درپی افزایش خودسرانه قیمت شیر کم‌چرب و تعدادی از فراورده‌های لبنی ازسوی برخی کارخانه‌ها، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: ترفند در نحوه توزیع شیر کم‌چرب از سوی یکی از کارخانه‌های لبنی به اسم شیر کم‌چرب امگا۳ و افزایش خودسرانه قیمت توسط یکی دیگر از شرکت‌ها منجر به افزایش قیمت موقت در بازار شد.
کد خبر: ۶۹۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰ 01 August 2015
غلامرضا کاوه، سخن‌گوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: چند کارخانه‌ تولیدکننده لبنیات با ترفند در نحوه توزیع شیرکم چرب ویتامینه (که قیمت بالاتری نسبت به شیرکم چرب معمولی دارد) به جای شیرکم چرب معمولی منجربه افزایش قیمت موقت آن در بازار شد و این القا در بین مردم ایجاد شد که شیرکم‌چرب امگا۳ همان شیرکم چرب معمولی است؛ بنابراین مردم تصور کردند که قیمت‌ها افزایش یافته است.


افزایش قیمت مجوز ندارد

همچنین رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز درگفتگو با شهرآرا با بیان اینکه هرگونه افزایش قیمت لبنیات به‌دلیل نبود مجوز غیرقانونی است، گفت: خوشبختانه در خراسان رضوی هیچ کدام از کارخانه‌ها قیمت خود را افزایش نداده‌اند و اگر محصولی گران شده مربوط به محصولات واحدهای تولیدی سایر استان‌ها ست.

علی باخرد با بیان اینکه برخی کارخانه‌ها به بهانه افزودنی‌های مجاز قیمت محصولات لبنی خود را گران می‌کنند، گفت: این کار غیرقانونی بوده و با واحد مربوطه برخورد خواهد شد.

وی تصریح کرد: درواقع، هر محصولی برای عرضه در بازار باید مجوز بگیرد . اگر قرار است محصولات لبنی با افزودن امگا۳ یا افزودنی مجاز دیگری وارد بازار شوند باید مجوز‌های لازم را اخذ کنند ازاین‌رو کارخانه‌ها نمی‌توانند محصولات فعلی را به این بهانه گران کنند.

باخرد تاکید کرد: همچنین تغییر در وزن یا سایر ویژگی‌های محصولات لبنی مانند میزان چربی بدون اخذ مجوزهای لازم نیز غیرقانونی بوده و به طور حتم با واحدهایی که این کار را انجام دهند برخورد خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات لبنی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه چندی پیش جلسه‌ای درخصوص قیمت لبنیات با حضور شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد، گفت:در این جلسه مقرر شد درصورتی که کارخانه‌ها شیرخام را به قیمت هزار و ۴۴۰تومان خریداری کنند، مجاز هستند قیمت محصولات خود را تا ۱۰درصد افزایش دهند.

حمید فرزانه افزود: با این حال نماینده‌های واحدهای لبنی در آن جلسه با این مسئله مخالفت کرده و اعلام کردند که بازار کشش این افزایش قیمت را ندارد.

وی ادامه داد: بعد از جلسه‌ای با حضور نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌ریزی کشور تشکیل شده و اعلام شد به‌دلیل اینکه بودجه‌ای برای پرداخت یارانه به شیر وجود ندارد، کارخانه‌ها می‌توانند تا ۱۰درصد قیمت محصولات لبنی را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: با این حال هنوز این مسئله ابلاغ نشده ازاین‌رو هرگونه افزایش قیمت غیرقانونی است.

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات لبنی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کارخانه‌های لبنی خراسان رضوی قیمت خود را افزایش نداده‌اند اما برخی از کارخانه‌های استان‌های دیگر قیمت‌های خود را تغییر داده‌اند که این مسئله غیرقانونی است.

وی درخصوص گرانی به بهانه افزودن مواد خوراکی مجاز گفت:اگر کارخانه‌ای بدون مجوز این کار را انجام دهد یا اینکه وزن محصولات خود را تغییر دهد تخلف کرده وبا آن واحد برخورد قانونی می‌شود.

وی تاکید کرد: گران‌کردن قیمت شیر یا هر محصول دیگر لبنی به بهانه افزودن امگا ۳ غیرقانونی است.


قیمت لبنیات در بازار

جدیدترین قیمت‌ها از انواع محصولات لبنی حاکی از افزایش قیمت در برخی برند‌هاست؛ به‌گونه‌ای که شیر کم چرب یک لیتری در برخی برند‌ها از ۲۳۰۰ و ۲۴۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان افزایش یافته است. همچنین خامه ۱۰۰گرمی با افزایش ۱۰۰ تومانی ۱۳۰۰ تومان عرضه می‌شود.همچنین شیر بطری پرچرب از ۲۵۰۰ به ۲۷۰۰ و ۲۸۰۰ تومان، خامه ۲۵۰ گرمی از ۲۵۰۰ تومان به ۲۸۵۰ تومان و خامه ۲۰۰ گرمی از ۱۹۰۰ به ۲۳۰۰ تومان افزایش یافته است. قیمت دوغ یک و نیم لیتری نیز از ۲۵۰۰ به ۲۷۰۰ تومان تغییر کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار