آیین رونمایی از دو کتاب طهران قدیم نوشته نصرالله حدادی و سلسبیل نوشته معصومه جوادی نسب در باغ موزه هنرهای ایرانی برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳ 12 September 2015
این آیین با حضور رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم، سید عبدالله انوار نویسنده، مترجم، نسخ شناس و تهرانگرد، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، دکنر مهدی محسنیان راد استاد علوم ارتباطات اجتماعی، سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، ساعد باقری شاعر معاصر و جمعی دیگر از چهره های برجسته فرهنگی و هنری به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. 
در این آیین از 80 سال تلاش سید عبدالله انوار در زمینه تالیف و تحقیق و تلاش های وی در زمینه تهرانگردی و نیز تلاش های احمد مسجد جامعی به عنوان احیا کننده تهرانگردی قدردانی شد.
سید عبدالله انوار نویسنده، نسخ شناس و مترجم و تهران شناس در این آیین گفت: 55 سال قبل که در حال نوشتن لغت نامه دهخدا بودیم، نوشتن کتاب جهان گشای نادری به من واگذار شد و من برای نوشتن آن کتاب به کشف نقاط مختلف تهران پرداختم و از آن زمان تهرانگردی را برای شناسایی به نسل های مختلف آغاز کردم.
وی افزود: برای نوشتن کتاب جهان گشای نادری علاوه بر تهرانگردی نسخه های خطی فراوانی را بررسی کردم و در بررسی های خود چند نقطه در افغانستان را که آنان از وجود آن بی خبر بودند، پیدا کردم.
** روح فرهنگی در تهران گم شده 
عضو شورای شهر تهران نیز در آیین گفت: استاد انوار برای نوشتن کتاب جهان گشای نادری کیلومتر ها مسافت را در تهران پیموده اند، ولی امروزه کسی برای یافتن حقیقت تلاش نمی کند و روح فرهنگی در تهران گم شده است.
احمد مسجد جامعی افزود: چند سال قبل عنوان کتابداری را حذف کردند و عنوان دانشگاه تربیت معلم را به اسم یکی از معلمان تغییر دادند، ببینید سرنوشت علم و دانایی به چه سمتی می رود و چه شرایطی برای فرهنگ پیش می آید.
وی با بیان اینکه تهران روح دارد و باید به آن پرداخت و استاد انوار یکی از روح های این شهر است، تصریح کرد: من از انوار درخواست کرده بودم نوشته های خود را چاپ کند ولی او گفت که تلاشش بهتر شناختن ابن سینا بوده که این بیان دقت فاضلانه استاد را نشان می دهد.
مسجد جامعی با تاکید بر اینکه علم همراه با فرهنگ پیشرفت می کند، افزود: امروزه به روح شهر که همان مفاخر علمی و ادبی هستند بیش از ساخت و ساز نیاز داریم.
همچنین رییس فرهنگستان علوم در خصوص مسجد جامعی و انوار گفت: این دو فرهیخته، مظهر فرهنگ هستند و اهل کتاب بودن و تهرانشناسی از وجوه مشترک آنها است.
رضا داوری اردکانی افزود: انوار از خاندان علم و سیاست است و با اینکه می توانست وارد سیاست شود گوشه کتابخانه را برگزید و نشان داد انس با کتاب بهترین وجه زندگی است.
وی با بیان اینکه مسجد جامعی نیز از خاندان بزرگ روحانیت است و از جوانی علاقه مند به فرهنگ بوده و خدمات ارزشمندی در زمینه سینما، کتاب و فرهنگ و هنر انجام داده، تصریح کرد: فعالیت های وی چنان چشمگیر است که مردم وی را در زمره خادمان فرهنگی می شناسند.
رییس فرهنگستان علوم گفت: مسجد جامعی بنایی در قرآن پژوهی و چاپ کتب دینی از خود به جا گذاشته است که تا ابد برای همگان ماندگار خواهد بود.
داوری اردکانی افزود: مسجد جامعی آنقدر متواضع است که تاکنون در خصوص فعالیت هایی که در زمینه اقدامات فرهنگی و هنری بخصوص کتاب انجام داده، سخنی نگفته است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار