کد خبر: ۹۰۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۸ 08 September 2015
رخدادهای سالیان اخیر در خاورمیانه، این منطقه از جهان و کشورهای واقع شده در آن را به یکی از کانون های اصلی خبری دنیا تبدیل کرده است به گونه ای که روزانه ده ها هزار کلمه درباره این تحولات از سوی رسانه های مهم دنیا مخابره می شود.

در این میان،«یمن» یکی از خبرسازترین کشورهای منطقه طی سال های اخیر به شمار می آید. مردم این کشور با شروع انقلاب های منطقه، مبارزات سنگینی را برای رهایی از دیکتاتوری وابسته آغاز کردند که روند رهایی در میانه راه با فشار عربستان سعودی تا حدودی متوقف گردید. اما پس از چندی انقلابیون با محوریت گروه انصارالله، حرکت فراگیری برای پیشبرد اهداف انقلاب آغاز کردند که به فرار رئیس جمهور دست نشانده آل سعود انجامید.

در مقابل این حرکت، از نخستین روزهای سال جاری خورشیدی، عربستان سعودی با همراهی و مساعدت چندین کشور دیگر عربی تجاوز گسترده ای را به کشور یمن آغاز کرد که تاکنون نتیجه این تجاوز حدود 3 هزار کشته و تعداد زیادی مجروح و نیز تخریب زیرساخت های این کشور بوده است. البته به دلیل مقاومت فعالانه ارتش و نیروهای مردمی، ائتلاف متجاوزین موفقیت و پیروزی نظامی قابل توجهی به دست نیاورده و درگیری ها همچنان ادامه دارد.

در جریان تحولات یمن اما، رسانه ها تاکنون نقش به سزایی ایفا کرده اند. در داخل یمن رسانه های مختلفی اعم از روزنامه ها، شبکه های تلویزیونی و سایت های خبری فعال اند که هر یک با رویکرد خاص خویش، اخبار این کشور را پوشش می دهند و مطابق آنچه موتورهای جستجوی اینترنتی نشان می دهند - بر خلاف برخی دیگر از کشورهای عربی - رسانه های خود یمن در بین مردم این کشور جایگاه و مخاطب خوبی دارند.

مطابق ارزیابی های موجود، پرمخاطب ترین سایت ها در یمن، رسانه های داخلی خود این کشور هستند به گونه ای که بر اساس داده های سایت «الکسا»  -که در زمره مشهورترین و معتربر ترین مراجع تعیین رنکینگ سایت های اینترنتی است- سایت خبری «محیط الیمن» با کسب رتبه 7 سایت الکسا در کشور یمن، اولین و پرمخاطب ترین رسانه خبری در این کشور به شمار می آید. سایر سایت های خبری و تحلیلی و نیز روزنامه های الکترونیک یمنی هم با کسب رتبه های مناسب از اقبال خوبی برخوردارند.

اما به دلیل اهمیت جهانی و منطقه ای تحولات یمن، بسیاری از رسانه های مطقه ای و بین المللی نیز ضمن حضور در متن رخدادهای این کشور و انعکاس اخبار و گزارش های مرتبط با این رویدادها، در تلاش هستند تا به نوعی ضمن جلب نظر افکار عمومی یمن، از میان نخبگان و فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن مخاطب کسب کنند. برخی رسانه های فراملی و بین المللی در یمن از اقبال خوبی در بین مخاطبان یمنی برخوردارند و در کنار رسانه های داخلی این کشور، محل رجوع افکار عمومی هستند. بر اساس داده های سایت مشهور «الکسا» رسانه های بین المللی و منطقه ای به ترتیب زیر در کشور یمن رتبه بندی شده و پرمخاطب و تاثیرگذار هستند:

 

 
نام رسانه رتبه در کشور یمن
اسکای نیوز     20
راشاتودی           32
رویترز                 38
بی بی سی 51
خبرگزاری فارس 68
المیادین            106
العربیه         156
سی ان ان       165
فرانس 24       270
العالم               401

 

بر این اساس، خبرگزاری فارس به عنوان یک رسانه پیشرو ایرانی با کسب رتبه 68  پنجمین رسانه بین المللی پرمخاطب در کشور یمن و تنها سایت خبری ایرانی با رتبه زیر 100 در فضای مجازی این کشور است.رتبه بندی خبرگزاری های ایرانی در یمن به شرح ذیل است: 

1- خبرگزاری فارس  با رتبه 68

2- شبکه العالم      با رتبه 401

3- خبرگزاری مهر    با رتبه 453

4- خبرگزاری ایسنا  با رتبه 474

«الکسا» آمار سایت های با رتبه بالاتر از 500 در هر کشور را ارائه نمی کند.

گفتنی است رسانه های ایرانی علاوه بر جلب مخاطب مستقیم در بین مردم یمن، به عنوان یکی از مراجع خبری قابل توجه رسانه های این کشور نیز به شمار می آیند و اخبار و گزارش های آنها انعکاس خوبی در مطبوعات و سایت های یمن دارد.

به عنوان مثال، پرمخاطب ترین رسانه یمنی یعنی سایت محیط الیمن - که یک پایگاه گردآورنده و ترمینال خبری به شمار می آید-  طی یک سال اخیر از شبکه العالم 1768 خبر، از خبرگزاری فارس 1412 خبر، از روزنامه الوفاق 1139 خبر، از واحد مرکزی خبر 787 خبر، از خبرگزاری ابناء 700 خبر، از روزنامه کیهان 544 خبر، از خبرگزاری تسنیم 226 خبر و از خبرگزاری ایرنا 59 خبر نقل و منتشر کرده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار