مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به این که قم باید به شهری هوشمند تبدیل شود، گفت: باید مدلهای متناسب به نام و فرهنگ قم را درحوزه هنر و معماری خلق کنیم؛ از جمله اینکه منظرهای تاریخی آن که مورد توجه رهبر معظم انقلاب هم بوده‌است.
کد خبر: ۹۱۵۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱ 10 November 2020

به گزارش تابناک قم، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار شهردار قم، بیان کرد: حضور حضرت معصومه سلام الله علیها در این شهر و مرقد مطهر ایشان مایه تحولات بسیاری در این شهر بوده و شمعی در مرکز این شهر است.

وی افزود:‌ باید بدانیم که شهر قم با تاریخ بیش از یکهزار ساله‌اش از زمان ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به آن هیچ وقت از هویت علمی و اخلاقی و ایمانی و دانشی خود تهی نشد هرچند که در طول ادوار مختلف با فراز و فرودهایی همراه بوده‌است.

وی گفت: مردم شریف قم همیشه از مهاجران و زائران کریمه اهل بیت سلام الله علیها استقبال کرده‌اند و چهره های بزرگ علمی و جهادی و انقلابی را در جمع خود پرورش داده اند؛ البته قم در ۱۰۰ سال اخیر به قله‌ای رسید که اوج آن طبق انقلاب اسلامی رقم خورد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، گفت: اوج علوم اسلامی درچهار دهه گذشته در قم اتفاق افتاده‌است و این شهر در سطح جهانی یکی از تأثیرگذارترین شهرهای دنیاست.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی هایی شده است که تاریخ ۱۰۰ سال گذشته قم را که پیشگام و پیشران در علم و فرهنگ اسلامی بوده است به شکل مستند به ثبت برسد.

امام جمعه قم افزود: خدمت به شهر مقدس قم مایه افتخار است؛ نام این شهر در دنیای اسلام می درخشد و این درخشش باید تداوم داشته باشد.

عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: خوشبختانه شهرداری قم ورود خوبی به حوزه فعالیت‌های فرهنگی در سطح این شهر داشته است؛ اما به طور کلی رویکرد اجتماعی شهرداری قم باید بهتر از قبل باشد.

وی تصریح کرد: اقدامات خوبی در مناطق مختلف قم شده‌است اما نباید ما شاهد تبعیض در مورد مناطق مختلف این شهر باشیم.

 اعرافی بیان داشت: باید به سمت شهر هوشمند پیش برویم و از امکانات الکترونیکی در خدمات شهری بهره ببریم.

حق شهید صدر را ادا نکرده‌ایم

وی همچنین در سخنانی با اشاره به فداکاری های شهید آیت الله صدر برای انقلاب اسلامی ایران گفت: به گمانم کسی به درجه ایشان در فداکاری برای انقلاب اسلامی نمی رسد، چرا که آن عالم مجاهد همه چیز خود را برای انقلاب اسلامی فدا کرد.

وی در دیدار مدیر و اعضای خانه مستند انقلاب اسلامی و عوامل سازنده مستند «آغازگر یک پایان» پیرامون شهید صدر، ضمن ابراز خرسندی از فعالیت های صورت گرفته در خانه مستند انقلاب اسلامی، به تشریح ابعاد شخصیتی عالم مجاهد شهید صدر(ره) و لزوم الگوسازی از آن عالم مجاهد برای حوزه و دانشگاه پرداخت.

اعرافی گفت: نسبت من و شهید صدر عاشق و معشوقی است که این عشق و علاقه از نوجوانی بنده با آشنایی با افکار و اندیشه های شهید صدر آغاز شد. همه عالم اسلام و حوزه های علمیه عراق و ایران از کتب و آثار شهید صدر همانند" فلسفتنا" ، "اقتصادنا"  و سایر کتب و آثار ایشان بهره برده است و من نیز از حدود ۱۴ سالگی عاشق این شخصیت بوده ام.

مدیرحوزه های علمیه با بیان اینکه شهید صدر مانند یک خورشید می درخشد، خاطر نشان ساخت: شهید صدر چند تا ویژگی مهم دارد که هرکدام جداگانه مهم است و هم مجموع این ویژگی ها چهره برجسته ایشان را پرفروغ تر می کند.

 اعرافی در تبیین ویژگی اول شهید صدر گفت: نبوغ شخصی ایشان خیلی مهم است،شهید صدر به معنای واقعی کلمه، یک نابغه بودند.

وی در تبیین ویژگی بعدی شهید صدر با بیان این که ریشه های عمیق خانوادگی شهید صدر خیلی مهم است، آن عالم بزرگ از یک خاندان عالم پرور و بزرگ بودند، افزود: شهید صدر با توجه به آن نبوغ و ظرفیت های خانوادگی به قله های بزرگ علمی رسیدند و حتی از قله نیز عبور کردند و به عبارتی می توان گفت که ایشان ازمرزهای متعارف حوزه عبور کرده و قلمروهای فقه و اصول را توسعه دادند.

مدیر حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: ایشان عالمی زمان شناس، جهان شناس و آشنا به تحولات فکری، معرفتی، اجتماعی، سیاسی در جهان بودند که یک تنه در مقابل چند موج عرض اندام می کردند.

وی افزود: زیست اصیل حوزوی در اوج خود در ایشان تجلی کرده بود و سنت هایی همانند زهد، قناعت، تقوا، شجاعت، ساده زیستی و ... که تار و پود حوزه از آن شکل گرفته بود در اوج خود در آن عالم شهید و مجاهد متصور بود.

اعرافی با اشاره به نوآوری‌های شهید صدر در عرصه های گوناگون علمی خاطر نشان ساخت: ایشان نوآوری های زیادی در ساحت های گوناگون علمی و معرفتی داشته اند و به خوبی می توان گفت که ایشان مرجع فکری معرفتی جهان اسلام بودند.

مدیر حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: شهید صدر در هر قلمرویی که وارد می شدند، حرف نویی برای گفتن داشتند و ما امروز نیز همانند گذشته در حوزه و دانشگاه نیاز به همچنین الگوهایی داریم، چرا که امثال شهید صدر در تاریخ حوزه از نوادر است.

امام جمعه قم با اشاره به فداکاری های شهید آیت الله صدر برای انقلاب اسلامی ایران گفت: آنچه همه خوبان داشتند شهید صدر به تنهایی یکجا داشتند و به گمانم کسی به درجه ایشان در فداکاری برای انقلاب اسلامی نمی رسد، چرا که آن عالم مجاهد همه چیز خود را برای انقلاب اسلامی فدا کرد.

وی گفت: ما هنوز حق شهید صدر را ادا نکرده ایم و خیلی از محورهایی که ایشان برنامه ریزی کرده بودند هنوز شناخته نشده است و باید گفت که شخصیت ایشان در حوادث و وقایع پشت ابرها و غبارها رفت و از این عدم شناخت ایشان حوزه ایران و عراق خسارت می بیند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار