بحران آب به‌‌ویژه در مناطق خشک کشور مانند خراسان جنوبی به وضوح قابل لمس است؛ خشکسالی این‌بار در مزارع زعفران قربانی گرفته است.
کد خبر: ۸۱۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰ 23 August 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، بخشی از اقتصاد متوسل محصولات کشاورزی است؛ محصولاتی که خشکسالی اصلی‌ترین تهدید برای آن محسوب می‌شود.

خشکسالی در خراسان جنوبی در حالی دوران جوانی هفده سالگی خود را می‌گذراند که چهره بسیاری از بخش‌های استان را پیر کرده و از پای درآورده است؛ ریزگردها و طولانی شدن وزش بادها، نابودی مزارع و باغات میوه، کمبود آب آشامیدنی، خشک شدن قنوات... و این‌بار ردپای خشکسالی در مزارع زعفران، این محصول استراتژیک خراسان جنوبی را به مرز نابودی می‌کشاند.

با توجه به آب‌ و هوای گرم و خشک، زعفران، زرشک و عناب، سه محصول استراتژیک و با اهمیت برای خراسان جنوبی است و بسیاری از مردم استان از طریق کاشت و بهره‌برداری از این سه محصول ارتزاق می‌کنند.

علی‌رغم اینکه تاکنون جلسات مختلفی برای این گیاه مقاوم به کم‌آبی برگزار شده و نخبگان بسیاری از خراسان جنوبی و یا خارج از استان بر روی این محصول کار علمی انجام داده‌اند، اما خشکسالی دست هر کار علمی را بسته است.

مدیر جهاد کشاورزی قاین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: شهرستان قاین در خراسان جنوبی مقام نخست کشت و تولید زعفران را دارد به طوری که سطح زیر کشت این محصول در قاین معادل 4 هزار و 346 هکتار است.

سید عبدالحسین سجادی تصریح کرد: در حال حاضر 12 هزار و 860 بهره‌بردار در زمینه کاشت، داشت و برداشت زعفران فعالیت دارند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

وی افزود: سالیانه حدود 14 تن زعفران در قاین تولید می‌شود که درآمد فروش آن، رقم قابل توجهی در اقتصاد کشور را شامل می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قاین اذعان داشت: همان‌گونه که از قدیم زعفران قاین به عنوان بهترین زعفران ایران زبانزد بوده و شناخته شده است، بررسی‌ها و آزمایش‌های امروزی نیز این موضوع را تأیید می‌کند.

سجادی در رابطه با تأثیر خشکسالی بر زعفران، بیان داشت: خشکسالی به شدت بر عملکرد زعفران تأثیر گذاشته، در گذشته بیشتر سطح زیر کشت زعفران قاین از قنوات آبیاری می‌شد، قنواتی که از بهترین کیفیت آب آبیاری برخوردار بودند اما در حال حاضر بیشتر قنوات خشک شده و سطح زیر کشت موجود، بیشتر متعلق به چاه‌های کشاورزی است.

وی افزود: این چاه‌ها کیفیت آب چندانی نداشته و در اثر خشکسالی کمیت و کیفیت آن‌ها نیز کاهش یافته است و لذا عملکرد زعفران علی‌رغم تلاش کشاورزان و کارشناسان بازهم نسبت به قبل کاهش نشان می‌دهد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار