رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان گفت: در نوسان قیمت مرغ عوامل مختلفی از جمله تغییر در تعداد جوجه‌ریزی از طرف تولیدکنندگان که ناشی از عدم برنامه‌ریزی صحیح تولید است، نقش دارد.
کد خبر: ۱۰۰۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷ 26 September 2015
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان گفت: در نوسان قیمت مرغ عوامل مختلفی از جمله تغییر در تعداد جوجه‌ریزی از طرف تولیدکنندگان که ناشی از عدم برنامه‌ریزی صحیح تولید است، نقش دارد.

به گزارش تسنیم؛آرش طاووسی اظهار داشت: بیماری و افزایش تقاضا در ایام خاصی از سال مانند ماه رمضان، عید نوروز و همچنین صادرات مرغ به کشورهای دیگر در افزایش قیمت موثر است اما مهمترین علت افزایش قیمت در چند وقت اخیر صادرات به کشور عراق بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت پرورش مرغ در سطح کشور و همدان، متاسفانه برنامه‌ریزی دقیقی در راستایی متعادل‌سازی بازاری که مصرف‌کننده و تولیدکننده هر دو منتفع شوند انجام نمی‌گیرد، به طوری که در زمان افزایش قیمت شاهد افزایش جوجه‌ریزی هستیم و این موضوع قیمت مرغ را در دوره آینده کاهش و موجب زیان مرغداران می‌شود.

طاووسی عنوان کرد: پس از آن تولیدکنندگان برای جبران زیان وارده ناشی از افزایش جوجه‌ریزی اقدام به کاهش جوجه‌ریزی می‌کنند، به طوری که دوره بعدی افزایش قیمت مرغ را سبب می‌شود، این در حالی است که با برنامه‌ریزی دقیق و ارائه الگو به مرغداران می‌توان به میزان زیادی از نوسان قیمت مرغ حتی در ایام خاص سال جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه کیفیت مواد غذایی به دو بخش عینی و حسی تقسیم می‌شود، گفت: بر همین اساس می‌توان برای قضاوت بر روی کیفیت عینی مرغ به ویژگی‌های ظاهری آن که شامل وزن، چربی، میزان تمیزی امحا و احشا و عدم وجود خونابه در بسته‌بندی توجه کرد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان افزود: قضاوت در خصوص بخش دوم بر عهده هر فرد و ذائقه شخصی وی است، بر این اساس، افراد مختلف انتخاب متفاوتی دارند که ممکن است برخی مرغ همدان و عده‌ای دیگر مرغ‌های وارداتی از دیگر استان‌ها را مورد پسند قرار دهند.

وی عنوان کرد: اختلاف قیمت موجود در توزیع مرغ ناشی از هزینه‌هایی است که طی حمل و نقل، واسطه‌گری و نحوه خرید که به دو صورت نقد و نسیه انجام می‌شود، به مصرف‌کننده تحمیل می‌شود،

طاووسی بیان کرد: البته برخی برندها که مرغ بدون آنتی‌بیوتیک عرضه می‌کنند در فرایند تولید اندکی بیش از مرغ‌های دیگر هزینه‌بر هستند که باید در تعیین قیمت به آن توجه کرد.

وی تصریح کرد: عامل دیگر کشتارگاهی است که به کشتار مرغ مبادرت می‌کند و نقش پر رنگی در کیفیت مرغ عرضه شده دارد، اختلاف قیمت موجود در بازار همدان که فقط یک برند مجاز به فروش ۵۰۰ تومان بالاتر از قیمت مرغ همدان است از طرف کمیسیون نظارت بر اصناف همدان قانونی شمرده شده است.

رئیس انجمن حقوق مصرف‌کنندگان همدان اظهار داشت: وزن استاندارد مرغ برای مصرف‌کننده در کشورهای پیشرفته بین ۱.۲ تا ۱.۸ کیلوگرم است که کیفیت و سلامت بالاتری نسبت به مرغ‌های با وزن بالای دو کیلوگرم دارند.

وی افزود: در حال حاضر در کشورهای همسایه ما همچون عراق، تنها مرغ‌های با وزن استاندارد مجوز ورود دارند و در این زمینه بهتر از ما رفتار می‌کنند چراکه در کشور ما تمایل اکثر مردم بر استفاده از مرغ با وزن بالا است که به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

طاووسی تاکید کرد: تمایل به خرید مرغ و فریز کردن آن بالا است که عامل مهمی در کاهش کیفیت مرغ و نامتعادل شدن بازار است، توصیه می‌شود مردم به صورت روزانه اقدام به خرید کرده و از منجمد کردن مرغ گرم خودداری کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار