تاکید رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان:
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان بر حفظ آثار تاریخی و آثار فرهنگی تاکید کرد و گفت: توجه به گردشگری مذهبی و فرهنگی در کنار مباحث تاریخی ضروری است.
کد خبر: ۱۰۱۸۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰ 25 December 2021
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان بر حفظ آثار تاریخی و آثار فرهنگی تاکید کرد و گفت: توجه به گردشگری مذهبی و فرهنگی در کنار مباحث تاریخی ضروری است.

به گزارش تابناک همدان، حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی در جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی، ورزشی و گردشگری شورای شهر افزود: همدان دارای آثار تاریخی و نماد‌های فرهنگی از جمله امامزاده‌ها وآرامگاه‌های ارزشمندی است که نباید به فراموشی سپرده شوند.

صفری افلاکی اظهارداشت: در معرفی نماد‌های تاریخی و مذهبی شهر همدان به جامعه هدف، نباید مردم شهر مورد غفلت واقع شوند بلکه ابتدا باید این آثار ارزشمند را به شهروندان این شهر معرفی کرد؛ زیرا پیش از آنکه به دنبال جذب گردشگر باشیم ابتدا باید هویت خود را پیدا کرده و با آن آشنا شویم.

وی با اعلام اینکه همدان با گسست فرهنگی نسبت به هویت و پیشینه تاریخی خود مواجه است، اظهار کرد: این گسست فرهنگی منجر به ایجاد مشکلات متعددی می‌شود.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان یادآور شد: چنانچه هویت تاریخی و فرهنگی خود را به پیوند‌های اجتماعی وصل کنیم مردم شهر نیز در مباحث فرهنگی تاب آور خواهند شد.

وی حفظ آثار و بنا‌های تاریخی را در گرو حفظ فرهنگ و هویت این شهر دانست، ادامه داد: چرا که اگر آثار تاریخی حفظ شوند، اما اثری از فرهنگ و هویت نباشد آثار تاریخی معنای هویتی خود را از دست خواهند داد.

 * لزوم تقویت امامزاده‌ها و آرامگاه‌های شهر همدان

صفری افلاکی یادآور شد: در راستای بازیابی دینی و انسجام و تقویت فرهنگ و هویت شهر خود، می‌توان از ظرفیت آرامگاه‌ها و امامزاده‌های شهر استفاده کرد.

وی با تاکید بر اثرپذیری شهر از امامزاده‌ها و آرامگاه‌های شهر همدان، گفت: به جای افزایش حسینیه‌ها و فرهنگسرای‌ها از ظرفیت این امامزاده‌ها و آرامگاه‌ها استفاده شود و این علاوه بر تقویت حوزه مذهبی، گردشگری و فرهنگی شهر؛ صرفه جویی در هزینه‌ها را هم به دنبال دارد.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان مدیریت شهری را بهترین نهاد برای حوزه فرهنگی برشمرد و گفت: مباحث فرهنگی از وظایف مدیریت شهری است که باید به آن پرداخته و در بودجه سال آینده نیز لحاظ شود.

* مسگریان: نقش موثر هیئت امنای امامزادگان در مباحث فرهنگی و مذهبی

رییس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت خوب امامزادگان شهر همدان، اظهار داشت: هیئت امنای امامزادگان نقش موثری در تحول این مجموعه‌ها و مباحث فرهنگی و مذهبی دارند.

محمود مسگریان با اشاره به ظرفیت مرقد امامزاده عبدالله، اظهار کرد: امامزاده عبدالله یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و مذهبی غرب کشور است که نقش مهمی در ترویج هویت فرهنگی شهر دارد.

وی با اشاره به ایجاد موزه در امامزاده عبدالله همدان، یادآورشد: متاسفانه در خصوص این موزه، تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نگرفته و نیاز است در این زمینه اطلاع رسانی شود.

* کاوسی‌امید: مرجعیت اجرای مباحث فرهنگی بر عهده شهرداری باشد

رییس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورای شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت حوزه فرهنگی مذهبی در کنار حوزه گردشگری اظهار کرد: بهترین مکان برای معرفی امامزادگان شهر، مراسم اربعین حسینی است.

اکبر کاوسی امید با بیان اینکه مرجعیت اجرای مباحث فرهنگی باید بر عهده شهرداری باشد، گفت: برگزاری جلسات فرهنگی و هماهنگی‌ها در این خصوص باید توسط شهرداری صورت پذیرد.

وی همچنین با تاکید بر حفظ و احیای بنا‌های تاریخی واجد ارزش و بنا‌های فرهنگی و مذهبی، اضافه کرد: احیا و حفظ بنا‌های تاریخی واجد ارزش نیازمند پیوسته اقتصادی است چراکه برای ترغیب و تشویق مالکان باید پیوست اقتصادی ارایه شود که این موضوع نیز باید در تعرفه سال ۱۴۰۱ مد نظر قرار گیرد.

منبع: روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار