تپه تاریخی ازبکی البرز در نظرآباد آزادسازی شد
در 2 سال گذشته اقدامات بسیاری برای تعیین تکلیف نهایی تپه ازبکی در البرز انجام شد. از جمله آنکه در نهم مهر ماه سال گذشته و با دستور فرماندار وقت شهرستان نظرآباد، شورای اداری این شھرستان با حضور روسای ادارات مختلف و ریاست فرماندار در تپه ازبکی برگزار شد.
کد خبر: ۸۳۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۶ 26 August 2015

به گزارش تابناک – البرز: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز گفت: با تلاش مسئولان و پس از 19 سال تپه تاریخی ازبکی البرز در شهرستان نظرآباد آزادسازی شد.
عبدالناصر میرچی در نشست خبری اظهار کرد: براساس توافق‌نامه به عمل آمده با تصرف کننده این مکان و اداره‌کل میراث فرهنگی پس از 19 سال این تپه تاریخی آزادسازی شد.
وی با بیان اینکه این تپه باستانی 8 هزار سال قدمت دارد افزود: با توجه به اینکه این تپه تاریخی دارای ارزش گردشگری است لذا اقدامات لازم برای توسعه گردشگری دراین مکان نیز اندیشیده خواهد شد.
این مسئول با تأکید بر اینکه سه‌شنبه هفته گذشته و طبق قرارداد و توافقنامه‌ای بدون پرداخت هزینه از سوی دولت، این تپه به سازمان میراث فرهنگی بازگردانده شد،‌ بیان داشت: تپه ازبکی قدمت 8 هزار ساله داشته و بزرگترین دژ تاریخی در فلات مرکزی کشور محسوب می‌شود.
به گفته وی اولین خشت دست‌ساز بشر در این تپه باستانی شناسایی شده است.
میرچی در بخشی دیگر از سخنان خود یکی از مهمترین اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی کشور را در خصوص این اثر تاریخی، ثبت جهانی این اثر باستانی عنوان کرد.
نکته جالب توجه این بود که مدیر کل میراث فرهنگی که به تازگی به استان البرز آمده است، عملکرد خود در خصوص تپه ازبکی را با عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای مقایسه کرد و گفت: کار من کمتر از کار ظریف نیست.
میرچی البته گفت که پس از نهایی شدن سرنوشت تپه ازبکی، به نخستین فردی که تبریک گفته، مدیر قبلی میراث فرهنگی البرز است.
شایان ذکر است، در 2 سال گذشته اقدامات بسیاری برای تعیین تکلیف نهایی تپه ازبکی در البرز انجام شد. از جمله آنکه در نهم مهر ماه سال گذشته و با دستور فرماندار وقت شهرستان نظرآباد، شورای اداری این شھرستان با حضور روسای ادارات مختلف و ریاست فرماندار در تپه ازبکی برگزار شد.
محور اصلی جلسه فوق مربوط به راھکارھای حفظ و نگھداری، مرمت، بازسازی و بھسازی این اثر ارزشمند تاریخی بود و مقرر شد که با ھمکاری دستگاهھای استانی و ملی اعتبارات مالی مناسب برای تحقق طرح ھای پیش بینی شده، اختصاص یابد.
در حاشیه این جلسه شھریار آقایی فرماندار وقت نظرآباد به خبرنگاران گفته بود: متاسفانه در سالھای گذشته نه تنھا به درستی از این مجموعه تاریخی و باستانی نگھداری نشده است، بلکه نتوانستیم به خوبی از ظرفیت آن برای جذب گردشگر و معرفی تاریخ و تمدن کھن نظرآباد به مردم استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه امروزه در جھان صنعت گردشگری یکی از درآمدزاترین صنایع است، گفت: اگر به درستی تپه ازبکی به مردم معرفی شود، از یک سو در جذب گردشگر به استان البرز و شھرستان نظرآباد موفق بوده و از سوی دیگر درآمد پایدار برای شھرستان ایجاد میشود.
فرماندار نظرآباد با اشاره به مباحث مربوط به مالکیت تپه ازبکی گفت: در گام نخست باید محدودیت بازدید عمومی از تپه ازبکی برطرف شود و در این زمینه چند طرح در دستور کار قرار دارد.
آقایی افزود: ھمچنین باید با تعامل و رایزنی مستمر با دستگاهھای ملی و استانی، اعتبارات مالی لازم برای حفظ و نگھداری و مرمت و بازسازی و حتی کاوشھای علمی جدید در محوطه تاریخی تپه ازبکی جذب شود.
وی در پایان اعلام کرد: برای رسیدن به این اھداف در تلاش ھستیم تا یکی از جلسات شورای اداری استان البرز و با حضور روسای دستگاهھای اجرایی در تپه ازبکی برگزار شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار