مدیرکل راه‌آهن خراسان‌رضوی از صادرات ٢٢٠ هزار تن کالا از طریق خطوط ریلی استان در ٤ ماهه امسال خبر داد و گفت: این میزان کالا به‌وسیله٣هزار و ٧٠٨ دستگاه واگن به کشورهای آسیای میانه صادر شده است.
کد خبر: ۷۲۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰ 06 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از شهرآرا، محمدهادی ضیایی مهر در نشست خبری اظهار کرد: سال گذشته درمجموع دومیلیون‌و٥٠٠هزار تن کالا توسط بیش از٥٢هزار و ٢٠٠ واگن از طریق مرز ریلی سرخس با کشورهای آسیای میانه مبادله شد که نسبت به سال ٩٢ با رشد ٥٢ درصدی روبه‌رو بود.

ضیائی مهر گفت: از مجموع میزان حمل‌ونقل بین‌المللی صورت گرفته در سال ٩٣، یک‌میلیون‌و٣٠هزار تن مربوط به حمل کالاهای صادراتی به‌وسیله١٧هزار و ٩٠٤ دستگاه واگن بود که نسبت به سال ٩٢، حدود ٣٠درصد افزایش داشت.

مدیرکل راه‌آهن خراسان‌رضوی ابراز داشت: در سال ٩٢ برای حمل‌ونقل کالاهای صادراتی کمبود واگن داشتیم که البته در سال گذشته و با ورود واگن‌های امدادی از کشورهای آسیای میانه به خطوط ریلی استان، این مشکل برطرف شد.

تقاضا باشد، واگن تأمین خواهد شد

وی با تأکید بر اینکه در چهارماهه امسال مشکلی به لحاظ تأمین واگن برای صادرات کالا از طریق خطوط ریلی استان وجود نداشت، خاطرنشان کرد: به هر میزان که تقاضا برای صادرات کالا از طریق خطوط راه‌آهن خراسان‌رضوی وجود داشته باشد، واگن تأمین خواهد شد. وی ابراز داشت: سال گذشته از مجموع حجم حمل‌ونقل بین‌المللی از طریق خطوط ریلی استان، ٥٢٠ هزار تن مربوط به کالاهای ترانزیتی بوده است که در این بخش هم با رشد ٢٧درصدی نسبت به سال٩٢ روبه‌رو بوده‌ایم.

٦٥درصد ترانزیت ریلی از مرز سرخس

مدیرکل راه‌آهن خراسان‌رضوی افزود: در چهارماهه امسال هم ٣٤٣هزار تن کالاهای ترانزیتی به‌وسیله٦هزار و ٧٨ واگن به کشورهای آسیایی میانه، خلیج‌فارس، ترکیه و کشورهای اروپایی حمل شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ١٥٠درصد رشد داشت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ٦٥درصد ترانزیت ریلی کشور از مسیر مرز سرخس انجام گرفت، ادامه داد: جابه‌جایی یک‌میلیون‌تن نفت‌کوره موردنیاز استان برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها در زمستان و جابه‌جایی محصولات تولیدی شرکت ایران‌خودرو از دیگر فعالیت‌های شبکه ریلی خراسان‌رضوی در طی سال گذشته است.

وی در ادامه همچنین گفت: ١٥٠٠کیلومتر خطوط راه‌آهن در خراسان‌رضوی وجود دارد و نسبت تراکم خطوط ریلی به مساحت استانمان، دو برابر میانگین کشوری است. بااین‌وجود شرایط و ظرفیت‌های خوب خراسان‌رضوی می‌طلبد تا با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای این نسبت افزایش یابد.

جابه‌جایی ٤‌میلیون‌مسافر در چهارماهه امسال

مدیرکل راه‌آهن خراسان‌رضوی در ادامه از اختصاص ٥٠درصد از حجم قطارهای مسافربری شبکه ریلی کشور به این استان خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته، ١٣میلیون‌و٦٥٠هزار نفر زائر و مسافر در خطوط ریلی خراسان‌رضوی جابه‌جا شدند که از این حیث رتبه نخست کشوری را کسب کردیم.

وی اضافه کرد: ٣٠درصد از زائران ورودی به مشهد در سال گذشته، از سیستم حمل‌ونقل ریلی برای سفر به این کلان‌شهر استفاده کردند.

ضیائی‌مهر با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه ٨٧ رام قطار ورودی و خروجی در مسیرهای منتهی به مشهد رفت‌وآمد دارند، خاطرنشان کرد: در ٤ماهه امسال بیش از ٤میلیون ‌و١٠٠هزار نفر از طریق خطوط ریلی خراسان‌رضوی جابه‌جا شدند که در این مدت هم توانسته‌ایم رتبه اول کشور را از حیث جابه‌جایی مسافر به خود اختصاص دهیم.

پیشرفت٨٥درصدی پروژه های ایستگاه

وی گفت: طی سال‌های گذشته ١٤پروژه با صرف ٤٠میلیارد تومان اعتبار در ایستگاه راه‌آهن مشهد اجرا شد و ضمن کاهش برخی از گره‌های ترافیکی، میزان جابه‌جایی مسافر در این ایستگاه رشد قابل‌توجهی یافت.

ضیائی‌مهر خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم ١٠٠میلیارد تومان پروژه توسعه‌ای همچون افزایش سکوهای مسافری از ٤ به ٧ سکو و افزایش خطوط اعزام قطار از ٧ به ١٣ خط در ایستگاه راه‌آهن مشهد در حال اجراست که به‌طور متوسط ٨٥درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسند.

وی ابراز داشت: با اجرای این تعداد پروژه و توسعه ایستگاه راه‌آهن مشهد، حجم جابه‌جایی مسافر از طریق این ایستگاه از ١٤میلیون مسافر در سال به ١٨میلیون مسافر افزایش می‌یابد.

برقی‌کردن خط آهن تهران-مشهد، معطل تأمین اعتبار

مدیرکل راه‌آهن خراسان‌رضوی در ادامه با اشاره به اینکه پروژه برقی‌کردن خط آهن تهران- مشهد نیازمند تأمین اعتبار است، تأکید کرد: به‌محض قطعی‌شدن فاینانس و تأمین اعتبارات لازم، این پروژه اجرایی خواهد شد. وی با بیان اینکه سال گذشته پروژه سامانه هوشمند ترافیک قطارهای مسافربری در خطوط ریلی استان به بهره‌برداری رسید، افزود: این پروژه با اعتبار ٣٢میلیون یورو برنامه‌ریزی‌شده است که با اجرای فاز نخست آن و ایمن‌سازی مسیر، دخالت نیروی انسانی در ترافیک قطارها کاهش‌یافته است. ضیائی‌مهر خاطرنشان کرد: فاز دوم این پروژه نیز ایجاد بلاک‌های میانی در خطوط ریلی است که تاکنون ٩٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با بهره‌برداری از آن، سرفاصله زمانی اعزام قطارها از ایستگاه راه‌آهن مشهد از ٢٠ دقیقه به ١٠ دقیقه کاهش خواهد یافت.

قطارهای مسافربری رتبه‌بندی می‌شوند

مشاور مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست خبری با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قطارهای مسافربری امسال رتبه‌بندی می‌شوند، گفت: با اجرای این طرح، قطارهای مسافربری رتبه‌بندی شده و به ازای رتبه و ستاره‌ای که دریافت می‌کنند، باید خدمات لازم را بر اساس تعرفه مشخص به مسافران ارائه دهند.

غلامرضا زارعی با بیان اینکه در سال جاری شاهد نوسازی بخشی از ناوگان مسافربری و باری راه‌آهن خواهیم بود، افزود: امسال به‌منظور تکریم مسافران ١٣٠ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مساجد در ایستگاه‌های راه‌آهن اختصاص یافته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار