دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور از فعالیت 9 هزار و 300 کانون فرهنگی هنری مساجد در روستاهای کشور خبر داد.
کد خبر: ۹۵۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹ 15 September 2015

حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی در نشست خبری چهارمین کنگره ملی فرهنگ و هنر روستا و عشایر که در دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: همانطور که اطلاع دارید مهم‌ترین سرمایه یک کشور نیروی انسانی است لذا در کشور پهناور ایران 22 میلیون جمعیت در روستاها به سر می‌برند و یک میلیون و 500 هزار نفر جامعه عشایری را تشکیل می‌دهند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: در حقیقت باید گفت با رقم‌های جمعیتی موجود، چند کشور در ایران اسلامی خلاصه شده است با این نگرش در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور اقشار پرکار که اهل قناعت هستند و دام و کشاورزی را مدیریت می‌کنند اگر دست از کار بردارند آسیب غیر جبرانی به اقتصاد کشور وارد می‌شود همچنین باید گفت این قشر عزیز از زمان انقلاب حضور داشتند و فعالیت‌هایی که در این مناطق صورت می‌دادند نقش محوری و اساسی برای اقتصاد کشور بوده است.

وی با تاکید بر اینکه روستاهای کشور امروز از امکانات مورد نیاز جامعه بهره می‌برند، بیان کرد: جامعه روستاییان در برنامه‌ریزی‌های کشور باید مورد توجه قرار بگیرد، امروز در روستاها شاهد ورود اینترنت پرسرعت، و ماهواره هستیم با این نگرش ما را وادار می‌کند که به پیوست فرهنگی توجه کنیم.

ارباب سلیمانی خاطر نشان کرد: امروز روستاهای ما غالبا از نعمت برق، آب، جاده و مدرسه به همراه امکانات آموزشی برخوردار هستند و در این حوزه هم باید سهم آنها مورد توجه قرار بگیرد همچنین باید گفت بیش از 9 هزار و 300 کانون فرهنگی هنری در روستاها در حال فعالیت هستند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور عنوان کرد: در حال حاضر تعداد 4 هزار و 800 کتابخانه مخزندار و باز روستایی در حال ارائه خدمات است که در این زمینه مهم مورد حمایت ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند.

وی با بیان اینکه در این چند سال اخیر به دلیل استقبال جوانان از کانون‌ها تلاش بر این بوده است که یک بار در سال کنگره‌ای از نخبگان و جامعه عشایری روستایی تشکیل شود، گفت: از 23 شهریور ماه چهارمین کنگره به همت ستاد عالی کانون‌های مساجد افتتاح می‌شود و در آن شاهد حضور شخصیت‌های کشوری به همراه 700 نفر از جوانان روستایی و عشایر هستیم.

وی یادآور شد: توجه به روستا وظیفه یک دستگاه نیست و لذا همه باید در توسعه روستا نقش ایفا کنند با این نگرش در استان خراسان رضوی بیش از یک سوم آمار کانون‌های استان به روستاها اختصاص دارد که آمار نشان می‌دهد 960 کانون فعالیت می‌کنند.

اربا سلیمانی با اشاره به اهداف این کنگره تاکید کرد: شبکه‌سازی، توانمندسازی و همچنین انتقال تجربیات شرکت‌کنندگان به همراه ارائه راهکاری پیشرفت روستاها و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبری ابلاغ شده است در کنار خود اتکایی و کارآفرینی در جوامع روستایی از اهداف چهارمین دوره این کنگره است.

وی با تاکید بر اینکه معمولا مدیران یک نگاه کلی در سطح کشور دارند، تصریح کرد: این کنگره می‌تواند خروجی‌هایش در دست استانداران قرار بگیرد تا در توسعه جامعه روستایی از آن استفاده به عمل آید لذا باید گفت از لایه‌های زیرین روستایی جامعه بی‌اطلاع هستیم، حتی شهدای برجسته آنها در یک لیست واحد به ما داده نمی‌شوند با این نگاه باید آن پولی که از خزانه دولت در اختیار ما قرار می‌گیرد به طور عادلانه در کشور توزیع شود.

منبع: فارس


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار