انتشار بخش‌‌هایی از یک سریال شبکه نمایش خانگی که در آن دختری خود را به عقد موقت پسری درمی‌آورد دور تازه ای از بحث‌های مختلف درباره ازدواج موقت را شکل داده است.
کد خبر: ۸۹۱۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴ 25 August 2020

پس از  انتشار این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی عمده اظهار نظرها درباره ازدواج موقت پیرامون دو نگاه بسیار متفاوت به این موضوع گرد آمده است .

دسته‌ای بر این عقیده‌اند که اگر صیغه برای همه جامعه تجویز شود لاجرم به شکلی از فحشا منجر می‌شود که با خواست دین در تضاد است.

به بیان دیگر اگر همه افراد صرفا برای ارضای غرایز جنسی و بدون توجه به وجوه دیگر ازدواج موقت و صرفا برای چند ساعت همبستری به عقد موقت متوسل شوند نتیجه آن عملا نوعی فساد اخلاقی است که صرفا در ظاهری از دین پوشیده شده است. نمونه مشهوری که معتقدان به این نظر یادآور می شوند طرح خانه‌های عفاف بود که در برهه‌ای در کشور مطرح شد.

این دیدگاه از جانب فرهنگ عرفی ایرانی حمایت می‌شود. در فرهنگ ایرانی همانگونه که تعدد زوجات پذیرفته نشده است ازدواج موقت هم امری مذموم تلقی می‌شود.

اما دسته‌ای دیگر از افراد درباره ازدواج موقت نظر متفاوتی ابراز کردند. برخی از موضع دینی به دفاع از این حکم برخاستند. عمده استدلال ایشان مبتنی بر این اصل است که موضوع ازدواج موقت در دین آمده و از آنجا که خداوند حکیم است و خیر بشر را بهتر از خود او می‌داند  این حکم شرعی از این نظر برای حیات بشر منافع بسیاری دارد. حتی در برخی موارد به نظر می‌رسد ازدواج موقت ضرورت دارد مانند دوران آشنایی دختر و پسر برای ازدواج. اگر برای این دوران عقد موقت جاری نشود یا باید دختر و پسر تن به گناه دهند یا باید سریعا عقد دائم خوانده شود که در صورت عدم پسند دو طرف پس از دوره آشنایی باید طلاق بگیرند که خود آن مشکلات روانی و اجتماعی بیشتری دارد. به‌علاوه می‌توان با طراحی مدلی درست و با شکستن تابوهای غلط درباره باکرگی و غیرت، با استفاده از ظرفیت ازدواج موقت برای ارضای غرایز جنسی جوانان هم فکری کرد.

نکته جالب توجه در موضوع اخیر این بود که برخی از افراد حتی با معیارهای مدرن اجتماعی از موضوع ازدواج موقت دفاع کردند. برای نمونه به توییت زیر  توجه کنید:

این توییت به مسئله مهمی توجه کرده است. در معیارهای مدرن روابط اجتماعی آنچه شرط اصلی یک رابطه است رضایت طرفین و تعیین شرایط رابطه است که در مورد ازدواج موقت دقیقا همان‌ها با تبعیت از صورت شرعی اجرا می‌شود.

فارغ از بحث کلی درباره صیغه، برخی از منظر دینی به نحوه نمایش این موضوع در این سریال ایراد گرفتند و آن را اروتیک دانستند. در نگاه ایشان اشاراتی مانند بستن در و افتادن چادر دختر به این سکانس باری اروتیک داده است.

اصل نمایش این موضوع در سریالی که توسط سازمان اوج، وابسته به سپاه تولید شده بی‌حرف و حدیث نبود. برخی از این دریچه به این موضوع وارد شدند که فقط تولیدات برخی نهادها می‌توانند به حیطه نمایش چنین موضوعاتی وارد شوند و برای دیگران یا مجوز صادر نمی‌شود یا اگر صادر شود با اعتراض جریان‌ رسانه‌ای اصولگرا همراه می‌شود.

البته در پس همه این صحبت‌ها برخی هم از این می‌گویند که اساسا نمایش این موضوع و برجسته‌شدن آن در فضای مجازی تمهیدی برای دیده‌شدن این سریال است و عوامل آن بدشان نمی‌آید با این ترفندها نام سریالشان بر سر زبان‌ها بیفتد و بیشتر دیده شود./الف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار