کرم خراط جزو آفت‌های ثانویه گردو است و بهترین راه مبارزه با آن تغذیه مناسب درخت از طریق آبیاری و کود حیوانی است.
کد خبر: ۸۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷ 30 August 2015

کرم خراط جزو آفت‌های ثانویه گردو است و بهترین راه مبارزه با آن تغذیه مناسب درخت از طریق آبیاری و کود حیوانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، طغيان آفات گياهي در اوايل بهار سال‌هايي كه كمبود نزولات جوي را در زمستان پشت سر گذاشته‌اند، همواره در كشاورزي و باغباني مسئله‌ساز بوده و امسال نيز "كرم خراط" در باغ‌هاي استان جولان و با بي‌رحمي هرچه تمام‌تر، تنه درختان را مورد هجوم قرار داده و خساراتي را كه محاسبه آن‌ها به آساني امكان‌پذير نيست، بر پيكر باغباني استان وارد كرده است.

در اين ميان آن چه مهم است، درس گرفتن از اين حادثه مترقبه براي جلوگيري از وارد آمدن خسارات در سال‌هاي آينده است، زيرا آفات گياهي عمدتا بومي ايران بوده و هميشه بايد در انتظار طغيان آن‌ها باشيم، و پيش از طغيان بايد شيوه‌هاي كنترل آفات را به كار گرفت.

کرم خراط دوست دارد، شاخه‌های خشکیده گردو را بخورد و اگر با آبیاری مناسب و کود حیوانی به آن رسیدگی شود، در نتیجه با زنده نگه داشتن بوته خیلی سریع می‌توان با این آفت مبارزه کرد.

در حال حاضر کرم خراط مهم‌ترین آفت درختان گردو در کشورمحسوب می‌شود.

لارو این حشره به اغلب درختان میوه و غیر مثمر از جمله گردو، سیب، گلابی، به، فندق، زیتون ،زبان گنجشک ، بید مشک و نارون حمله می‌کند.

خشک‌سالی؛ علت اصلی بروز آفت کرم خراط

جواد اصغری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی? نیز به ایسنا گفت: هم اکنون کرم خراط در مزارع کشاورزی خراسان‌جنوبی بیداد کرده و یکی از عوامل اساسی این آفت، خشکسالی است.

وی با بیان اینکه حشره کامل پروانه‌ای است که عرض آن با بال‌های باز حدود 7-4 سانتیمتر است، گفت: بال‏ها و بدن حشره سفید رنگ و همراه با لکه‌های متعدد آبی متمایل به سیاهرنگ است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی? ادامه داد: لارو کامل در پایان رشد خود به 60-55 میلیمتر می‌رسد، رنگ آن زرد روشن و بدن لارو پوشیده از تعداد زیادی نقطه‌های تیره است.

اصغری اظهار کرد: زمستان‌گذرانی این آفت به صورت لارو سنین مختلف در داخل دالان‌های لاروی ایجاد شده در تنه و شاخه است.

وی تصریح کرد: لاروهای این حشره چوب‌خوار بوده و در شاخه و تنه درخت دالان‏های طولی در عمق چوب ایجاد کرده و سبب ضعف شدید درخت می‌شود و در صورت شدت آلودگی درخت میزبان را براحتی می‌خشکاند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی? افزود: دالان‌هایی که در تمام ماه‌های سال به وسیله لارو این آفت در داخل چوب به وجود می‌آید، مستقیم و در حدود 40 – 30 سانتیمتر است.

اصغری گفت: خسارت این آفت از رگبرگ‏ها و دمبرگ ها و شاخه‏های نازک آغاز و به تدریج به شاخه‏های بزرگتر و تنه درخت انتقال می‌یابد، در واقع لاروهای سن اول از نازکترین عضو خشبی یعنی رگبرگ ها تا شاخه‌ها‌یی به قطر 8 میلیمتر را مورد حمله قرار می‌دهند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار