بازدید میدانی از دهستان ریگستان بخش زواره حکایت از فرونشست زمین به صورت گسترده در این منطقه کویری دارد عمق برخی از فرونشست زمین (گسل ها) به 3 متر و حتی بیشتر هم می رسد.
کد خبر: ۱۰۱۵۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹ 14 December 2021

بحران آب و بحران فرونشست زمین که منطقه زواره و شهرستان اردستان را تهدید می‌کند سبب شد تا اولین همایش منطقه‌ای آب مایه حیات در ۱۴ محور در شهر تاریخی و کویری زواره برگزار ‌شود.

دبیر اجرایی اولین همایش منطقه ای آب مایه حیات گفت: این همایش برای اولین بار در استان اصفهان در شهر زواره با هدف انعکاس وضعیت بحران ‌آب و فرونشست زمین در روز پنج شنبه 25 آذر ماه همزمان با روز پژوهش برگزار می‌شود.
محمد رضا شواخی زواره در جمع خبرنگاران گفت: در این همایش یک روزه بیش از 100 نفر از مسئولان ، کارشناسان، نخبگان و اساتید حوزه آب کشور حضور دارند تا با توجه به تهدید بحران کم آبی و خشکسالی های اخیر و فرونشست زمین راهکارهای برون رفت از این بحران را بررسی کنند.
وی افزود: بخشداری زواره اولین همایش منطقه ای آب مایه حیات را با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در سالن دکتر علی شریعتی زواره برگزار می کند.
دبیر این همایش با بیان اینکه تاکنون 33 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه همایش رسیده و15مقاله بررسی و تایید شده است گفت: به درخواست برخی از علاقه مندان زمان ارسال مقاله برای چاپ در کتاب همایش تا پایان دی ماه تمدید شده است.
شواخی زواره این همایش را فرصت مناسبی برای انعکاس واقعیت های خسارت فرونشست زمین در کویر زواره به علت بحران آب دانست و گفت: همایش آب مایه حیات می تواند زمینه ساز استفاده از انرژی های نو از جمله ایجاد مزارع آفتابی ، پنل های خورشیدی و راه اندازی نیروگاه های بادی در این منطقه کویری باشد.
در کویر زواره مجموع سالانه ساعات آفتابی بیش از 3 هزار ساعت است که ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری مردمی، بخش خصوصی و دولتی است.
وی احیای ۴۲۰ رشته قنات این منطقه به عنوان میراث ارزشمند گذشتگان برای تامین آب شرب و کشاورزی که قدمت آن به چند هزار سال قبل می رسد را از دیگر ظرفیت ها برای تامین آب بیان کرد.
شهرستان اردستان ، دومین شهرستان از لحاظ وسعت در استان اصفهان است.
بخش زواره با 6500 کیلومتر مربع بزرگترین بخش شهرستان اردستان به شمار می رود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار