معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: چهار اثر میراث ناملموس استان از جمله مراسم تبرک انگور مسیحیان ارومیه، کشتی سنتی گولشماخ، دو بازی سنتی با عنوان قورت‌قویون و جوراب‌جوراب در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیدند.
کد خبر: ۷۵۷۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹ 27 June 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی حسن سپهرفر با اشاره به برگزاری نشست طرح پرونده‌های میراث ناملموس کشور در همایش شورای برگزاری ثبت ملی در سرعین اردبیل اظهار کرد: در این همایش هر چهار پرونده ثبت آثار ناملموس آذربایجان‌غربی از جمله  مراسم تبرک انگور که ویژه اقلیت‌های مسیحی ارومیه بوده، کشتی سنتی با عنوان گولشماخ و دو بازی قورت‌قویون و جوراب‌جوراب یا در اصطلاح کردی جورابین در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیدند.

وی با بیان اینکه با ثبت این آثار تعداد آثار میراث ناملموس استان به ۳۷ عنوان رسید، افزود: آن بخش از فرایندها و تولیداتی که از بطن فرهنگی و تاریخی یک جامعه برخاسته و با گذشت زمان از نسل‌های پیشین باقی مانده‌اند، میراث فرهنگی ناملموس گفته می‌شوند.

 معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی تصریح کرد:  دلیل کاربرد اصلاح ناملموس برای این بخش از فرآیندهای فرهنگی آن است که این تولیدات قابلیت ذخیره در محل فیزیکی مانند موزه را ندارند، اما از راه‌های دیگر می‌توان آنها را ثبت و نگهداری کرد.

وی با اشاره به پایش و مستندنگاری آثار و محوطه‌های تاریخی ثبت شده در سطح استان ادامه داد: این کار با هدف دست‌یابی به تحلیل‌های درست و قابل اطمینان در استان انجام می‌شود که آغاز این طرح از سال ۹۷ در  اشنویه بوده است.

سپهرفر با بیان اینکه برای مستندنگاری آثار و محوطه‌های تاریخی اشنویه ۱۰۴ محوطه ثبت شده در این شهرستان مورد پایش قرار گرفت، تصریح کرد: در این پایش‌ها مختصات جغرافیایی این محوطه‌ها ثبت و تصاویر جدید این مکان‌ها تهیه و مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اخذ شیپ فایل‌ لایه‌های جغرافیایی اشنویه از سازمان نقشه‌برداری کشور برای تولید پایگاه اطلاعاتی جی‌آی‌اس عنوان کرد: همچنین یکی از اقدامات لازم برای تکمیل این طرح، تهیه عکس‌های قدیمی از ماهواره کورونا 1969 و عکس‌های جدید از ماهواره  بینگ 1016 تا 2017  بود.

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: رصد عکس‌های هوایی کمک می‌کند تا مقدار آسیب وارد شده به آثار از سال 1969 میلادی تا 2017 تشخیص داده شود و با داده‌های به دست آمده از این طرح می‌توان برای مطالعات باستان‌شناسی و نجات‌بخشی در زمان بحران‌های طبیعی برای کاهش‌ آسیب‌های احتمالی برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به فتوگرامتری فضاهای معماری بنای تاریخی تخت سلیمات تکاب و تعدادی از آثار و اشیا تاریخی موجود در موزه ارومیه گفت: مستندنگاری آثار و محوطه‌های تاریخی به تدریج در سایر شهرستان‌های استان نیز انجام خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار