دانشیارهای پردیس ابوریحان موفق به تولید طالبی مقاوم به بیماری و ویروس شده اند. این ارمغان تولید مبتنی بر دانش است.
کد خبر: ۶۹۶۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱ 29 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ دانشجویان و دانشیاران حوزه کشاورزی و باغبانی تلاش های زیادی دارند تا بتوانند محصولات را نسبت به بیماری ها مقاوم کنند و پردیس های تخصصی در دانشگاه ها بزرگ هم وجود دارد که در این حوزه کار می کنند.

 

می توان به پردیس «ابوریحان» دانشگاه تهران اشاره کرد که فعالیت های گسترده ای در زمینه کشاورزی و باغبانی  دارد که به صورت تخصصی انواع شاخه های این حوزه را همانند،«گروه حشره شناسی و بیماری های گیاهی»،«گروه علوم زراعی و اصلاح نباتات»،« گروه مهندسی آبیاری و زهکشی»، «گروه باغبانی»، «گروه فنی کشاورزی» دنبال می کند.

 

در این گزارش می خواهیم به میوه طالبی بپردازیم. این میوه از گیاهان مهم اقتصادی به شمار می آیند. سطح زیر کشت این گیاه در سال 94-95 در ایران بیش از 80 هزار هکتار بوده که افزون بر  یک میلیون و 526 تن محصول تولید شده است.

در سال های اخیر، افزایش بیماری های قارچی خاکزاد و ویروس ها به محصولات خانواده کدوئیان خسارت زیادی وارد کرده است. پژومردگی فوزاریومی طالبی و خربزه از مهمترین بیماری های طالبی و خربزه در ایران است.

 

این بیماری توسط fusarium  ایجاد می شود. همچنین ویروس های گوناگون به این گیاه حمله کرده و عملکرد را به مقداری زیادی کاهش می دهند.

 

در حال حاضر دانشیاران پردیس ابوریحان موفق شده اند طالبی مقاوم به ویروس و بیماری تولید کنند . «حسین رامشینی » دانشیار گروه علوم زارعی و اصلاح نباتات پردیس ابوریحان که تخصص اصلیش «اصلاح نباتات» است با همکاری «محمود لطفی» دانشیارگروه باغبانی موفق شده اند، طالبی مقاوم به ویروس را تولید کنند.

 

به گفته ی این دانشیار های پردیس ابوریحان، گسترش و توسعه ارقام مقاوم بهترین راهکار برای کنترل این بیماری است. پژوهش های گذشته نشان داده است که بیشتر ارقام  کشت شده، در ایران به فوزاریوم و ویروس مبتلا هستند. در این طرح مقاومت به بیماری  و ویروس از ارقام خارجی به ارقام حساس داخلی منتقل شده است.

 

ارقام داخلی که در این برنامه اصلاح استفاده شده است دو رقم «ساوه» و «سمسوری» بوده که سطح کشت آنها به ترتیب در استان مرکزی و تهران زیاد است.در حال حاضر خانواده های برتر f3 در اختیار است. ژنوتیپ های انتخابی می توانند برای تولید نهایی رقم اصلاح شده به کار گرفته  شوند.

 

به هر روی، توجه به تولید مبتنی بر دانش می  تواند مسیر توسعه را در کشور تسهیل دهد وتجمیع روش های علمی با روش های سنتی تولیدات بهتری را به ارمغان خواهد آورد که باید از این بخش که دانشگاهیان وارد عرصه عمل شده اند حمایت های ویژه شود تا بتوانند تولیدات انبوه داشته باشند. 

 شبستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار