كارگردان تئاتر «جوخه حكم» گفت: علاقه‌مندان می‌توانند تئاتر «جوخه حكم» را از 27 بهمن الی 13 اسفندماه 1400، ساعت 19:45، میدان لاله، تالار هنر، در سالن تماشا نظاره كنند، ضمنا این تئاتر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۹۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵ 17 February 2022

«جوخه حکم» در تالار هنر اصفهان روی صحنه رفت
به گزارش دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان (تالار هنر) كارگردان تئاتر «جوخه حكم» گفت: علاقه‌مندان می‌توانند تئاتر «جوخه حكم» را از 27 بهمن الی 13 اسفندماه 1400، ساعت 19:45، میدان لاله، تالار هنر، در سالن تماشا نظاره كنند، ضمنا این تئاتر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌شود.
بهزاد سیفی بیان داشت: کاری که روی صحنه رفته است اقتباسی است از درام تلویزیونی «دوازده مرد خشمگین اثر رجینالد رز» که ابتدا در سال 1954 به صورت اپیزود تلویزیونی تهیه شد که بازخورد موفقیت‌آمیزی در ميان مخاطبان دست پیدا کرد و در سال 1957 توسط سیدنی لومت كارگرداني شد و تهیه‌کنندگی این کار به عهده رجیندالد رز و هنری فاندا بود که ایفای نقش اصلی فیلم را نیز به عهده داشت. اگرچه در گیشه با موفقیتی مواجه نشد اما از نظر منتقدان و جشنواره‌های مختلف به توفیق بسیاری دست پیدا کرد همچنین در سال 1997 شبکه تلویزیونی ام جی ان دست به تولید مجدد این فیلم زد.
وی افزود: بعدها فیلم‌های دیگری در کشورهای مختلف مانند اسپانیا، هند، چین، آلمان و غیره به صورت سینمایی و همان‌طور که گفته شد به صورت تلویزیونی تهیه شد که در سال 1997 به صورت تلویزیونی پخش شد و بارها روی صحنه رفت و اقتباس‌های زیادی هم از این اثر به سبک و سیاق‌های مختلفی انجام شد از جمله اینکه در تعداد کاراکترها کاهش دادند و یا تغییراتی از جمله اضافه کردن کاراکتر خانم داشتند و همچنین اسامی هم تغییر می‌کردند و مواردی نظیر این انجام می‌شد.
سیفی گفت: در اقتباسی که ما انجام دادیم کلیت این اثر حفظ شده اما در جزئیات با تغییرات بسیار و بازنویسی متن و جزئی‌نگری مواجه بودیم تا شخصیت‌ها بعد بیشتری بپذیرد.
وی در خصوص جزئیات و تغییرات این اثر اظهار داشت: تفاوت عمده و گسترده‌ای که چنین اثر سینمایی با اجرای صحنه‌ای‌اش می‌تواند داشته باشد علی‌رغم اینکه این کار این نمایشنامه بارها روی صحنه رفته است و صرفا یک تبدیل از ورژن سینمایی به تئاتری نیست و رگه‌هایی از تئاتر را داشته و بارها در اقصی نقاط جهان اجرا رفته است؛ اما تفاوت اساسی که دارد وجود و حضور دوربین است. وقتی قاب دوربین را به عنوان یک راوی و بازیگر اصلی از دست می‌دهیم تفاوت عمده‌ای شکل‌گرفته و تفاوت اصلی کار تئاتر با فیلم سیدنی لومت همین است که دوربین را نداریم پس نگاه ما به این کار کاملا یک شکل دیگر است؛ بنابراین باید تئاتریکال کارگردانی شود چون مهم‌ترین عنصر که دوربین است را حذف کردیم و این خیلی مسئله مهمی است که زمان این اثر به دلیل قوانین آمریکا به زمان معاصر نزدیک‌تر شده است و مکانش هم به یک مخروبه و زیرزمین تغییر داده شده که جزو تغییرات عمده و پیش برنده کار بوده است.
کارگردان جوخه حکم ادامه داد:‌ اين كار 16 شب در تالار هنر اجرا خواهد داشت و قبلا در اصفهان اجرا نشده و نخستین اجرایی است که با این سبک و سیاق روی صحنه می‌رود.
‫سيفي در مورد معرفي عوامل صحنه و بازيگران اين كار گفت: ‫طراح و کارگردان بهزاد سیفی‬، بازیگران: بهزاد سیفی، علی صادقی، محمدرضا شیروانی، امیر شاهین مرادی، رامین ربیعی، امیرحسین خامسی پور، معین غروی، امیرمحمد بصیری، طراح گرافیک: صبا نساج پور، بازنویسی اثر: بهزاد سیفی، دستیار کارگردان: معین غروی، مدیر اجرایی: بابک سیفی، منشی صحنه: شایان مهذب نیا، مدیر صحنه: امیرمحمد بصیری، دستیار صحنه: حسین وکیلی، مشاور حقوقی: حمیدرضا مشتاقی،‌ عکس: سعید سلیمانی و داود مردانی،‌ ساخت تیزر و ویدیو: علی نوروزی،‌ و موسیقی تیزر و میکس و مسترینگ: میلاد بیضا هستند.‬‬
وی در ادامه بيان داشت: علاقه‌مندان می‌توانند جوخه حكم را از 27 بهمن الی 13 اسفندماه 1400، ساعت 19:45، میدان لاله، تالار هنر، در سالن تماشا نظاره كنند. همچنين براي تهيه بليت به صورت حضوري به گیشه مراجعه كرده يا از طریق سايت www.tiwall.com نيز تهيه بليت امکان‌پذیر است البته این تئاتر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌شود.
سيفي در ادامه صحبت‌هایش بيان داشت: جوخه حکم پنجمین کار من در قالب کارگردانی تئاتر است و پیش از چهار کار دیگر بر عهده داشته‌ام که از جمله آن می‌توان به دو کار کمدی ارتفاعات در سال 93 و این آب آشامیدنی نیست اثری از وودی الن در سال 98 در ژانر کمدی اشاره کرد که دومی در دوران کرونا تقریبا قربانی شد. همچنین دو کار کوریددر ژانر و شرلوک هلمز در ژانر جنایی نیز از کارهای است که در قالب کارگردانی بر عهده داشتم. نمایشنامه کوری سال 95 انجام شد که بر اساس رمان کوری از سارا ماگو نوشته شد و درام بود و نمایشنامه شرلوک هلمز سال در 96 به ترجمه خودم برای نخستين بار در ایران به روی صحنه رفت و یک کار پلیسی-جنايي بود.
وي بيان داشت: کار جوخه حكم هم از این جهت به شرلوک هلمز شباهت دارد که در ژانر جنایی است البته کلیت کار درام بوده ولی رگه‌هایی از ژانر پلیسی و جنایی در آن به چشم می‌خورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار