آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی با اشاره به اینکه برای امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) زمینه نشر اسلام ناب محمدی (ص) فراهم شد دلیل این اتفاق را درگیری خلفای بنی‌امیه و بنی عباس با یکدیگر عنوان کرد و گفت: این شرایط زمینه‌ای را برای توسعه فرهنگ اسلام ناب در سطح وسیع و گسترده مهیا کرد.
کد خبر: ۸۶۴۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ 18 June 2020
مدیر حوزه علمیه استان همدان با بیان اینکه استکبارستیزی و تبلیغ دین یکی از رویکرد‌های اصلی امام صادق (ع) بود گفت: ایشان علاوه بر مقابله با سلسله‌مذاهب ساختگی که دنبال ایجاد انحراف در دین بودند، مکتب تشیع را بسط و گسترش دادند.

به گزارش فارس، آیت الله سید موسوی اصفهانی با تسلیت سالروز شهادت رئیس مکتب تشیع اظهار کرد: خوشبختانه از امام صادق (ع) کتاب‌های متعدد و مستند و روایات مورد اعتبار بسیاری به دست ما رسیده که می‌توان با مطالعه آن‌ها درس‌های زیادی آموخت.

وی با اشاره به اینکه برای امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) زمینه نشر اسلام ناب محمدی (ص) فراهم شد دلیل این اتفاق را درگیری خلفای بنی‌امیه و بنی عباس با یکدیگر عنوان کرد و گفت: این شرایط زمینه‌ای را برای توسعه فرهنگ اسلام ناب در سطح وسیع و گسترده مهیا کرد.

مدیر حوزه علمیه استان همدان با بیان اینکه در خصوص حوزه علمیه امام صادق (ع) مرحوم شیخ مفید در کتاب الارشاد و علمای دیگر نوشته‌اند افزود: حدود ۴ هزار شاگرد در حوزه علمیه امام صادق (ع) تربیت شدند، البته بعید است ۴ هزار شاگرد در یکجا جمع شده باشند.

وی مدت امامت امام صادق (ع) را بیش از ۳۰ سال عنوان کرد و با بیان اینکه ایشان در این مدت توانستند مکتب شیعه را تبیین کنند گفت: قیام در مقابل مکتب‌های انحرافی یکی دیگر از مسائل مهم مورد توجه امام (ع) بود که در این راه با برنامه وارد شدند.

مقابله با سلسله‌مذاهب ساختگی

موسوی‌اصفهانی تأکید کرد: ایشان علاوه بر مقابله با سلسله‌مذاهب ساختگی که دنبال ایجاد انحراف در دین بودند، مکتب تشیع را بسط و گسترش دادند.

وی تبیین عقائد، احکام اسلامی و تبلیغ دین را دو رویکرد امام صادق (ع) عنوان کرد و گفت: در زمان پیامبر اسلام (ص) و امامان قبل از امام صادق (ع) شرایط تبلیغ بسیار کم بود، اما ایشان هم توانستند اسلام حقیقی را تبلیغ کنند و هم مذاهب ساختگی را کنار بزنند.

مدیر حوزه علمیه استان همدان افزود: ابوحنیفه از پیشوایان چهارگانه اهل تسنن می‌گوید «اگر دو سالی که خدمت امام صادق (ع) شاگردی کردم نبود، نمی‌توانستم بار علمی خود را تحکیم کنم».

وی ادامه داد: سایر بزرگان اهل تسنن یعنی حنفی، مالکی، شافعی و ... در کتاب‌های معتبر اعتراف می‌کنند که امام جعفر صادق (ع) اعلم اهل زمان و با زهد و تقواترین افراد و بزرگترین شخصیت خاندان عصمت و طهارت بلکه بر جهان اسلام بودند.

موسوی‌اصفهانی در ادامه با بیان اینکه رهنمود‌های امام صادق (ع) درباره حکومت اسلامی سبب شد امام خمینی (ره) در راستای استقرار آن تلاش کنند و انقلاب اسلامی رقم خورد گفت: امیدوارم عموم شیعیان در معرفت‌شناسی و بصیرت در راستای شناخت ابعاد وجودی ائمه خصوصا امام صادق (ع) پیش روند تا این بزگواران را بهتر بشناسیم و راه آن‌ها را ادامه دهیم.

وی استکبارستیزی را یکی از توصیه‌های امام صادق (ع) عنوان کرد و با بیان اینکه امام راحل و مقام معظم رهبری پرچمدار این راه هستند گفت: حوزه‌های علمیه ادامه‌دهنده راه ائمه اطهار خصوصا امام صادق (ع) هستند که باید با بصیرت کامل، شناخت قرآن کریم و مفسرین اهل بیت (ع) جامعه را با این مفاهیم آشنا سازند.

مدیر حوزه علمیه استان همدان با تأکید بر لزوم توجه به بصیرت‌افزایی افزود: باید خودسازی کنیم تا بتوانیم مثل امام راحل مطابق بر دستورات قرآن کریم و ائمه اطهار زندگی دنیوی و اخروی خود و جامعه را بسازیم.

وی استقامت و ایستادگی در مقابل دشمن را از دیگر رویکرد‌های امام صادق (ع) دانست و با بیان اینکه نباید در مقابل تهدید‌ها تسلیم شد گفت: تبلیغ دین و ارائه جامعیت اسلام در حوزه‌های علمیه باید قوی‌تر از گذشته شود.

موسوی‌اصفهانی تأکید کرد: قبلا هم حوزه‌های علمیه وجود داشتند و علمای بزرگ در این راه زحمت کشیدند، اما زمینه برای معرفی اسلام استکبارستیز فراهم نبود، اما در شرایط فعلی این بستر فراهم شده که باید قدر آن را دانست و با قدرت پیش رفت.

وی تأکید کرد: باید مواظب باشیم مسوولان از چارچوب اسلام ناب محمدی خارج نشوند، اگر حقوق نجومی، بی‌عدالتی و بی‌توجهی به محرومان را می‌بینیم نباید سکوت کنیم.

رئیس حوزه‌های علمیه استان همدان با تأکید بر لزوم توجه به امر به معروف و نهی از منکر افزود: اگر می‌بینیم برخی با نفوذ در بخش‌های حساس جامعه حقوق مردم را پایمال می‌کنند باید در مقابل آن‌ها ایستاد و عدالت را اجرا کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار