در همایش زواره مطرح شد
برگزاری اولین همایش منطقه ای آب مایه حیات فرصتی را به وجود آورد تا اساتید و مسئولان دانشگاهی و علمی و اجرایی کشور در شهر کویری زواره گردهم آیند و به بررسی راهکارهای مقابله با بحران کم آبی در کشور بپردازند.
کد خبر: ۱۰۱۶۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸ 17 December 2021

در این همایش یک روزه مسئولان علمی و اجرایی کشور بر حل مسسئله آب به صورت ملی تاکید و اعلام کردند تک تک افراد باید در حل بحران کم آبی مشارکت کنند.

تغییر سبک زندگی و تببین فرهنگ استفاده صحیح از آب ، جدی گرفتن بحران کم آبی در کشور و عزم جدی مسئولان و مردم برای مقابله با بحران کم آبی از دیگر محورهای سخنرانان این همایش بود.

دبیر اولین همایش منطقه ای آب مایه حیات گفت: این همایش با هدف انعکاس وضعیت کاهش سطح آب های زیرزمینی و فرونشست زمین همزمان با روز پژوهش در سالن دکتر علی شریعتی زواره برگزار شد.

محمد رضا شواخی زواره افزود: در این همایش که بیش از 100 نفر از مسئولان ،کارشناسان، نخبگان و اساتید حوزه آب کشور حضور داشتند آقایان دکتر بهرام نادی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد، دکتر علی طالبی استاد دانشگاه یزد و رئیس انجمن آبخیزداری ایران ، دکتر مسعود نصری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی دولت آباد و دکتر رضا اسلامی مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان در مقالات خود وضعیت حوزه های آبخوان اصفهان، کاشان، نطنز و اردستان و زواره را به صورت علمی تبیین و راهکارهای علمی برون رفت از این بحران را ارائه کردند.

در همایش زواره از 33 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش 15 مقاله بررسی و تایید و 4 مقاله در این همایش ارائه شد.
مشکل آب کشور نیازمند نگاه جهادی است.

مشاور وزیر نیرو و رئیس قرارگاه جهاد آبرسانی کشور در این همایش گفت: در حال حاضر موضوع آب به بحران ملی تبدیل شده و خروج از این بحران نیازمند نگاه ملی و وحدت مردم و مسئولان علمی و اجرایی است.

میثم جعفرزاده با تاکید بر ارتباط بیشتر حوزه های دانشگاه و اجرا گفت: برای حل مشکلات ناشی از خشکسالی و بحران کم آبی باید در کشور ، همه نگاه جهادی داشته باشند.

وی با اشاره به تحریم ها و محدودیت اعتبارات ابراز امیدواری کرد قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن علیه السلام در بازه زمانی سه ساله به 10 هزار روستا در کشور آبرسانی کند.

وی مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را یادآور شد و گفت: این مهاجرت در صورتی که خوش نشینی نباشد و تولید به همراه داشته باشد مفید خواهد بود .

جعفرزاده اختصاص اعتبار به قرارگاه امام حسن (ع) ، استفاده از گروه های جهادی و نگاه خاص رئیس جمهوری به روستا را 3 عامل سرعت بخشیدن به آبرسانی به روستاها بیان کرد.

استان اصفهان پیشرو در آب بدون درآمد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در این همایش گفت: پرت شبکه آب در استان اصفهان با استفاده از تکنولوژی از 93/30 در سال 1386 به 1/16 در سال 1400 رسیده که سبب شده این استان در آب بدون درآمد در کشور پیشرو باشد.

هاشم امینی برگزاری این همایش را بیانگر نگاه مدبرانه و عاقلانه مردم و مسئولان استان اصفهان به آب دانست و گفت: این همایش نشان داد نگاه مردم شهرستان اردستان به آب نگاه سازگارانه و مدیریت آب در شرایط خشکسالی است.

نهایی شدن الگوی کشت در استان اصفهان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان در این همایش از به روز رسانی سند ملی آب در استان اصفهان خبرداد و گفت: الگوی کشت در استان اصفهان نهایی شده و قرار است این الگو در شورای برنامه ریزی استان مصوب شود.
مهرداد مرادمند بر ارتباط قوی هیات علمی دانشگاه ها با بخش اجرا تاکید کرد.

وی اعتبارات بخش آبیاری های نوین را کافی ندانست و گفت: الگوی کشت 10 الزام دارد که باید از آن حمایت شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: مدیریت بیماری کرونا نشان داد می توان با بکار گرفتن تمام ظرفیت ها ، تهدید ها را به فرصت تبدیل کرد.

منصور شیشه فروش با اشاره به گزارش 8 ساله وزارت نیرو در دولت قبل از بی توجهی این دولت به استان اصفهان در طرح آ و ب و سهم نداشتن استان اصفهان در طرح سد سازی انتقاد کرد و گفت: طبق قانون وزارت نیرو محور بررسی خشکسالی و بحران کم آبی است و این وازرت خانه باید فعالانه برای مشکل آب اصفهان به میدان بیاید و با توجه به دستور رئیس جمهور در موضوع فرونشست هیاتی کارشناسی از وزارت نیرو در استان اصفهان مستقر شود.

نماینده مردم شهرستان اردستان در مجلس شورای اسلامی هم در این همایش این شهرستان را پیشگام در نصب کنتورهای آب هوشمند و تعدیل برداشت آب در استان اصفهان دانست.

فرماندار شهرستان اردستان هم سیاست های یک جانبه و غیر علمی را از مشکلات آب در این شهرستان بیان کرد و با طرح این سوال که آیا سند دار کردن اراضی کشاورزی تهدیدی برای کشاورزی نیست ؟ گفت: اجازه حضور صنایع آب بر را در این شهرستان نمی دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار