به ضرورت صادرات بخشی از تولیدات(حداقل 30درصد).

2) مطالعه بازار منحصر به بازار داخلی نشود و در مطالعات امکان‌سنجی به بازارها و رقبا درعرصه‌های بین‌المللی توجه و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

3) تولیدات بدون حمایت‌های خاص دولتی رقابت‌پذیر باشد.

4) حتی‌الامکان سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع مهم و صادراتی به صورت مشارکت با شرکت‌های توانمند خارجی باشد.

5) به امر دانش فنی و قابلیت توسعه محصول از طریق تحقیق و توسعه و طراحی در سرمایه‌گذاری‌ها توجه شود.

6) با توجه به محدودیت توان بانک‌های داخلی، در زمینه تأمین مالی به خصوص در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ به بازار سرمایه و همچنین جذب منابع مالی مبتنی بر سرمایه‌گذاری و فاینانس خارجی تکیه شود.


500هزارکرسی خالی در دانشگاه آزاد

فارس -  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: 500 هزار صندلی در مقطع کاردانی به کارشناسی خالی است و اگر توسعه تحصیلات تکمیلی در دستور کار دانشگاه قرار نگرفته بود، مشکلات اقتصادی بسیاری پیش می‌آمد.

 حمید میرزاده ظهردرهشتمین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد واحد همدان با بیان اینکه طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام دانشگاه آزاد تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به اتمام می‌رسد، اظهار کرد: دانشگاه آزاد همدان در استان از رقبای بسیاری برخوردار است که این مسئله در کنار کاهش تعداد دانشجویان مشکلات بسیاری را ایجاد کرده و موجب خالی ماندن صندلی‌های دانشگاه شده است.

وی با بیان اینکه بودجه همدان با توجه به نکاتی که در آن دیده شده قابل قبول است، افزود: 500 هزار صندلی در مقطع کاردانی به کارشناسی خالی بوده و اگر توسعه تحصیلات تکمیلی در دستور کار دانشگاه قرار نگرفته بود، مشکلات اقتصادی بسیاری پیش می‌آمد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه رشد هزینه‌های جاری در همدان بسیار بالا بوده، تصریح کرد: تعداد کارمندان دانشگاه همدان بالاست و باید در راستای تعدیل و تجمیع تمام واحدها اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید اقدامات لازم برای خروج از زیان‌ده بودن واحدهای دانشگاه انجام شود، ادامه داد: تراز بودجه دانشگاه آزاد همدان مثبت است اما نقاط ضعفی نیز وجود دارد ولی این مسائل قابل رفع است.

میرزاده خاطرنشان کرد: بدون رضایت کارکنان هیچ یک از افراد تعدیل نخواهند شد و این امر به ‌صورت داوطلبانه انجام شده زیرا دانشگاه آزاد برای خدمت به مردم آمده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 70 درصد درآمدهای دانشگاه صرف هزینه‌های جاری و دستمزد شده است، گفت: دانشگاه برای رقابت با دانشگاه‌های بین‌المللی نیازمند تجهیزات و امکانات است که باید بودجه تأمین شد.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: حمایت‌های مجلس باعث شده تا در هر نقطه از استان که فضای آموزشی و تجهیزات وجود داشته باشد، تحصیلات تکمیلی راهاندازی شود.

وی با بیان اینکه باید از این ظرفیت در استان استفاده شود، گفت: آمادگی لازم برای جذب دانشجو در این مراکز در بهمن ماه وجود دارد.

میرزاده با بیان اینکه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در اولویت دانشگاه آزاد است، افزود: دانشگاه آزاد بیش از 600 هزار متر مربع فضای ورزشی ایجاد کرده زیرا یکی از بهترین راه‌های مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی، ایجاد تمایل و رغبت در جوانان برای ورزش است.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های توسعه ورزش در دانشگاه آزاد ایجاد شده، تصریح کرد: دانشگاه‌ آزاد واحد همدان 20 هزار متر مربع فضای ورزشی وجود و توسعه این فضاها یکی از سیاست‌هایی است که در تمام استان‌ها دنبال می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: تعداد واحدهای دانشگاه آزاد در سال گذشته از 440 واحد به 395 واحد کاهش یافته به طوری دانشگاه آزاد سال گذشته 532 میلیارد تومان سود داشته است.

وی با بیان اینکه طرح "ساها" یکی از مهمترین طرح‌های دانشگاه آزاد است، خاطرنشان کرد: "ساها" به سبب اینکه یک ثروت ملی و گنجینه علمی و فناوری است در کنار جذب استاد از مهمترین فعالیت‌های دانشگاه آزاد برای توسعه علمی کشور محسوب می‌شود.

میرزاده با اشاره به اینکه 11 هزار کارگاه و آزمایشگاه در طرح ساها وارد سیستم آموزشی دانشگاه شده، گفت: براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، باید در سال 1404، 50 درصد از تولید ناخالص ملی کشور معادل 500 میلیارد دلار در زمینه تولید علم صرف شود.

وی افزود: در این 10 سال باقیمانده باید به توسعه علمی، فناوری، ایجاد مراکز دانش‌بنیان، توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری بپردازیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دولت توجه ویژه‌ای به اقتصاد دانش‌بنیان دارد، اظهار کرد: دولت یازدهم با تمام توان از فناوری و به کارگیری علم در امور مختلف حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: طرح "تجمیع سه" طرح فرآیندها بوده و به معنی این است که کندی کار باید کاهش یابد چراکه بروکراسی در دانشگاه آزاد بسیار طولانی است.

میرزاده با بیان اینکه این بروکراسی طولانی ریشه در قوانین دانشگاه آزاد دارد، ادامه داد: قوانین دانشگاه آزاد 30 هزار صفحه بوده که آن را به 3 هزار صفحه در قالب 9 کتاب کاهش داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه استان‌ها با کمک ستاد مرکزی باید طرح "تجمیع سه" را اجرایی کنند، خاطرنشان کرد: باید دانشگاه آزاد را به عنوان یک دانشگاه نوآور در عرصه‌های اشتغال‌زایی، کارآفرینی، توسعه تحصیلات تکمیلی و ثروت‌آفرینی از راه علم تبدیل کرد.

رئیس دانشگاه آزاد با تأکید بر اینکه رویکرد دانشگاه آزاد استفاده از بانوان توانمند در عرصه مدیریتی است، گفت: 7 هزار استاد زن در دانشگاه آزاد در حال تدریس هستند.

وی با بیان اینکه 47 درصد دانشجویان دانشگاه دختر هستند، تأکید کرد: باید از مشارکت آنها به عنوان یک قشر اجتماعی و کارآمد استفاده کرد.


تبدیل همدان به قطب پزشکی کشور


تسنیم -  استاندار همدان با اعلام اینکه همدان به قطب پزشکی غرب کشور تبدیل می‌شود، گفت: همدان آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری سلامت توسط دانشگاه آزاد را دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، محمدناصر نیک بخت ظهر امروز در هشتمین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد استان همدان با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: جای خوشحالی است که دانشگاه آزاد در زمانی که کشور به آموزش نیاز داشت ورود پیدا کرده و به وظیفه خود عمل کرد.

وی افزود: در برخی از شهرستان‌ها و شهرها با کمبود دانشجو مواجه هستیم که سبب زیان‌دهی دانشگاه آزاد شده ولی این مسئله نگرانی نداشته و باید برای آن چاره‌اندیشی کرده و مدیریت کرد.

نیک بخت با اشاره به اینکه می‌توان با مدیریت مقاطع و اختصاص برخی از مقاطع به مراکز شهرستان‌ها مشکل کمبود دانشجو را برطرف کرد، تصریح کرد: دانشگاه آزاد واحد همدان تعدادی از رشته‌های دانشگاه را به شهرستان‌ها اختصاص دهد تا بتوان از این طریق در این دانشگاه‌‌ها نیز رونق ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه می‌توان برای توسعه تحصیلات تکمیلی در شهرستان‌ها کنکور را حذف کرد، عنوان کرد: باید تلاش کرد تا دانشگاه آزاد همچنان جایگاه خود را حفظ کند چراکه این دانشگاه در مقاطع کارشناسی به کارشناسی ارشد و دکتری رتبه خوبی دارد.

استاندار همدان با بیان اینکه زیان‌ده شدن دانشگاه آزاد نباید سبب پاک کردن صورت مسئله شود، افزود: باید از ظرفیت‌هایی که دانشگاه آزاد می‌تواند در آنها سرمایه‌گذاری کرد، استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد با سرمایه‌های مالی و انسانی موجود خود می‌تواند د زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی اقتصادی برای اداره کردن خود ورود پیدا کند، افزود: اگر این اقدام در زمان خود انجام نشود امکان از دست دادن فرصت‌ها وجود دارد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه همدان استعداد خوبی برای سرمایه‌گذاری در همه زمینه‌ها بویژه گردشگری را دارد، تصریح کرد: هزار و 800 اثر تاریخی در استان همدان وجود دارد که در کنار شرایط آب و هوایی مناسب فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به خوبی فراهم می‌کند.

وی عنوان کرد: یکی از ضرورت‌های سرمایه‌گذاری در همدان گردشگری سلامت است که در این زمینه باید بیمارستان، هتل و فضای مناسبی ایجاد شود تا گردشگران خارجی و حوزه خلیج فارس نیازهای درمانی خود را از این طریق برطرف کنند.

نیک بخت با اعلام اینکه شهرداری همدان آمادگی لازم را برای تامین زمین این طرح را دارد، گفت: انتظار می‌رود دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه ورود پیدا کرده و برای اجرای طرح گردشگری سلامت اقدام کند.

وی با بیان اینکه موافقت اولیه برای اینکه استان همدان به عنوان قطب پزشکی غرب کشور معرفی شود، از وزیر بهداشت گرفته است، گفت: همدان دارای کادر پزشکی مجربی بوده و می‎‌تواند در این زمینه به عنوان یکی از برندهای مشهور مطرح شود.


شناسایی 51مورد تغییر کاربری غیرمجازدراسدآباد

ایسنا -  مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد از شناسایی 51 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در سطح مزارع و باغات تحت پوشش جهادکشاورزی این شهرستان از ابتدای سال گذشته تاکنون خبر داد.

"ناصر فتاحی" ظهار کرد: با پیگیری واحد امور اراضی شهرستان تاکنون تعداد 18 پرونده برای بررسی و رسیدگی به مراجع قضایی ارسال شده است.

فتاحی تصریح کرد: از کل موارد شناسایی شده تغییر کاربری غیرمجاز تعداد 17 مورد در خصوص احداث خانه باغی و اتاق کارگری است.

وی با اشاره به اینکه براساس ماده یک قانون فوق تغییر کاربری اراضی و زراعی و باغ‌ها جز در موارد ضروری ممنوع است، اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد تغییر کاربری‌های بسیاری در اراضی زراعی و باغ‌ها هستیم که این امر موجب خروج مساحت بسیاری از این اراضی از چرخه تولید شده و یکی از سرمنشأهای بروز این تغییر کاربری‌های غیرمجاز تبدیل و تفکیک قطعات بزرگ اراضی زراعی و باغ‌ها به قطعات کوچک‌تر با هدف سودجویی و منفعت‌طلبی است.

وی افزود: بر همین اساس در راستای جلوگیری از این امر، قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی مصوب یک آذرماه سال 85 مجلس شورای اسلامی تصویب و اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: از کشاورزان و باغداران درخواست می‌شود قبل از انجام هر گونه ساخت و ساز و دیوارکشی برای اخذ مجوز به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مراجعه کنند.


کاهش وقوع جرائم در همدان

ایرنا - فرمانده انتظامی همدان گفت: میزان وقوع جرائم در سالجاری 23 درصد کاهش یافته است.

سردار حاجی محمد مهدیان نسب در آیین صبحگاه مشترک نیرو های مسلح در نخستین روز هفته نیروی انتظامی اظهار کرد: انتظامی همدان در بسیاری از شاخص های امنیتی از جمله کشف از میانگین کشوری بالاتر است.

وی همچنین از کاهش هشت درصدی متوفیان و 19 درصدی مجروحان ناشی از سوانح رانندگی درون و برون شهری این استان خبرداد.

وی با ذکر اینکه 150 برنامه هفته ناجا امسال برگزار می شود گفت: برگزری یادواره 326 شهید دفاع مقدس از برنامه های محوری این هفته برای پاسداشت یاد و نام شهدا است.

فرمانده انتظامی همدان گفت: امنیت کنونی استان نتیجه تلاش و تعامل همه دستگاههای امنیتی، مسئولان و دیگر نهادهای امنیت ساز این استان است.

سردار مهدیان نسب خاطرنشان کرد: انتظامی استان همدان برای چهار سال متوالی در برگزاری برنامه های هفته ناجا رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

فرمانده انتظامی همدان گفت: مکانیزه کردن کلانتری ها با هدف صحت و سرعت در انتقال پرونده ها از جمله اقدامات صورت گرفته در سالجاری بوده بگونه ای که هم اینک سه کلانتری به دستگاه قضایی متصل هستند.

مهدیان نسب اضافه کرد: یک هزار و 500 پلیس افتخاری با نیروی انتظامی استان همدان همکاری می کنند که حدود یک هزار نفر فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده اند.

وی اظهار کرد: به مناسبت هفته ناجا همایش پیاده روی در 17 مهر ماه سالجاری در شهر همدان برگزار می شود.

وی اضافه کرد: سه دستگاه خودرو سواری به قید قرعه به شرکت کنندگان در این همایش اهدا شده همچنین هدایای دیگری برای تقدیم به شرکت کنندگان تهیه شده است.

وی بیان کرد: تیم های پلیسی مستقر در حاشیه همایش پیاده روی اقدام به انجام حرکت راپل و دیگر ورزشهای رزمی می کنند همچنین این همایش در برنامه صبح و نشاط توسط شبکه سوم به صورت مستقیم پخش می شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار