معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان خبر داد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سه بیمار مشکوک ابتلا به قارچ سیاه در بیمارستان همدان بستری هستند.
کد خبر: ۹۹۲۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱ 09 September 2021
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سه بیمار مشکوک ابتلا به قارچ سیاه در بیمارستان همدان بستری هستند.

به گزارش تابناک همدان، ابراهیم جلیلی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه سه بیمار مشکوک ابتلا به قارچ سیاه در بیمارستان همدان بستری هستند گفت: نمونه‌های آزمایش این افراد به تهران ارسال شده و نتیجه این آزمایش شنبه مشخص خواهدشد.

او با بیان اینکه قارچ سیاه نادراست و قابل انتقال و مسری نیست، افزود:عفونت قارچ سیاه یک بیماری جدید نیست و از زمان‌های قبل این بیماری وجود داشته و در طبیعت به طور طبیعی نیز وجود دارد، اما شرایط بیماری زایی این عفونت قارچی نیاز به شرایط خاص دارد، بنابراین احتمال بروز ابتلا به این قارچ نادر است.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس یک بیماری جدید نیست، تصریح کرد: این بیماری در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و تحت شرایط خاص از دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، ممکن است بروز کند.

جلیلی با اشاره به اینکه این بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود و بروز آن در بدن افرادی که در شرایط خاص قرار دارند احتمال وقوع دارد، تاکید کرد: افرادی که شیمی درمانی می‌شوند و افرادی که از دارو‌های روماتیسمی استفاده می‌کنند همچنین افراد دیابتی به علت سیستم ایمنی ضعیفی که دارند، احتمال وقوع قارچ سیاه در آن‌ها وجود دارد، اما این احتمال بسیار نادر است و شایع نیست.

او علت نام‌گذاری این بیماری را تحت عنوان قارچ سیاه ایجاد لکه‌های سیاه در قسمتی از بافت‌های بدن دانست و گفت: این بیماری قسمت فوقانی دستگاه تنفسی شامل بینی، حلق و گلو، قسمت تحتانی دستگاه تنفسی شامل ریه و مجاری تنفسی و دستگاه گوراشی را درگیر می‌کند و لکه‌های سیاهی را ایجاد کرده و باعث نکروز در ناحیه درگیر می‌شود به همین دلیل به آن قارچ سیاه گفته می‌شود.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآور شد: عفونت قارچ سیاه بیماری درمان پذیری بوده و مبتلایان به این بیماری تحت نظر پزشک درمان می‌شوند و در برخی موارد در صورت نیاز به جراحی بافت‌های مرده ناشی از درگیری با قارچ که دچار نکروز شده اند تحت عمل جراحی برداشته می‌شود.

جلیلی بر عدم استفاده خودسرانه از دارو‌های کورتونی تاکید کردو افزود: با توجه به شرایط فعلی که در وضعیت کرونا قرار داریم، توصیه می‌شود مردم از مصرف خودسرانه دارو‌های حاوی کورتون خودداری کنند.

او درادامه تصریح کرد: مهمترین راه پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت و استفاده نکردن خودسرانه از داروی کورتون است.
منبع: باشکاه خبرنگاران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار