معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: سرشماری تابستانه وحوش شاخص استان همدان آغاز شده و تا نیمه تیرماه ادامه دارد.
کد خبر: ۹۷۴۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳ 27 June 2021
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: سرشماری تابستانه وحوش شاخص استان همدان آغاز شده و تا نیمه تیرماه ادامه دارد.

به گزارش تابناک همدان، مهدی صفی‌خانی اظهار کرد: همه ساله در دو نوبت سرشماری وحوش در استان همدان صورت می‌گیرد که سرشماری بهاره یا تابستانه از آخرین روز‌های بهار یا نخستین روز‌های تابستان آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: هدف از سرشماری تابستانه برآورد نرخ زادآوری گونه‌های شاخص حیات وحش است تا با بدست آورن یک عدد مشخص عوامل موثر در افزایش یا کاهش زاد و ولد بررسی و تدابیر لازم اتخاذ شود.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: با توجه به شرایط خشکسالی نگرانی‌هایی در زمینه کاهش میزان زاد و ولد گونه‌های جانوری یا میزان مقاومت و ماندگاری توله ها، بره‌ها و بزغاله‌ها در این وضعیت وجود دارد.

وی اظهار کرد: چگونگی عبور بره‌ها و بزغاله‌ها از شرایط خشکسالی و کم آبی تا رسیدن به سنی که جسم آن‌ها در برابر این بحران‌ها مقاوم‌تر می‌شود دغدغه محیط زیست است با این اوصاف گونه‌های جانوری با توجه به کاهش شدید نزولات جوی فصل سختی را پیش رو دارند.

صفی‌خانی گفت: تیم‌هایی از محیط زیست استان، شهرستان مناطق تحت مدیریت با همکاری دوستداران و علاقه‌مندان به طبیعت و سمن‌ها در سرشماری تابستانه مشارکت دارند و ۶ منطقه حفاظت شده را رصد و بررسی می‌کنند.

وی افزود: به منظور سرشماری دقیق از تکنولوژی‌های نوین شامل پهباد نیز استفاده می‌شود و در این سرشماری ۶ منطقه حفاظت شده مورد پایش قرار می‌گیرند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و وسعت مناطق زیر پوشش محیط زیست به ۶۲ هزار هکتار می‌رسد.

وی گفت: تاکنون ۴۰ گونه پستاندار، ۱۸۱ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۳۸ گونه انواع ماهی‌ها و چهار گونه دوزیست در استان همدان شناسایی شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار