کد خبر: ۱۰۲۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴ 05 January 2022
 فاطمی نیا در مراسم سوگواری حضرت زهرا (س) به بخشی از خطبه حضرت که در میان بستر ایراد فرمودند، اشاره کرد و گفت: طبق سفارش حضرت زهرا (س) از اصل غافل نشویم و جدیت‌ها را به بازی نگیریم، گاهی از روی بی سوادی و گاهی با غرض، بلندگوی شیطان نباشیم.

به گزارش تابناک همدان، استاد فاطمی نیا در این سخنرانی بیان کرد: حضرت زهرا (س) خطبه‌ای دارند که بنده به آن خطبه «در میان بستر» می‌گویم. حضرت در این خطبه گوشزد می‌کنند که نباید ابتدا به فکر عبادت، نماز شب، مکه و امثالهم باشیم و پس از آن تغییر رویه دهیم و همه مسایل را به بازی بگیریم.

حضرت زهرا (س) می‌فرمایند: «فقبحاً لفلول الحد واللعب بعد الجدّ؛ چقدر قبیح است که شمشیر شما کُند شده است.» بسیار قبیح و زشت است که انسان‌هایی که تا دیروز جدیت داشتند، امروز همه چیز را به بازی گرفته اند.

اینکه برخی از انسان‌ها به این رفتار‌های قبیح تن می‌دهند به این دلیل است که در عباداتشان اخلاص ندارند. تنها مدتی با عبادت کردن سرگرم بودند و سپس شیطان چنان وجود آنان را تصرف کرد که عبادت را کنار گذاشتند و بسیاری از اصل‌ها را به فراموشی سپردند. شیطان دشمنی است که هرگز از ما جدا نمی‌شود و وقتی انسان دنبال شیطان برود، اخلاص در عبادت را ملاحظه نمی‌کند و رویکرد و عملی خطرناک را در پیش می‌گیرد. تا جایی که حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «اتَّخَذُوا الشَّیْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاکاً وَ اتَّخَذوهُمْ لَهُ أَشْرَاکاً، فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِی صُدُورِهِمْ، وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِی حُجُورِهِمْ. فَنَظَرَ بِأَعْیُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ، فَرَکِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الْخَطَلَ، فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِکَهُ الشَّیْطَانُ فِی سُلْطَانِهِ وَ نَطَقَ بِالْبَاطِلِ عَلَی لِسَانِهِ؛ آنان شیطان را تکیه‌گاه و معیار کار خود گرفتند و شیطان نیز ایشان را شرکای خود قرار داد و در سینه‌هاشان لانه کرد و تخم گذاشت و جوجه‌های خود را در دامانشان پرورش داد. با چشم‌های آنان نگریست و با زبان‌های آنان سخن گفت. پس با یاری آن‌ها بر مرکب گمراهی سوار شد و خطا‌های زشت را برایشان آراست؛ مانند رفتار کسی که شیطان او را در سلطه خود سهمی داده است و زبان او را ابزار یاوه‌سرایی خود ساخته است.»

استادی داشتم که از بزرگان و اولیا بود و می‌فرمود که این کلام امام علی (ع) صرفاً تشبیه است و بدین معناست که همانطور که مرغ جوجه در می‌آورد و از آن مرجع تکان نمی‌خورد، شیطان نیز در دل آن‌ها رخنه می‌کند و زبان آنان را حرکت می‌دهد و در حقیقت این افراد بلندگوی شیطان می‌شوند. مصداق این دسته از افراد امروز نیز وجود دارد، برخی صحبت‌هایی می‌کنند که گاهی از روی غرض و گاهی از بی سوادی است، به هر صورت این افراد به نوعی بلندگوی شیطان هستند.

در عرصه عبادت پیامبران، ائمه و امامان افراد فوق العاده‌ای بودند. در سطح پایین تر، ما اولیایی در زمان خود دیدیم و برخی را هم شنیدم مثل مرحوم آیت الله قاضی تبریزی و آیت الله العظمی بهجت که همیشه صحبت از اخلاص و عبودیت می‌کردند.

گاهی از ما سوال می‌کنند که «من چه نمازی بخوانم یا چه عملی انجام دهم که به خدا نزدیک شوم؟ یا می‌پرسند چند یونسیه در سجده بخوانم؟» ذکر یونسیه سفارش می‌شود، اما بهتر است ابتدا اخلاق خود را در منزل اصلاح کنید و بعد به سراغ یونسیه بروید. عجیب است که برخی از اصل غافل شدند. اگرچه باید قدردان آنچه خدا به شما عطا کرده بوده و همواره بنده خدا باشید. این جمله آیت الله بهجت هیچ زمانی یادم نمی‌رود که می‌گفتند؛ «هر کسی هر چه پیدا کرد، از عبودیت پیدا کرد.»

بنابراین عبادت‌ها و اعمال اگر شرایط لازم را داشته باشند، ما را به جایی می‌رساند، اما اگر شرایط لازمه را نداشته باشند، در میان کار می‌بُریم که وجود مبارک حضرت زهرا (س) می‌فرمایند: «فقبحاً لفلول الحد واللعب بعد الجدّ؛ چقدر قبیح است که جدیت‌های شما به بازی مبدل شده است و امروز خبری از شما نیست؛ و ختل الآراء و زلل الأهواء؛ رأی و نظر‌هایتان همه به خطا رفته و هوس‌هایتان گل کرده است. به جای این‌که دنبال حق بروید دنبال هوس می‌روید و به جای این‌که رأی صائب داشته باشید نظر‌های خطا و اشتباه ابراز می‌کنید.»

هنگامی که بیماری حضرت زهرا (س) شدت یافت، زنان مدینه به عیادت ایشان آمدند و به حضرتش گفتند:‌ای دختر رسول خدا، شب را با بیماری چگونه صبح کردی؟

حضرت زهرا (س) پاسخ دادند، من از شما می‌پرسم «وَ مَا الَّذِی نَقَمُوا مِنْ أَبِی الْحَسَنِ؛ چرا مردم با علی (ع) بد شدند؟ مگر چه ایرادی به ابوالحسن داشتند؟!»‌ای کاش به خود می‌آمدند و امانت پیامبر (ص) را آزار نمی‌دادند، حضرت چنان مظلوم بودند که فرمودند: «صُبَّــــــتْ عَلَیَّ مَصَائِــبُ لَوْ أَنَّهَا، صُبَّـتْ عَلَـى الْأَیَّـامِ صِـرْنَ لَیَالِیَا؛ مصیبت‌هایی بر من وارد شد که اگر این مصیبت‌ها بر روز‌ها وارد می‌شد، آن روز‌ها تبدیل به شب می‌شدند.»
 
منبع: شفقنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار