یکی از پدیده‌هایی که در سال‌های اخیر رو به فزونی نهاده است، تک فرزندی است.
کد خبر: ۹۵۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷ 15 September 2015
در بعد تربیتی نیز محرومیت کودکان از ارتباط با خواهر و برادر در خانواده موضوعی است که جای بحث بسیار دارد. بی‌تردید ارتباطات و رویدادهای دوران کودکی به‌عنوان مهم‌ترین عوامل موثر در ستون‌بندی شخصیت انسان‌ها از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ تا جایی که کارشناسان تربیتی و مشاوران علم روان‌شناسی این مرحله را به‌عنوان پایه و اساس شکل‌گیری خصوصیات اخلاقی افراد قلمداد می‌کنند.

یکی از مؤلفه‌هایی که می‌توان در این راستا به‌عنوان عامل موثر در تربیت فرزندان مورد توجه قرار داد، نوع تعامل کودکان با خواهر و برادر و آثار مثبت این ارتباط در روند رشد و شکوفایی استعدادهای آنان است.

مشاهدات و تحقیقات روان‌شناسان گویای این حقیقت است که باوجود آنچه به نظر می‌رسد، خانواده‌هایی که دارای چند فرزند هستند در مقایسه با خانواده‌های تک فرزند یا حتی دو فرزندی از توفیق بیشتری در تربیت کودکان خود برخوردارند؛ موضوعی که ابعاد مثبت آن در دو دهه گذشته و به‌ویژه سال‌های اخیر اغلب انکار یا به فراموشی سپرده شده است، چرا که در جامعه امروز تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی و پیش‌رفتن به‌سمت زندگی ماشینی، اشتغال مادران و افراط در سیاست‌های کنترل جمعیت موجب شده تا زوج‌های جوان رغبت چندانی به داشتن فرزند از خود نشان ندهند و بیشتر خانواده‌ها به داشتن یک یا حداکثر دو فرزند اکتفا کنند.

وجود یک فرزند در خانه و تنهابودن او و ارتباط کافی‌نداشتن با خانواده و نداشتن برادر و خواهر به‌عنوان همدم، احتمال بروز مشکلاتی را در این کودکان افزایش می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار